Je hebt een webshop perfect in de markt gezet. Er komen genoeg bezoekers op de site, maar het conversiepercentage valt tegen. Het bezoek leidt niet direct tot een bestelling. En laat dat nu net het doel van de meeste webshops zijn. Wat doe je dan? Het eerste antwoord is: analyseren. Met de data die je beschikbaar hebt, kom je vaak een heel eind.

Nu ben je natuurlijk niet de eerste die tegen dit probleem aanloopt. Veel marketeers hebben al voldoende geanalyseerd en getest. Daar zijn verschillende best practices uit voortgekomen die bij iedere webshop toegepast kunnen worden. In dit blogartikel zetten we er 5 op een rij.

 

1. Zorg voor de ultieme gebruikerservaring op mobiele apparaten

Dat online shoppen via mobiele apparaten steeds populairder wordt, is geen geheim. Daarom is het belangrijk om een optimale customer journey op alle devices te bieden. Dat ligt misschien voor de hand, maar op veel webshops valt hier zeker nog wat te behalen. Dit zijn de belangrijkste onderdelen die bij de meeste webshops missen:

  • Het woordje Menu bij een hamburgermenu. Voor veel mensen is dit icoon heel duidelijk, maar zeker niet voor iedereen. Door een extra uitleg toe te voegen, tackle je direct dit probleem. Het gevolg? Een hogere CTR, een betere gebruikerservaring én meer conversies.
  • Een gebruiksvriendelijk formulier. Denk bijvoorbeeld aan velden die aanklikbaar zijn met een dikke vinger, het toetsenbordtype dat wordt opgeroepen en de manier waarop de gebruiker van stap naar stap wordt geleid. De gouden tip: testen, testen, testen. Op ieder apparaat en op iedere browser.
  • Belangrijke afbeeldingen zoals de headerafbeelding of productfoto’s komen niet goed over op mobiele apparaten. Zo nemen ze vaak te veel of juist te weinig ruimte in, duwen ze belangrijke content of CTA’s uit het beeld of zijn de teksten op afbeelding niet meer leesbaar. Analyseer je homepage, categoriepagina’s en productpagina’s dus goed en pas de mobiele weergave aan zodat deze optimaal is ingericht.

 

2. Besteed aandacht aan je zoekfunctie

Hoe vaak maak je zelf gebruik van een zoekfunctie op een webshop? Het is voor de meeste mensen dé manier om snel bij hun favoriete product te komen. En wat krijg je als de zoekfunctie niet werkt? Precies. Een geïrriteerde gebruiker die afhaakt. Daarom is het belangrijk dat er aandacht wordt gestoken in een goed werkende zoekfunctie die prominent aanwezig is. Ook als een gebruiker een typfout maakt, dient de zoekfunctie te werken.

 

3. Testen met buttons

Veel webshops houden zich vast aan een bepaalde huisstijl. Daar horen vaak bepaalde kleuren bij. Dit zijn alleen niet altijd de kleuren die tot de beste resultaten leiden. Hoe kom je daar achter? Door middel van bijvoorbeeld een A/B test of multivariate test in Google Optimize. Zet bijvoorbeeld 2 huisstijlkleuren tegenover elkaar of kies juist voor een complementaire kleur. Maak je gebruik van een multivariate test? Dan kan je ook de teksten op de buttons uittesten. De resultaten zullen je misschien wel verbazen!

4. Social proof sells

Als iemand je een product aanbeveelt, dan zijn je verwachtingen direct hoog. De ervaring die iemand anders met een product heeft, speelt een grote rol in het aankoopgedrag van een consument. Daarom is het toevoegen van reviews een echte must voor iedere webshop. Zijn er voldoende bestellingen? Dan kan je naast de algemene reviews ook reviews op productniveau toevoegen. Een ander stukje social proof? Het toevoegen van een Best verkocht– of Onze favoriet-item. Allemaal perfect in lijn met de beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

 

5. Het verlaten winkelmandje

Veel mensen stoppen bij verschillende webshops iets in het winkelmandje, maar gaan uiteindelijk niet direct over tot een bestelling. In principe kan je het vergelijken met window shopping of “kijken kijken, niet kopen”. Hoe groot is de kans dat deze gebruikers weer terugkomen op jouw webshop? Weten ze nog wel dat ze iets in hun winkelmandje hebben gestopt? Grote kans van niet. Daar is een oplossing voor: de abandoned cart-mail. Is het mailadres van de bezoeker bekend en wordt de bestelling niet afgerond? Dan krijgt de bezoeker binnen het gekozen tijdsbestek een email met een reminder. Met of zonder kortingscode, dat is aan jou! Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 29,9%(!) van de verzonden abandoned cart mails uiteindelijk tot een bestelling leidt? Klinkt goed, toch?

 

Aan de slag!

Maak jij al gebruik van deze best practices voor jouw webshop? Ga er zeker mee aan de slag! Test, analyseer en concludeer wat voor jouw webshop het beste werkt. Heb jij nog een best practice voor webshops die we zeker niet moeten missen? Laat het weten in de comments!