Adverteren met TikTok for business

TikTok made me buy it. Inmiddels een bekend fenomeen. Al diverse artikelen zijn viral gegaan op TikTok en waren daarna niet aan te slepen in winkels. Als je wel eens door je for you page scrolt heb je ongetwijfeld een paar sportleggings gezien. Het platform zag kansen en lanceerde TikTok for business. Hiermee kun je adverteren via TikTok. Hoe je dit aanpakt? Wij leggen het stap voor stap voor je uit in dit artikel!

Adverteren op TikTok

De advertentiestructuur op TikTok is bekend. Je maakt een campagne aan en binnen die campagne heb je advertentiegroepen met verschillende advertenties. Wanneer je een campagne aanmaakt heb je drie hoofddoelen; awareness, consideration en conversion. Deze doelen hebben vervolgens weer subdoelen.

Awareness: Jouw advertentie wordt aan zoveel mogelijk mensen vertoond.

  • Reach: Bereik zoveel mogelijk mensen

Consideration: Na het zien van jouw advertentie gaan mensen naar jouw website of winkel. Hieronder vallen drie subdoelen:

  • Traffic: stuur mensen via jouw advertentie naar een bepaalde bestemming
  • App installaties: Zorg dat mensen jouw app gaan installeren na het zien van de advertentie
  • Video views: Zorg dat je video’s meer views krijgen
  • Lead generation: Verzamel leads voor jouw bedrijf

Conversion: Mensen doen daadwerkelijk een aankoop

  • Conversies: Het doel van de advertenties is dat mensen een waardevolle actie uitvoeren op jouw website.

Biedstrategieën

Wanneer je gaat adverteren op TikTok kies je dus vooraf het doel van jouw campagne. Wat wil je dat gebruikers doen als je ze jouw advertentie zien? Je biedstrategie wordt aangepast op basis van dit doel. Zo stuurt TikTok op CPM (kosten per duizend vertoningen) voor reach. Bij traffic betaal je per klik en heb je te maken met CPC. Kies je voor conversies? Dan kan je kiezen voor oCPC of oCPM. Oftewel optimized cost per click of optimized cost per mille.

Bepaal je budget

Wanneer je gaat adverteren stel je eerste je budget in. Dit kan zowel op campagne als op advertentiegroep niveau. Kies voor een dagelijks budget, of een budget voor de gehele looptijd van de campagne. Wanneer je kiest voor een looptijd budget kan de dagelijkse uitgave erg fluctueren.

Hiernaast kun je kiezen tussen twee delivery types. Bij een standaard levering wordt het budget evenredig verdeeld aan het verkeer op TikTok. Zitten er ’s avonds veel meer bezoekers in de app? Dan zal je ’s avonds meer uitgeven dan overdag. Bij accelerated of versnelde levering zal TikTok proberen zo snel mogelijk resultaat te halen. Hierbij wordt je budget ook zo snel mogelijk gespendeerd. Je kan hierbij wel bepaalde tijden aangeven waarop je vertoond wil worden.

Kleine opmerking: TikTok werkt met minimale budgetten. Dat betekent dat je op campagne niveau een dagbudget van minimaal $50 moet inzetten en op advertentieniveau een dagbudget van minimaal $20. Op TikTok adverteren is dus geen koopje.

Targeting

Kies je een doelgroep dan heb je twee richtingen die je op kunt. Een aangepaste doelgroep of een look-a-like doelgroep. Bij de aangepaste doelgroep kun je de campagne tonen aan mensen die al een vorm van interactie met jouw merk of website hebben gehad. Dit kan via een aantal manieren:

  • Een klantenlijst uploaden
  • Websiteverkeer gebruiken aan de hand van de TikTok pixel
  • Mensen die geklikt hebben op een eerdere advertentie op een partner platform van TikTok
  • Mensen die jouw app hebben gedownload of een bepaalde actie hebben uitgevoerd

Hiernaast kun je kiezen voor een look-a-like doelgroep. Oftewel een doelgroep die lijkt op jouw huidige doelgroep. Hiermee vergroot je je bereik en kun je nieuwe klanten vinden.

Automatized Creative Optimization

Automatized Creative Optimization, afgekort ACO, is te vergelijken met dynamische en responsieve advertenties van Google. Je levert verschillende creatives (videos) aan TikTok, samen met een aantal captions en verschillende call-to-actions. Op basis hiervan kiest TikTok de best werkende combinatie en zal de combinatie blijven optimaliseren. Je hebt vervolgens zelf geen invloed meer op welke beelden wel en niet vertoond zullen worden. TikTok raadt aan om regelmatig nieuwe content te uploaden, zodat de advertenties geoptimaliseerd blijven worden.

