8 YouTube marketing tips om jouw merk te versterken

 

Wil je als bedrijf je merk versterken en wil je daarom aan de slag met YouTube marketing? Het plaatsten van een mooie video is helaas niet genoeg om goed zichtbaar te zijn op YouTube. Het geheim van succes op YouTube draait maar om één ding: vieuws! Wanneer je vieuws omhoog gaan zal je vaker vertoond worden en meer kijkers aantrekken.

Hoe vaker jouw video’s worden bekeken hoe vaker jouw video’s vertoond worden in de zoekresultaten. Video’s met veel views worden eerder vertoond bij gerelateerde video’s, wat automatisch weer resulteert in nog meer vieuws!

In dit blogartikel geven we je een aantal YouTube marketing tips waarmee je jouw merk kan versterken via YouTube.

1. Zoekwoordenonderzoek

Wanneer je serieus aan de slag gaat met YouTube marketing kan een zoekwoordenonderzoek niet ontbreken. Voordat je jouw video content creëert is het belangrijk dat je middels een zoekwoordenonderzoek inventariseert waar jouw doelgroep naar zoekt op YouTube. Om waardevolle content te creëren voor jouw doelgroep is het belangrijk om te weten wat hun vragen zijn en welke antwoorden ze zoeken. Dit is vergelijkbaar met een regulier zoekwoordenonderzoek voor SEO. Voor het zoekwoordenonderzoek op YouTube kun je gebruik maken van een tool van YouTube, dit is vergelijkbaar met de tool: Google Ads, die je gebruikt voor je zoekwoordenonderzoek in Google.

2. Bestandsnaam van je video

YouTube verzameld zoveel mogelijk informatie om te achterhalen waar jouw video over gaat. YouTube wilt op deze manier leren begrijpen aan wie ze jouw video moeten laten zien en  achterhalen welke doelgroepen jouw video waarschijnlijk het meest interessant vinden. De titel van je bestandsnaam is hiervoor een belangrijke factor. Help het algoritme van YouTube jouw video op deze manier te begrijpen!

3. Thumbnail

Wanneer je serieus aan de slag gaat met het versterken van je merk via YouTube marketing moet je zorgen dat jouw doelgroep ook op jouw video wilt klikken en niet op die van je concurrent! Dit doe je door een aantrekkelijke thumbnail toe te voegen. Een thumbnail is het zelfde als de kaft van een boek. De kaft van een boek is toch vaak de reden waarom je in eerste instantie een onbekend boek uit de kast pakt! Zorg voor een aantrekkelijke thumbnail waarbij het gelijk duidelijk is waar jouw video over gaat.

Thumbnail YouTube marketing

4. De titel en beschrijving van je video

Het is niet makkelijk om een aantrekkelijke titel te maken die mensen nieuwsgierig maakt. Begin altijd met de belangrijkste zoekwoorden vooraan in je titel te plaatsen. Dit zijn de woorden waar de meeste mensen op zoeken en direct de aandacht trekken. Maak je titel niet te lang maar ook zeker niet te kort. Probeer de juiste balans hierin te vinden.

Daar gaan we weer! Als je wilt dat YouTube jouw video begrijpt moet je het kanaal toch nog een beetje helpen met je beschrijving. Start je beschrijving met je titel en maak een duidelijke korte samenvatting van je video (gebruik ook synoniemen voor je belangrijkste zoekwoorden).

5. Video tags

Wanneer je goede zoekwoorden in je titel en beschrijving hebt geplaatst en een aantrekkelijke thumbnail hebt gemaakt is het tijd om de juiste tags toe te voegen aan je video. Tags zijn alleen zichtbaar voor YouTube en niet voor je kijkers. Je kan zo veel tags toevoegen als je wilt. Je hoeft daarnaast niet specifieke zoekwoorden te targetten. De tags zijn vooral bedoeld om YouTube te helpen om jouw video te begrijpen. Voor een video over YouTube marketing tips kunnen dit bijvoorbeeld goede tags zijn:

  • YouTube tips
  • Marketing tips YouTube
  • YouTube SEO
  • YouTube branding

6. ondertiteling

Je hebt in YouTube de mogelijkheid om automatisch video’s te laten ondertitelen. Tegenwoordig bekijken we op onze telefoon de hele dag door video’s, ook in openbare ruimtes. Hierdoor hebben veel mensen hun volume uit staan. Wanneer jouw video ondertiteling heeft is de kans groter dat ze jouw video helemaal af kijken, ook zonder geluid! Zet dus altijd je ondertiteling aan.

7. Interactief end screen

Je wilt niet dat jouw kijkers maar één video bekijken van jouw kanaal. Het liefst heb je dat het trouwe volgers en ambassadeurs worden van je merk. Zorg dus dat je een end screen toevoegt aan het einde van iedere video. Na het kijken van de video kan men direct doorklikken naar een andere video die ook van jouw is. Een extra tip voor je end screen: voeg ook een knop toe waarmee men zich kan abonneren op je kanaal!

8. Engagement

We zijn ondertussen bij de laatste en belangrijkste tip aanbeland. Uiteindelijk is de belangrijkste factor die YouTube meeneemt in zijn algoritme: mensen moeten je content écht leuk vinden. Wanneer je geen waardevolle content maakt zullen mensen binnen 1 minuut je video al weer verlaten. Zorg dus dat je mensen aan het begin van je video direct weet te boeien en meerwaarde biedt in de rest van je video. Wil je zeker weten dat mensen je hele video afkijken? Beloon de kijkers dan voor het afkijken van je video. Beloof een antwoord op een specifieke vraag of geef iets weg. Dit werkt altijd!

Aan de slag

Met deze tips kan jij je marketing versterken via YouTube. Wil je meer weten over het kanaal YouTube? Neem dan gerust contact met ons op!

 


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.