Het Google Display Netwerk, wat houdt het in?

Ongeveer 95% van de Nederlandse internet gebruikers is te targetten via het Google Display Netwerk. Via dit netwerk bereik je mensen met banners terwijl ze een video op YouTube aan het kijken zijn, op een website aan het browsen zijn, de mail checken of op een van de Google Display partner platformen.

Om de juiste doelgroep te bereiken, op het juiste moment, is het verstandig om te zorgen voor een specifieke targeting. Er zijn veel verschillende soorten doelgroepen, waar ik je graag wat meer over vertel.

Doelgroep targeting

Wanneer je een display advertentie gaat inrichten, dien je goed na te denken over de doelgroep die je wilt benaderen met jouw banner. Er zijn zeven verschillende soorten doelgroepen waarmee jij direct aan de slag kunt.

1| Gedetailleerde demografie

Bij deze doelgroep gaat het over de doelgroep en wie ze zijn. Denk hierbij aan de ouderlijke status, of ze getrouwd zijn, wat voor onderwijs ze hebben gevolgd en wat de huidige woonsituatie is.

2| Affiniteit

Wanneer deze doelgroep getarget wordt, target je op basis van de interesses en gewoontes van jouw doelgroep. Mensen worden hierbij gegroepeerd op de gewoonten met betrekking op bijvoorbeeld entertainment, reis gerelateerde hobby’s of autorijden en transport.

3| In-market

In de in-market doelgroepen zitten mensen die actief onderzoek doen of plannen maken voor een bepaalde gebeurtenis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gebruikers die een TV willen gaan kopen, of gebruikers die actief onderzoek doen naar een educatieve cursus om te volgen.

4| Levensgebeurtenissen

In deze soorten doelgroepen zitten mensen die een belangrijke levensgebeurtenis doormaken. Dit kan te maken hebben met de koop van een huis, het wisselen van baan of het pensioen wat in aantocht is.

5| Websitebezoekers

Met deze doelgroep zet je remarketing campagnes in, waarbij je eerdere bezoekers van jouw website actief target in de hoop dat ze nog eens terug komen naar de website. Daarnaast zorgt deze campagne voor een grotere naamsbekendheid onder mensen die al bekend zijn met je merk.

6| Vergelijkbare doelgroepen

Vergelijkbare doelgroepen zijn doelgroepen die overeenkomende kenmerken hebben met jouw remarketing lijsten. Dit is dus een ideale doelgroep wanneer je nieuwe gebruikers aan wilt spreken die nog niet eerder in aanmerking zijn gekomen met jouw merk.

7| Gecombineerde lijsten

Bij een gecombineerde doelgroep wordt het mogelijk gemaakt om verschillende eigenschappen van een bepaalde doelgroep te combineren. Hierdoor worden advertenties aan een zo relevant mogelijke doelgroep vertoond.

Breng de customer journey in kaart

Wanneer jij met Display Advertenties aan de slag wilt, is het handig om hierbij aan de customer journey te denken. Door deze in kaart te brengen kun jij specifieker inspelen op bepaalde fases waarin de doelgroep zich bevindt. Dit kun je doen door de tekst op de banner aan te passen, of ervoor te zorgen dat het beeld beter aansluit op de fase.

Aan de slag met deze soorten doelgroepen en jouw campagnes

Heb jij de customer journey van jouw doelgroep in kaart gebracht en weet je welke doelgroep je in welke fase wilt aanspreken? Goed bezig! De eerste stap is gezet. Je kunt de advertenties in Google Ads gaan inrichten en data gaan verzamelen. Uiteraard is het van belang om deze data na een tijd te analyseren zodat jij eventuele optimalisaties of quick wins op kunt pakken. Zo versterk je jouw advertenties en zorg je voor een grotere naamsbekendheid bij de juiste doelgroep.

Meer weten? Neem contact met ons op voor meer informatie. We denken graag met je mee!