BeReal, wellicht heb je deze term de afgelopen tijd voorbij horen komen. In het afgelopen jaar is deze social media app razend populair geworden, met gebruikersaantallen die maar liefst 315% gestegen zijn. Naar BeReal wordt ook wel verwezen als ‘Gen Z’s nieuwe favoriete app’. Niet verrassend, het grootste deel van BeReal’s gebruikers bestaat dan ook uit Generatie Z. En dit is te verklaren. Gen Z staat erom bekend naar authenticiteit te streven. Niet om de zaken heen draaien, maar zeggen waar het op staat. Dit komt precies overeen met de principes van BeReal, de naam zegt het al: wees echt. Geen reclames, influencers, filters, likes of algoritmes. De app houdt alles zo puur mogelijk. En dit is exact waar Gen Z zich mee identificeert. BeReal is daarom een aantrekkelijk platform voor bedrijven om populariteit onder Gen Z te winnen. De app is echter met oog op de consument ontwikkeld en gaat reclames tegen, dit maakt marketing via BeReal een stuk lastiger. Hoe je als bedrijf toch gebruik maken van dit snelgroeiende platform? Wij leggen het je uit.

Hoe werkt BeReal?

Om te begrijpen hoe BeReal op authenticiteit inspeelt, nemen we je mee in de werking van de app. Eenmaal per dag ontvangen alle BeReal-gebruikers tegelijkertijd een notificatie: ‘Time to BeReal’. Deze melding komt elke dag op een willekeurig moment. Daardoor kan het zijn dat je net je tanden staat te poetsen of aan het sporten bent als je de notificatie ontvangt. BeReal is gemaakt om deze realistische ongefilterde momenten vast te leggen. Zodra je de melding opent heb je 2 minuten om jouw BeReal te maken. Dit is een foto die eigenlijk bestaat uit twee foto’s: een gewone foto en een selfie. Deze maak je tegelijkertijd. Zo heb je een real-time momentopname van wat je op dat moment doet. Zodra je foto gemaakt is, kan je de gemaakte BeReals van je vrienden zien en zij die van jou. De gemaakte foto’s verdwijnen weer zodra er een nieuwe BeReal-melding komt. Je ziet dus alleen de foto’s van jouw vrienden die gemaakt zijn na de laatste BeReal-melding. De app heeft weinig functies en is daardoor erg eenvoudig. Je kan als gebruiker geen filters toevoegen aan je foto’s. Ook is er geen achterliggend algoritme in de feed. Je krijgt de BeReals van jouw vrienden te zien op gesorteerde volgorde van nieuw naar oud. Dit om alles zo echt en ongefilterd mogelijk te houden.

BeReal gebruiken voor de marketing van je bedrijf

Als merk is het dus niet mogelijk om de app te gebruiken voor het inzetten van reclames wat op andere populaire social media apps, zoals Instagram en Snapchat, wel mogelijk is. Sterker nog, de algemene voorwaarden van BeReal verbieden reclames of het gebruik van de app voor commerciële doeleinden zelfs. Ondanks het verbod op reclames biedt BeReal wel nieuwe mogelijkheden voor bedrijven. Als tegenhanger van Snapchat en Instagram, kan je als bedrijf juist een andere kant van jezelf laten zien op BeReal. De onbewerkte kant van je bedrijf of merk. Marketing via BeReal kan daarom erg interessant zijn.

Bouwen van merkpersoonlijkheid via BeReal

Gen Z is erg serieus en omgevingsbewust. Ze zijn veel bezig met klimaatverandering en sociale gerechtigheid. Als ze kunnen bijdragen aan een betere wereld, doen ze dit graag. Gen Z heeft het liefst dat bedrijven hier ook open en eerlijk in zijn. Het is dus ook geen verrassing dat transparantie zwaar mee weegt voor deze generatie bij de evaluatie van bedrijven. BeReal biedt de kans om deze transparantie te tonen. Hier kan je laten zien wie je bent en waar je mee bezig bent, realtime en ongefilterd. Doe dit bijvoorbeeld door gebruikers een kijkje achter de schermen van je bedrijf te geven. Wees hierbij creatief. Laat bijvoorbeeld zien waar werknemers mee bezig zijn op de werkvloer. Hiermee laat je authentieke momenten zien aan je publiek en krijgen zij een beter beeld van wie je echt bent. Precies waar Gen Z van houdt. Met behulp van BeReal maak je gemakkelijk een connectie met deze doelgroep en kan je je merkpersoonlijkheid aansterken. Zo bouw je tegelijkertijd aan je online aanwezigheid en merkpersoonlijkheid.

Time to Be Real!

Nu weet je wat BeReal is en hoe je het kan gaan inzetten. Ga je aan de slag met BeReal of focus je je liever op andere platformen? Wij zijn erg benieuwd! Kan je toch nog wat hulp gebruiken of heb je verder vragen, neem dan contact op. Wij helpen je graag!