Verkoop jij producten via bol.com? Of ben je van plan om dat te gaan doen? Dan kan adverteren op bol.com interessant zijn voor jou. Sinds 2020 is het mogelijk om Sponsored Products in te zetten. Hiermee kun je meer zichtbaarheid voor jouw producten genereren binnen het verkoopplatform. En hoe meer jouw producten zichtbaar zijn, hoe hoger de kans dat je deze verkoopt. In dit artikel lees jij alles over advertenties op bol.com: de voordelen, hoe je deze opzet en wat de kosten zijn. Ben jij klaar voor een portie e-commerce kennis? Here we go!

De kracht van bol.com

We beginnen met een stukje achtergrond. Ooit startte bol.com als eigen webshop. Het verkocht enkel producten die het zelf op voorraad had. Door de jaren heen heeft bol.com een ontzettend sterke naam opgebouwd, mede dankzij de uitstekende service voor consumenten. Sinds 2011 is het mogelijk om als externe partij jouw producten te verkopen via bol.com. Dat startte klein, maar inmiddels zijn er ruim 48.000 verkooppartners die hun producten via bol.com verkopen.

De kans is groot dat ook jij weleens iets via bol.com bestelt. In het afgelopen jaar hebben ruim 13 miljoen mensen in Nederland en België hier tenminste één bestelling geplaatst en maandelijks telt de webshop 152 miljoen bezoeken. Cijfers waar iedere webshopeigenaar van droomt natuurlijk. Gelukkig kun jij profiteren van het mega bereik wat bol.com heeft, door je aan te sluiten als verkooppartner. Wil je meer dan dat? Dan is het tijd om advertenties in te gaan zetten.

De voordelen van adverteren op bol.com:

  • Meer zichtbaarheid binnen jouw productcategorie;
  • Meer geïnteresseerde klanten bereiken;
  • Betalen doe je pas wanneer er op je advertentie geklikt wordt;
  • Extra traffic door ads zorgen ook voor een organische boost;
  • Volledige controle

Klinkt dit je allemaal goed in de oren? Lees dan snel verder om te weten hoe je een advertentiecampagne op kunt zetten.

In 3 stappen bol.com Sponsored Products opzetten

Adverteren op bol.com is dus mogelijk sinds 2020 en wordt door steeds meer verkopers ingezet. Door de stijging van verkooppartners neemt de concurrentie namelijk toe. Door Sponsored Products in te zetten kun jij ervoor zorgen dat jouw producten meer in beeld komen dan die van jouw concurrenten. Deze zullen dan namelijk hoger in de zoekresultaten van potentiële klanten vertoond worden. Het opzetten van een campagne op bol.com gaat in een paar eenvoudige stappen.

Stap 1: Bepaal je strategie

Ben je al deels bekend met het adverteren op bol.com? Dan kun je deze stap wellicht al overslaan. Maar zoals bij elke marketingactiviteit is het goed om vooraf een strategie te bepalen. Bol.com zou bol.com niet zijn als ze hier niet al iets voor bedacht hebben. Verkooppartners kunnen namelijk gebruik maken van de Groeiscan. Je vult je verkoopnummer in en beantwoordt een aantal vragen. Vervolgens ontvang je een persoonlijk advies. Aanbevelingen over hoe jij het best gebruik kunt gaan maken van Sponsored Products op basis van jouw verkoopaccount.

Stap 2: Kies je zoekwoorden

Ben je bekend met SEA? Dan weet je dat het kiezen van de juiste zoekwoorden van groot belang is. Stem je zoekwoorden dan ook af op je aanbod, zodat jouw advertenties alleen bij relevante producten vertoond wordt. Het selecteren van de zoekwoorden kan zowel handmatig als automatisch. De automatische gegenereerde zoekwoorden zijn afgestemd op de productcategorie waarin jouw artikel zich bevindt. Met handmatige zoekwoorden heb je wat meer controle. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om gebruik te maken van longtail zoekwoorden om bij hele specifieke termen in beeld te komen.

