Onderdeel van Multi Funnel Marketing is SEA: online adverteren. Online adverteren in Google is één van de snelste en meest efficiënte manieren om potentiële klanten te bereiken. Google heeft namelijk een enorm bereik in zowel Nederland als daarbuiten. Ruim 90% van de online zoekopdrachten in Nederland vindt plaats op Google. Als je gaat adverteren in Google is het belangrijk om te weten hoe je jouw campagnes in Google Ads het beste kunt opzetten. Je betaalt immers per klik, dus het is zonde om onnodig budget te verspillen. Hoe je dat doet? Wij geven je in dit artikel tips voor het opzetten van een Google Ads campagne!

Een Google Ads campagne opzetten

We starten het adverteren in Google met het opzetten van een Google Ads campagne. Klik op ‘nieuwe campagne’ om hiermee te beginnen.

Een Google Ads campagne opzetten

Het doel van de campagne

Adverteren in Google start met het bepalen van het doel van de campagne. Heb je een webshop? Kies dan voor ‘sales’. Heb je een website? Bepaal dan het doel van je campagne: wil je leads genereren, websiteverkeer realiseren of je naamsbekendheid vergroten?

Het doel van de campagne

Selecteer een campagnetype

Vervolgens moeten we bepalen met welk campagnetype we gaan werken. Wil je met jouw advertenties vertoond worden in de zoekresultaten van Google? Kies dan voor ‘zoeken’. Hiermee gaan we met tekstadvertenties potentiële klanten bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Het campagnetype

Algemene instellingen van de Google Ads campagne

Nu is het tijd om de algemene instellingen goed te gaan zetten. Hiermee zorgen we ervoor dat we effectief gaan adverteren in Google en geen budget verspillen. Geef de campagne een naam en kies het netwerk waarin je gaat adverteren.

Kies vervolgens waar je wilt adverteren. Onze tip? Vul hier de locaties heel specifiek in. Adverteer je in heel Nederland? Kies er dan voor om de 12 provincies los toe te voegen. Dit is even een flinke klus, maar hier ga je zeker van profiteren. Je kunt hier later namelijk op inspelen met bodaanpassingen.

Selecteer tevens de talen die jouw potentiële klanten spreken. Adverteer je in Nederland? Selecteer dan Nederlands en Engels om geen potentiële klanten te missen.

Het dagbudget en de biedstrategie

De volgende stap in het opzetten van een Google Ads campagne is het bepalen van het dagbudget en de biedstrategie. Geef hier het gemiddelde op dat je iedere dag wilt uitgeven. Per maand betaal je nooit meer dan het dagbudget vermenigvuldigd met het gemiddelde aantal dagen in een maand. Het zal voorkomen dat je op sommige dagen minder dan het dagbudget uitgeeft en op andere dagen tot twee keer zo veel.

Bij de biedstrategie bepaal je hoe jouw campagnes meedoen in de Google Ads veiling. Wil je de volledige controle behouden over de kosten die je per klik betaalt? Kies dan voor handmatig bieden met biedstrategie ‘handmatige CPC’. Wil je het algoritme van Google Ads meer ruimte geven? Kies dan voor ‘klikken maximaliseren’ (om zoveel mogelijk websitebezoekers uit je dagbudget te halen) of voor ‘aantal conversies maximaliseren’ (om zoveel mogelijk leads of verkopen te genereren).

Google advertenties maken

Na het opzetten van de Google Ads campagne kun je advertentiegroepen gaan creëren en Google advertenties gaan maken. Geef je eerste advertentiegroep een naam en voeg de zoekwoorden toe waarop je in beeld wilt komen. Wil je breed of juist exact adverteren? Gebruik dan modifiers.

Vervolgens gaan we een advertentie maken. Een advertentie in Google bestaat uit een bestemmingspagina, maximaal drie koppen van 30 tekens en maximaal twee beschrijvingen van 90 tekens.

De bestemmingspagina

De bestemmingspagina vul je in bij ‘uiteindelijke URL’. Dit is de URL waarop mensen terechtkomen als ze op jouw advertentie hebben geklikt. Zorg ervoor dat je bestemmingspagina past bij de zoekwoorden in de advertentiegroep en gebruiksvriendelijk is.

Uiteindelijke URL

Drie koppen

De koppen van de Google advertenties die je gaat maken, mogen uit maximaal 30 tekens bestaan. Je kunt maximaal drie koppen invullen. De koppen kunnen in verschillende configuraties worden weergegeven, afhankelijk van bijvoorbeeld het apparaat dat een potentiële klant gebruikt. Houd er dus rekening mee dat in sommige gevallen alleen de eerste twee koppen vertoond worden.

Kwalitatieve Google advertenties bevatten in de koppen onder andere het zoekwoord. Ook kun je bijvoorbeeld de bedrijfsnaam en een USP noemen ter bevordering van de branding van jouw product of dienst.

Drie koppen

Weergavepad

Bij het weergavepad kun je invullen wat de zichtbare URL van de advertentie wordt. Je kunt twee paden invullen van maximaal vijftien tekens.

Weergavepad

Twee beschrijvingen

Bij het maken van een Google advertentie mag je twee beschrijvingen toevoegen. De beschrijving van je advertentie wordt onder de zichtbare URL weergegeven en mag uit maximaal 90 tekens bestaan. Net zoals bij de koppen, geldt ook hierbij dat de beschrijvingen niet in alle gevallen samen vertoond worden. Zorg er dus voor dat de beschrijvingen ook onafhankelijk van elkaar kloppen. Gebruik in de beschrijving het zoekwoord en plaats een call to action om lezers over te laten gaan tot actie.

Twee beschrijvingen

Drie advertenties per advertentiegroep

We adviseren altijd om per advertentiegroep drie verschillende Google advertenties te maken. Dit geeft het algoritme van Google Ads namelijk de kans om deze advertenties te rouleren. Hierdoor krijg je duidelijk in beeld welke advertenties het beste presteren en de meeste klikken en conversies opleveren.

Kies voor twee zogenoemde ‘uitgebreide tekstadvertenties’ en één ‘responsieve zoekadvertentie’. Bij een responsieve zoekadvertentie vul je tot vijftien koppen en vier beschrijvingen in. Die koppen en beschrijvingen worden door Google gerouleerd om tot het beste resultaat te komen.

Het resultaat van je Google Ads campagne meten

Het allerbelangrijkste bij het opzetten van een Google Ads campagne is het meten van conversies. Het is leuk voor de portemonnee van Google dat jij bij hen adverteert, maar uiteindelijk moet het vooral jouw onderneming iets opleveren. Daarvoor is het belangrijk om conversiemetingen in te stellen. Dit doe je via ‘tools en instellingen’ en ‘conversies’. Daar kun je eenvoudig de conversies importeren die je in Google Analytics hebt ingesteld.

Conversies importeren

Aan de slag met adverteren in Google

Met deze tips ben je klaar om te gaan adverteren in Google. Let goed op de instellingen en denk goed na bij het maken van de Google advertenties. Wil je graag ondersteuning bij het opzetten van een Google Ads campagne? Neem dan contact op via onze contactpagina.