Gebruik gedragsdata om je customer journey te optimaliseren

Het gedrag analyseren van de bezoekers op je website. Dit heb je vast en zeker wel eens gehoord of misschien zelfs al gedaan. Maar waar begin je? Wat heb je hiervoor nodig? Waarom is dit nuttig? Op al deze vragen (én nog meer) zal ik in mijn blogartikel antwoord geven.

Analyseer het gedrag met behulp van een gedragsanalysetool

Bij eRocket zijn wij dag in dag uit bezig om de ideale customer journey te creëren. Dit is natuurlijk een project waar je nooit meer klaar bent en waar je dus jarenlang mee bezig kan zijn. Een gedragsanalysetool kan dit proces in een stroomversnelling zetten. Neem als voorbeeld Hotjar (er is een gratis versie beschikbaar). Dit is een tool waarbij je het gedrag van bezoekers op je website kan analyseren aan de hand van:

  • Heatmaps
  • Clickmaps
  • Scrollmaps
  • Screen recordings
  • Forms
  • Funnels
  • Polls
  • Surveys

Dit lijken heel veel functionaliteiten, maar al deze opties in Hotjar versterken later je beargumentering over het gedrag van je bezoekers. Daarbij kan je hiermee onderbouwen waarom je wellicht bepaalde gedeeltes van een website beter aan kan passen. Dit alles doe je uiteindelijk om de klantreis op je website te verbeteren.

Maak van onbekend terrein, bekend terrein

Inzichten aan de hand van heat- en clickmaps zijn enorm waardevol voor je website. Zonder gedragsanalysetool kan je natuurlijk al veel inzien, maar wat het daadwerkelijke gedrag is van je bezoekers blijft zonder gedragsanalysetool vaak onbekend terrein. Advies voor iedere marketeer: activeer een heatmap op de belangrijkste pagina’s van je website, dit kunnen de meest converterende pagina’s zijn zoals: contactpagina’s, productpagina’s, het winkelmandje en de afrekenpagina. Of je kunt kiezen voor pagina’s waar veel acties en handelingen worden uitgevoerd zoals: de homepagina, de pagina met diensten, de pagina met prijzen of de pagina met downloads. Bekijk en analyseer vooraf welke pagina’s voor jou belangrijk zijn en waarvan je verwacht dat een kijkje in het gedrag van bezoekers jou gaat helpen met het verbeteren van deze pagina.

Hotjar

Gedrag analyseren zonder gedragsanalysetool

Wil je het surfgedrag van je bezoekers analyseren, maar gebruik je liever geen gedragsanalysetool? Dat kan natuurlijk ook. Via een aantal opties in Google Analytics heb je de mogelijkheid om de stroom (lees: het afgelegde pad) van bezoekers te analyseren. Onder de categorie ‘Gedrag’ > ‘Gedragsstroom’ krijg je inzichten in het pad dat bezoekers afleggen op je website. Waarom is dit nuttig? Als je wilt gaan werken met funnels, kan je op deze plek een analyse doen van een potentiële funnel op je website.

Gedragsstroom

Conversiefunnels analyseren

Alle analyses en optimalisaties doe je als marketeer uiteindelijk natuurlijk maar om één hoger gelegen doel: conversies genereren. Hoe converteren jouw klanten nou eigenlijk op je website? Welk pad leggen ze af? Deze vragen kun je allemaal behandelen door eens goed in Google Analytics te duiken. Ga om te beginnen naar ‘Conversies’ > ‘Doelen’ > ‘Omgekeerd doelpad’ om te analyseren welke paden bezoekers afleggen voordat ze converteren. Hiervoor is echter relatief veel data nodig, krijg je nog geen goede inzichten? Probeer dan meerdere zachte conversies/doelen in te stellen zoals een download, inschrijven voor een nieuwsbrief of een klik op een telefoonnummer of e-mailadres.

Ondersteunende conversies?!

Niet alle bezoekers converteren direct op je website. Het komt vaak voor dat mensen via meerdere kanalen (op diverse dagen en tijdstippen), je website bezoeken. Welk kanaal verdient dan uiteindelijk de conversie? Het is mogelijk om te analyseren welke kanalen allemaal hebben bijgedragen aan een conversie, dat noemen we: ‘ondersteunende conversies’. Ga naar ‘Conversies’ > ‘Multi-channel trechters’ > ‘Ondersteunende conversies’ hier krijg je heel inzichtelijk met welke kanalen converterende bezoekers allemaal in aanraking zijn gekomen. Bijna altijd zie je dat de meest gebruikte kanalen: ‘sociaal netwerk’, ‘organisch zoeken’, ‘betaald zoekverkeer’ en ‘direct’, elkaar versterken. Zorg er dus voor dat al je online kanalen volledig geoptimaliseerd zijn om zo veel mogelijk waarde te creëren voor je bezoeker. Hiermee stimuleer je uiteindelijk de conversies op je website: welke marketeer wil dat nou niet?

Ondersteunende conversies

Aan de slag

Met deze tips kun je zelf het gedrag van je bezoekers gaan analyseren. Heb je toch vragen waarbij wij je kunnen helpen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.