Bij het gebruik van handmatige zoekwoorden moet je er wel op letten dat jouw gekozen zoekwoord relevant is, anders worden je producten niet vertoond. Net als in Google Ads kun je gebruik maken van exacte zoekwoorden of woordgroepen en is het ook mogelijk om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen. Binnen je bol.com verkoopaccount kun je allerlei inzichten krijgen van het zoekgedrag binnen het platform.

Stap 3: Selecteer je artikelen

Om zo relevant mogelijk te zijn, selecteer je het liefst artikelen die perfect aansluiten op je producten. Je kunt er voor kiezen om te starten met jouw hardlopende producten om te kijken of adverteren op bol.com rendabel is voor jou. Let er bij het selecteren van je artikelen op dat je alle productinformatie op de juiste manier hebt ingevuld. Als je vereiste specificaties niet invult, wordt jouw advertentie afgekeurd. Vul ook een goede artikelbeschrijving in en gebruik een duidelijke productfoto. Dit is goed voor je organische vindbaarheid binnen bol.com en hoe hoger je organisch rankt, hoe beter jouw advertenties zullen presteren. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe zo’n Sponsored Product in beeld komt. Zoals je ziet wijkt het qua opmaak niet af van de overige producten. Jouw product wordt gewoon hoger in de zoekresultaten vertoond met de tekst ‘Gesponsord’. Ook komt je bedrijfsnaam erbij in beeld, zoals bij ieder product wat door verkooppartners wordt aangeboden.

Advertentiecampagnes analyseren en optimaliseren

Heb je alle stappen doorlopen? Dan kun jij live met je campagnes. Het werk zit er dan natuurlijk nog niet op. Zodra je advertenties live staan, moet je deze blijven monitoren om de beste resultaten te behalen. Dit kun je doen op basis van de resultaten die je te zien krijgt in je verkoopaccount. Denk bij optimalisaties aan het aanpassen van budget of biedingen, het toevoegen of uitsluiten van bepaalde zoekwoorden of het verbeteren van je productinformatie.

Wat kost adverteren op bol.com?

Voordat je start, ben je natuurlijk benieuwd naar de advertentiekosten Wat goed is om te weten, is dat Sponsored Products werkt met een CPC-model. Je betaalt voor elke klik op jouw advertentie. Hoe hoog deze kosten zijn, is afhankelijk van de categorie waarbinnen je adverteert. Bij populaire categorieën en bij dure producten ligt de gemiddelde CPC doorgaans wat hoger. In je advertentieaccount krijg je inzicht in de gemiddelde advertentiekosten binnen jouw categorie.

Of jouw advertentie vertoond wordt, hangt af van het bod wat je instelt. De hoogste bieder is vanzelfsprekend winnaar van de veiling en die advertentie wordt in dat geval vertoond. Er wordt een second price veilingsysteem gehanteerd. Wanneer jouw concurrent €0,80 biedt en jij €0,90 biedt, jouw advertentie vertoond zal worden. Je betaalt vervolgens €0,80 wanneer er op je advertentie wordt geklikt.

Houdt er rekening mee dat je naast advertentiekosten ook nog te maken hebt met andere kosten zoals de standaard commissie die je aan bol.com betaalt per verkocht product.

Tijd om jouw advertenties op bol.com in te richten!

Zo, inmiddels ben je bijna uitgegroeid tot bol.com advertentie-expert. Je kent de voordelen van Sponsored Products, weet hoe je een campagne opzet en optimaliseert en bent op de hoogte het veilingmechanisme. De laatste stap die je moet zetten? Doen! Leren door te experimenteren. Start een campagne en kijk of het iets oplevert. Je kunt klein beginnen om te zien wat voor jou werkt en vervolgens steeds verder uitbreiden. Wil je eerst nog wat meer weten? Binnen het partnerplatform vind je alle informatie over adverteren op bol.com. Verder helpen wij je natuurlijk ook graag met je vragen! Neem gerust contact met ons op! Dan kijken we samen naar de perfecte opzet van jouw campagne.