TikTok Pixel

Net als Facebook heeft ook TikTok een pixel. De TikTok pixel is een stukje html code dat je op je website plaatst. Via de pixel kan je data uitwisselen tussen je website en TikTok for Business. De pixel kan handmatig op de website worden geplaatst via een stukje code in de header, na de opening. Ook kan je via Google Tag Manager of Shopify de TikTok pixel koppelen aan je website. Hierna kun je het gedrag van websitebezoekers meten en bepaalde doelen instellen. Denk aan een klik gebeurtenis, een bestemmings-URL of een pop-up gebeurtenis. Wil je andere zaken meten? Dan kun je ook aangepaste gebeurtenissen aanmaken. Deze data kun je vevolgens gebruiken voor remarketing, het maken van doelgroepen en het maken van funnels.

Leren en experimenteren

Net als Facebook hebben de campagnes bij TikTok ook een leer fase. Er is geen vaste duur hiervoor, door middel van genoeg data verzamelen kom je uit de leer fase. TikTok heeft een aantal tips voor adverteren tijdens en na de leer fase.

  • Als je doel conversies is, target dan geen specifieke groepen in de leer fase
  • Ben je uit de leer fase? Verander je budget dan nooit met meer dan 30% van je oude budget en je bod nooit met meer dan 20% van je oude bod

Wil je experimenteren met je advertenties? Dat kan via de split test, TikTok’s versie van een A/B test. Je kan ofwel de doelgroep veranderen met de zelfde advertenties, ofwel je advertenties met dezelfde doelgroep.

TikTok shopping

Naast de normale advertenties lanceerde TikTok for business dit najaar ook TikTok shopping. Momenteel is er alleen een pilot versie beschikbaar en is het dus nog niet voor iedereen beschikbaar. Wanneer je aan de slag gaat met TikTok shopping kun je jouw webshop direct integreren met het platform, of via een partner. De directe integratie is op dit moment nog niet in Nederland beschikbaar. Wanneer je via een derde partij aan de slag gaat kun je werken met:

  • Shopify
  • BigCommerce
  • Square
  • Ecwid

Hier zullen ongetwijfeld platformen bij komen wanneer TikTok shopping voor iedereen beschikbaar wordt.

TikTok’s Lead Generation

Adverteren via TikTok wordt dus steeds makkelijker met meer mogelijkheden. Je zet een campagne op en kiest één van de drie hoofddoelen. Inmiddels is ook het doel lead generation toegevoegd, ook wel TikTok’s Lead Generation genoemd. Dit is een oplossing van TikTok om jouw doelgroep ook na de advertenties te bereiken. TikTok werkt met partners om te zorgen dat behaalde leads automatisch in het CRM van bedrijven verwerkt worden. Maak bedrijven kunnen er ook voor kiezen om de leads handmatig te downloaden.Op dit moment zijn dit Zapier en Leadsbridge, maar de verwachting is dat er nog meer samenwerkingen zullen komen. Via deze partijen is het mogelijk om je leads van TikTok te verwerken in Mailchimp, Shopify, Woocommerce, Trello, Google en meer.

Snel jouw doelgroep bereiken

TikTok’s Lead Generation maakt het voor bedrijven makkelijk om te communiceren met interessante segmenten uit de doelgroep. Zo kun je een simpel of uitgebreid contactformulier opstellen wanneer gebruikers na jouw advertentie geïnteresseerd zijn in het product of de dienst. Maar denk ook aan gepersonaliseerde berichten naar een doelgroep segment. Tijdens het contactmoment met de doelgroep komt er ook een privacy notitie, waarin het beleid van de adverteerder wordt beschreven. TikTok blijft groeien en zichzelf ontwikkelen. Ook TikTok voor Business zal zeker nog uitgebreid worden komende jaren.

Tijd voor TikTok!

Na het lezen van dit artikel richt jij binnen no time campagnes in op TikTok. Ga jij aan de slag met TikTok for business of richt je je liever op andere platformen? Laat het ons weten! Wil je aan de slag maar kan je wel wat hulp gebruiken? Neem gerust contact met ons op. We staan klaar om te helpen!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.