Affiliate marketing, waar heeft dat mee te maken? Tegenwoordig is online bijna alles te koop. Opvallen met jouw product of dienst wordt daardoor steeds lastiger. Toch kun je hier zelf invloed in hebben door onder andere SEO en SEA. Maar er zijn meer mogelijkheden. Affiliate marketing is een vorm van online marketing waar een product of dienst gepromoot wordt op een andere website. Waar je vroeger de straat op ging om via mond-op-mond reclame om jouw product of dienst bekend te maken, gebeurt dit tegenwoordig online. In dit artikel vertellen we je over de werking van affiliate marketing en geven we je tips over hoe je hiermee aan de slag kan.

Wat is affiliate marketing

Bij affiliate marketing zijn er eigenlijk twee partijen. De adverteerder en de publisher (affiliate).De adverteerder betaald de publisher door middel van commissies. Deze kan op verschillende manieren betaald worden. Zo kan er betaald worden per klik, bezoeker of aankoop. Net als bij veel dingen in de marketing wereld hangen hier wat mooie Engelse termen aan. Namelijk, cost per click, cost per lead en cost per sale. Welke keuze er gemaakt wordt, ligt aan wat voor soort site er gepromoot wordt. Zo verkoopt niet elke site een product of dienst, dan heeft cost per sale dus geen nut. Een lead kan bijvoorbeeld gegevens betreffen van een potentiële koper in de vorm van een aanvraag, download of registratie. Een sale is een daadwerkelijke aankoop via de website. Hierbij schaft de bezoeker dus via een machtiging of online betaling iets aan. En een click, is een klik op de advertentie.

Binnen affiliate marketing wordt er dus als het ware samen gewerkt om een product of dienst naar voren te krijgen. Samenwerken via verschillende kanalen is iets waar wij als multifunnel-fanaten sowieso heel dol op zijn.

Wie gebruikt affiliate marketing

Terug naar affiliate marketing. Nu je een beeld hebt van hoe dit werkt, ben je vast benieuwd naar voorbeelden van bedrijven die deze marketing strategie gebruiken. Bekende voorbeelden zijn Bol.com en Coolblue. Deze grote ketens geven publishers de mogelijkheid om zich rechtstreeks bij hen aan te sluiten. Hierdoor kun je als publisher de producten die bijvoorbeeld Coolblue verkoopt, promoten op je website. Dit is echter niet hoe het meestal gaat bij affiliate marketing. Vaak sluiten zowel adverteerders als publishers zich namelijk aan bij affiliate netwerken. Daar vertellen we je zo meer over!

Wat is geen affiliate marketing

Affiliate marketing lijkt een breed concept. Daarom is het goed om te weten wat juist geen affiliate marketing is. Adverteren hoort hier namelijk zeker niet altijd bij. Een voorbeeld hiervan is Wehkamp. Dit bedrijf verkoopt advertentieruimtes aan adverteerders. Ze verdienen aan zichtbaarheid van advertenties en zijn vaak niet aangesloten bij een affiliate netwerk.
Iets anders wat verward kan worden met affiliate marketing is display advertising. Bij deze marketing strategie gaat het namelijk voornamelijk om het creëren van ‘attention’ door middel van banners op websites. Affiliate marketing is juist gericht op het realiseren van een ‘action.’

Aanmelden bij een affiliate netwerk

Voor zowel adverteerder als publisher is het gunstig om zich aan te melden bij een affiliate netwerk. Dit netwerk is eigenlijk een tussenpersoon tussen de publisher en de adverteerder. Gebruik maken van een affiliate netwerk geeft beide partijen voordelen. Zo helpt het netwerk om affiliate marketing praktisch in te zetten. Ook houden ze andere praktische zaken bij zoals welke publisher recht heeft op de vergoeding van de adverteerder. Een voorbeeld van Nederlandse affiliate netwerken zijn Daisycon en Tradetracker. De affiliate netwerken rekenen uiteraard wel kosten voor de werkzaamheden. Zelf een affiliate-programma opstarten als adverteerder, met gebruik van software zoals die van Plug & Play kan je dus geld bespraken. Maar, dit kost je wel meer tijd en kan voor moeilijkheden zorgen.

