Instagram tips

Instagram is in de afgelopen jaren erg hard gegroeid en zal dit voorlopig ook blijven doen. Instagram wordt niet alleen maar gebruikt door jonge mensen, maar ook steeds meer volwassenen ontdekken het platform. Hierdoor is en wordt het steeds belangrijker voor bedrijven om actief te zijn op Instagram. In dit artikel geven wij je 5 Instagram tips om jouw bedrijfspagina een boost te geven.

De 5 beste Instagram tips

1. Instagram tips voor relevante content

Als bedrijf wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen jouw posts zien op Instagram. Elke weergaven kan namelijk een potentiële klant zijn. Om veel weergaven te krijgen moet je waardevolle posts creëren en erachter zien te komen wat voor soort posts voor jouw pagina werken. Maar hoe doe je dit?

Experimenteer

De eerste Instagram tip die wij mee willen geven is: experimenteer met verschillende posts waarvan jij denkt dat ze waarde aan de kijker brengen. Maak een lijst met verschillende onderwerpen en ga hier posts omheen creëren. Analyseer de posts goed en kijk wat werkt en wat niet. Ga verder met de onderwerpen die het goed doen.

Kopieer wat werkt

Een andere effectieve (en misschien ook wat eenvoudiger😉) manier om waardevolle posts te creëren is om bij vergelijkbare pagina’s te kijken. Kijk wat voor hen werkt en kopieer het met een kleine draai in de huisstijl van jouw bedrijf. De kans is namelijk redelijk groot dat de posts ook voor jouw pagina zullen werken.

Blijf ondertussen experimenteren met verschillende onderwerpen en stop met de posts die het slecht doen. Zo bouw je een sterke pagina op en heb je na een loop van tijd een pagina met alleen maar kwalitatieve posts.

2. Gebruik highlights

Je kunt ook gebruik maken van highlights (hoogtepunten) op jouw profiel. Doormiddel van Instagram highlights kun je nieuwe bezoekers of volgers uitgebreider laten zien waar jouw bedrijf om draait. Instagram highlights bestaan uit gemaakte Instagram stories uit het verleden of die je in de afgelopen 24 uur hebt geplaatst.

Laten we eens als voorbeeld de Instagram pagina van Multi Funnel Marketing gebruiken.

Multi Funnel Marketing Instagram

Op de bovenstaande afbeelding zijn de highlights van Multi Funnel Marketing te zien. Zo draait Multi Funnel Marketing bijvoorbeeld om SEA, SEO en SMM en dat is ook terug te zien in de highlights. Bezoekers kunnen nu door de informatie in de bio en de highlights in één oogopslag zien waar Multi Funnel Marketing om draait.

3. Gebruik een Call-to-Action

Sluit je captions altijd af met een CTA. Een caption is het stukje tekst dat je onder je bericht kunt plaatsen. Hierin kan je bijvoorbeeld meer informatie geven over waar jouw post over gaat of je kunt je volgers vragen om een bepaalde actie uit te voeren. Door je volgers een vraag te stellen met als doel een reactie te plaatsen, kan je het aantal reacties per post sterk vergroten. Het algoritme van Instagram zal het herkennen als een post meer reacties krijgt dan normaal en hiermee vergoot je de kans dat Instagram jouw post aan meer mensen zal laten zien. Een aantal voorbeelden van een CTA die je toe zou kunnen voegen zijn:

  • Wat vind jij van ……?
  • Zou jij ook …….. willen hebben/doen?
  • Tag een vriend die dit moet zien!
  • Welk cijfer geef jij dit ……. op een schaal van 1-10?

4. Maak gebruik van hashtags

Het gebruik van hashtags is zeer belangrijk als je wilt groeien op Instagram. Hashtags zijn dé manier om als kleine pagina weergaven te genereren van buitenaf. Op Instagram kun je maximaal 30 hashtags gebruiken onder je post. Dit betekent nog niet dat je ze allemaal moet gebruiken. Door een klein zoekwoordenonderzoek te doen op Instagram zelf kun je erachter komen welke hashtags voor jouw pagina geschikt zijn.

Hashtags kunnen je caption lelijker maken en daarom vinden sommigen het fijner om ze in de reacties zelf te plaatsen. Als jij dit ook fijner vindt, let dan wel op. Als je teveel hashtags in de reacties plaatst kan Instagram jouw post gaan zien als `spam’. Dit heeft een negatieve invloed op het organische bereik van je berichten op Instagram. Plaats daarom voor de zekerheid bij 7 hashtags of meer dit in de caption. Door het goed in te delen en de hashtags onderaan te plaatsen kun je jouw caption alsnog een mooie uitstraling geven. Een voorbeeld hiervan zie je in de onderstaande afbeelding:

Instagram caption Multi Funnel Marketing

5. Gebruik nieuwe functies

De laatste maar zeker niet de minste Instagram tip is: gebruik nieuwe Instagram functies zo snel mogelijk. Een voorbeeld van een functie is Instagram Reels en er worden regelmatig nieuwe functies toegevoegd. Instagram geeft de posts die gemaakt zijn met de nieuwe functie een boost. Dit doen ze om nieuwe functies zo snel mogelijk bekend te maken bij de gebruikers. Wij geven daarom als tip mee om er zo snel mogelijk gebruik van te maken. Instagram Reels is hier een perfect voorbeeld van.

Probeer op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen rondom Instagram en bereid je zo goed mogelijk voor op komende functies!

Meer weten?

Gebruik deze tips in de praktijk en vergoot het aantal conversies via Instagram. Heb je vragen over de gegeven tips of heb je andere vragen over Instagram? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!