Websitebezoekers omzetten naar converterende bezoekers? A/B testen is dé manier om meer uit je huidige bezoekers te halen.

 

Wanneer je een hoger conversiepercentage wilt halen uit de huidige bezoekers van je website kan je gebruik maken A/B testing. Door een A/B test uit te voeren kan je performance van je pagina’s testen door verschillende variabelen aan te passen.

 

Hierdoor kom je erachter welke versie van je pagina het beste werkt voor jouw bezoekers. Je kan nu niet alleen de bezoekersaantallen verhogen, maar ook je conversiepercentage.

 

Maar wat is nu precies een A/B test? Hoe doe je een A/B test? En welke tools kan ik het beste gebruiken? Lees snel verder en krijg antwoord op deze vragen!

Wat is een A/B test?

Met A/B testen onderzoek je twee varianten van een bepaalde pagina of pagina-onderdeel. Met als doel: het conversieratio verhogen.

 

De varianten A en B worden evenredig vertoond aan de bezoekers. 50% van de bezoekers ziet variant A en de andere 50% ziet variant B. Wanneer je test is afgelopen kijk je welke pagina het best gepresteerd heeft.

A/B test

Misschien heb je al een idee hoe je denkt je website te kunnen verbeteren. Je hebt bijvoorbeeld bij de concurrent slimme dingen gezien of je hebt je eigen analyse gemaakt via Hotjar.

 

Je kunt veel verschillende onderdelen van je pagina testen. Het is wel belangrijk dat je maar één variabele per keer aanpast. Dit is van belang om te kunnen achterhalen wat nou precies het verschil in conversiepercentage veroorzaakt.

 

Onderdelen die je kan testen op je pagina:

  • Call to action buttons (CTA button)
  • Kleuren combinaties
  • USP’s
  • Contactformulieren
  • Afbeeldingen
  • Etc.

A/B test uitvoeren

Je hebt onderzocht wat je wilt gaan testen aan je pagina. Nu is het tijd om je hypothese te gaan testen. Laten we als voorbeeld nemen dat we de CTA button willen testen met een andere kleur.

 

Je bouwt (of kopieert eenvoudig) een variant van de bestaande pagina waarbij je alleen de kleur van de button aanpast. Vervolgens laat je een maand lang 50% van je bezoekers pagina A bezoeken en de andere 50% pagina B.

 

Wanneer je test ten einde is en alle resultaten binnen zijn kijk je welke pagina de beste resultaten bereikt heeft. Dit wordt vervolgens je nieuwe pagina!

 

De beste tools voor A/B testen

Er zijn verschillende tools en extensies op de markt om A/B testen mogelijk te maken. We zetten de beste plugins en extensies op een rijtje:

 

 

Blijf A/B testen!

Je weet nu wat A/B testen is en waar je rekening mee moet houden. Het mooie van A/B testen is dat je nooit klaar bent!

 

Probeer altijd je website te blijven verbeteren. Is je test afgelopen? Ga direct door naar de volgende.

 

Kom je er niet aan uit? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!