Affiliate Marketing

Tips voor affiliate marketing

Oké, er zijn dus twee partijen. Elke partij wil in principe hetzelfde. Geld verdienen. Daarom hebben we voor zowel de adverteerder als publisher enkele punten genoteerd waar je over na kan denken om tot een goede affiliate marketing strategie te komen.

Adverteerder tips:

  • Denk er goed over na wat je ermee wilt gaan bereiken
  • Denk na over je product of dienst. Als je een heel specifiek product of dienst hebt, kan het lastig zijn om publishers te vinden.
  • Welke publisher is voor jou interessant? Denk hierbij aan het type publisher maar ook het type bereik.
  • Hoeveel wil en ga je er mee verdienen? Dit kan namelijk net zo goed mee- als tegenvallen.
  • Denk goed na over op welke manier je commissie wil gaan rekenen. Denk hierbij niet alleen aan je type product of dienst maar ook aan wat voor jou het meest gunstig en rendabel kan zijn.
  • Sluit je aan bij een affiliate netwerk. Deze helpt je bij zaken zoals het vinden van een passende publisher.
  • Je betaald pas als je er iets voor terugkrijgt. Met een sterke marketing strategie kan affiliate marketing dus zeer nuttig zijn.

Publisher tips:

  • Kies onderwerpen uit eigen expertise. Wanneer je een niche kiest waar je zelf kennis en/of interesse in hebt, houdt je het interessanter voor jezelf.
  • Kijk hoe groot de concurrentie is. Hiervoor kun je via google Ads een zoekwoordenonderzoek doen en kijken naar de ‘keyword difficulty.’
  • Je weet vooraf niet hoeveel geld het affiliate-programma gaat kosten. Dit is geen probleem als je de commissie als extra omzet ziet, maar wel iets om over na te denken.
  • Jij bepaalt hoe en waar je de advertenties inzet. Op zowel je site als media. Het is namelijk jouw site en media. Zorg er voor dat deze altijd aantrekkelijk en functioneel blijven.
  • Sluit je aan bij een affiliate netwerk. Hierdoor heb je maar één aanspreekpunt. Ook als je meerdere adverteerders hebt. En het netwerk regelt jouw uitbetaling.
  • Scoor hoog in zoekmachines. Meer verkeer en goede vindbaarheid maakt jouw site aantrekkelijk voor adverteerders.
  • Het is bijverdienen zonder veel moeite. Wel verdien je er pas echt aan als je veel bezoekers hebt. Mocht je er van willen leven zul je het dus groot aan moeten pakken.

Ontwikkelingen binnen affiliate marketing.

Affiliate marketing klinkt dus als een mooie aanvulling voor jouw business. Toch zien veel marketeers dit anders. De reden hiervoor is dat er weinig innovatie binnen affiliate marketing plaats vindt. Maar, daar lijkt nu verandering in te komen.
Momenteel is het zo dat ongeacht de hoeveelheid kliks en kanalen die voor de conversie hebben plaatsgevonden, de publisher dezelfde commissie ontvangt. De daadwerkelijke toegevoegde waarde van de publisher wordt dus eigenlijk niet beoordeeld. Het affiliate netwerk TradeTracker kwam daarom enkele jaren geleden met real attribution. Dit is een voorbeeld van software om de manier waarop publishers commissies ontvangen eerlijker te maken. Toch leek dit nog niet de grote oplossing te zijn. Zo blijft het lastig om de bijdrage van andere marketingkanalen te meten. Er ontbreekt dus transparantie.

De toekomst van affiliate marketing

We  eindigen dit artikel natuurlijk niet negatief. Er is goed nieuws. De eerste stappen richting transparantie zijn namelijk genomen. Dit door middel van Odyssey Attribution en Odyssey Partnership. Deze tools bieden meer inzicht in de werkelijke bijdrage van de marketingkanalen van publishers (transparantie!). Daarnaast kunnen de tools ook nog eens geïntegreerd worden met Google Analytics.
Er ontstaan dus meer mogelijkheden binnen affiliate marketing. Het bredere perspectief maakt een betere samenwerking mogelijk. Een interessante ontwikkeling voor zowel adverteerder als publisher.

Aan de slag met affiliate marketing!

Is affiliate marketing dé aanvulling voor jouw bedrijf? Dan kun je er nu mee aan de slag. Heb je meer vragen over affiliate marketing of Multi Funnel marketing? Neem dan contact met ons op! We denken graag met je mee.

Categorieën: Blog