Pinterest is anders dan andere social media. Mensen op Pinterest plannen voor de toekomst: van gezonde maaltijden tot een leuke zomer outfit, van de perfecte huwelijksdag tot een kleurrijke kinderkamer. Het gaat om het opslaan en verzamelen van interesses: dingen die je kunt doen, maken of kopen. En dat doe je door middel van afbeeldingen die linken naar een website.

De cijfers

Pinterest heeft wereldwijd 200 miljoen gebruikers. 70% van de gebruikers bestaat uit vrouwen. In Nederland groeit Pinterest hard en zijn er inmiddels 3 miljoen Nederlandse pinners. 21% van alle Nederlanders tussen de 20 en 39 jaar gebruikt Pinterest. Ondanks het grote aantal vrouwen, stijgt het aantal mannen dat actief bezig is met Pinterest wereldwijd ook razendsnel.

In dit blogartikel hebben we 6 tips opgenomen om jou op weg te helpen met jouw zakelijke pagina. Laten we beginnen met Pinterest voor bedrijven!

Tip 1: Richt je profiel in

Oké. Je hebt een zakelijk account aangemaakt. En nu? Begin met het kiezen van de juiste profielfoto. Wanneer jij het gezicht bent van jouw bedrijf kun je kiezen voor een foto van jezelf. Voor de meeste bedrijven is het gebruik van een logo het meest voor de hand liggend. Vul de rest van het profiel goed in. Gebruik een naam die overeenkomt met jouw bedrijfsnaam. Beschrijf in de bio waar je bedrijf voor staat, wat het doet en wat je bedrijf voor diensten of producten aanbiedt.

Tip 2: Creëer borden

Maak tussen de 5 en 10 borden aan. Houd hierbij jouw doelgroep in je achterhoofd zodat je nagaat wat zij willen lezen en zien. Wanneer je Pinterest inzet voor je bedrijf is het belangrijk dat je borden inricht die relevant zijn voor jouw bedrijf en de branche. Verwerk in de bordnaam en omschrijving altijd een aantal belangrijke zoekwoorden. Zorg ervoor dat je de beschrijving van een bord zo uitgebreid mogelijk maakt. Maar let erop dat je geen zoekwoorden gaat opsommen. Plaats je twee belangrijkste borden linksboven. Waarom? Ruim 80% van de pinners gebruikt Pinterest via zijn of haar telefoon en zien dan alleen de eerste twee borden via de app.

Tip 3: Pinnen

Pinterest is net als Google een zoekmachine maar dan meer gefocust op visuele beeldvorming. Op Pinterest is er weinig tot geen contact tussen de pinners onderling. Alleen het delen van interesses. Maar hoe worden jouw pins dan gevonden? Hiervoor implementeer je relevante zoekwoorden in de beschrijving van jouw pin en in de ALT-tekst van de foto. Doe onderzoek naar zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn en gebruik ze op de juiste manier.

Tip 4: Blijf consistent

Het is verstandig om regelmatig te pinnen. We raden aan om het liefst dagelijks 10 tot 15 pins te pinnen. Dit zorgt voor een continue stroom van content. Combineer jouw eigen content met die van andere pinners. Pin ook met je doelgroep in je gedachte. Wat spreekt hen aan? Wanneer zij regelmatig pins van jou in hun timeline zien, beïnvloedt dit je relevantie. Wees dus consistent in het pinnen.

Tip 5: Zorg voor waardevolle content

Pinterest voor bedrijven gaat vaak om informatie. Zorg dus voor toegevoegde waarde. Maak je content zo waardevol mogelijk. Geef tips, advies en leg uit. Laat stap voor stap zien hoe iets werkt. Maak lijstjes en uitgebreide artikelen. Biedt meerwaarde. Dat werkt heel goed met informatie die lang actueel blijft. Zorg dat ze doorklikken naar jouw website en goede informatie krijgen met mooie professionele beelden. Het oog wil natuurlijk ook wat.

Tip 6: Meten is weten

Ben je inmiddels een tijd actief op Pinterest, dan is het belangrijk om af en toe te kijken naar de statistieken. Als je een zakelijk account hebt krijg je deze handige statistieken van Pinterest zelf. Je kunt ervoor kiezen om ook de statistieken in Google Analytics te analyseren. Hierin kun je zien of er veel verkeer vanuit Pinterest naar jouw website komt, welke pins het goed doen en welke wat minder.

Pinterest is echt anders dan andere social media platformen en vraagt dus specifieke kennis, tijd en aandacht. Maak hiervoor tijd of leg deze taak neer bij een medewerker binnen jouw bedrijf. Heb je vragen over hoe je het beste Pinterest kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken? eRocket helpt je graag op weg!