Met Google Ads kan je veel kanten op, ook als het om biedstrategieën gaat. Voor iedere campagne kan je een andere biedstrategie kiezen. Maar dan is natuurlijk de hamvraag: welke biedstrategie past bij de campagne? In dit blogartikel geef ik je tips en tricks!

Maar eerst… wat is een biedstrategie?

Voordat we te hard van stapel lopen met onze tips, beginnen we bij het begin: wat is een biedstrategie nou precies? Met het kiezen van een biedstrategie geef je aan op welke manier je jouw dagbudget per campagne wil besteden. Zo kan je onder andere betalen voor vertoningen, klikken of conversies. Met de biedstrategie laat je dus aan Google weten wat het doel van je campagne is. Dit is niet helemaal zwart-wit. Vaak is het achterliggende doel van iedere campagne om een lead of verkoop binnen te halen. Toch kan een biedstrategie op basis van vertoningen of klikken soms wel beter presteren. Denk hierbij vooral aan de fase waarin de potentiële bezoeker zich bevindt.

Dit zijn de meest voorkomende biedstrategieën:

Handmatige CPC

Deze biedstrategie wordt vaak ingezet bij kleine en/of nieuwe Google Ads-accounts omdat je hiermee het meeste grip hebt op de biedingen. Je geeft hier namelijk per zoekwoord aan hoeveel je per klik wil betalen. Wanneer jouw bieding te laag is, zal Google aangeven wat het minimale CPC-bod is om op de 1e pagina te komen. Het voordeel van deze biedstrategie is dat je het snel kunt bijsturen. Ook verzamel je data, wat van pas komt als je in een later stadium wil overstappen naar een automatische biedstrategie.

Tip: zet Verbeterde CPC aan voor een beter resultaat. Hiermee geef je Google de ruimte om de biedingen wat hoger in te zetten als de kans groot is dat er kwalitatieve bezoekers op je advertentie gaan klikken.

Zichtbare CPM

Deze biedstrategie wordt vaak gebruikt bij display campagnes. Je betaalt hier per 1000 vertoningen, waardoor het de ideale biedstrategie is voor naamsbekendheid.

Doelvertoningspercentage

Dit is een automatische biedstrategie die je vaak terugziet bij de aanbevelingen van Google. Hiermee worden biedingen automatisch ingesteld zodat ze op de absolute toppositie van de pagina, bovenaan de pagina of op de eerste pagina met zoekresultaten van Google worden weergegeven. Deze biedstrategie zorgt voor resultaat, maar wel vaak tegen hogere kosten. Je zou deze biedstrategie wel eens kunnen testen (met een A/B test of bijvoorbeeld bij je merkcampagne) om te kijken hoe dit presteert.

Conversies maximaliseren

Heb je al wat data in je Google Ads-account en ontvang je op dit moment meer dan 30 conversies per maand? Dan heb je alles wat je nodig hebt om over te stappen naar deze automatische biedstrategie. De naam verraadt het al; deze biedstrategie stelt je biedingen automatisch in om te zorgen voor een maximaal aantal conversies dat je binnen je dagbudget kunt behalen. Dit baseert Google op historische campagnegegevens (van alle campagnes) en koopsignalen uit je potentiële doelgroep.

Conversiewaarde maximaliseren

Een interessante automatische biedstrategie voor webshops omdat hierbij wordt gekeken naar de waarde per conversie. Hierdoor wordt deze biedstrategie vaak bij Google Shopping-campagnes gebruikt. Bij dit soort campagnes is de waarde van ieder product, en dus ook iedere bestelling, bekend. Je kan er dus voor kiezen om een losse campagne aan te maken waarin je enkel producten met een hoge ROI zet.

Naast bovenstaande biedstrategieën heb je ook nog Doelkosten per actie (CPA) en Doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS). Dit zijn wat meer advanced automatische biedstrategieën die vaak bij grote Google Ads-accounts worden ingezet. Hier zullen we in dit blogartikel niet verder op ingaan. Uiteraard kan je altijd meer lezen via support.google.com.

De biedstrategie keuzetabel

Nu je wat meer weet over de meest voorkomende biedstrategieën wordt het tijd om ze te koppelen aan de mogelijke doelen die je met je Google Ads-campagnes kan hebben. Met deze handige keuzetabel vind jij eenvoudig de beste biedstrategie voor jouw campagne:

 

Doel campagne Type campagne Ideale biedstrategie
– Naamsbekendheid

– Top of mind blijven

– Eerdere bezoekers terugkrijgen

 

Display Zichtbare CPM
– Naamsbekendheid (merknaam is al bekend)

 

Search – Handmatige CPC (verbeterd)

– Doelvertoningspercentage

Meer bezoekers specifieke dienst Search – Handmatige CPC (verbeterd)
– Conversies maximaliserenAfhankelijk van o.a. beschikbare historische data, tijd en/of expertise om bij te sturen en grootte van Google Ads-account. 
Verkoop van product Search – Handmatige CPC (verbeterd)
– Conversies maximaliserenAfhankelijk van o.a. beschikbare historische data, tijd en/of expertise om bij te sturen en grootte van Google Ads-account. 
Verkoop van product Shopping Conversiewaarde maximaliseren

 

 

Experiment op basis van biedstrategie

Ieder Google Ads-account is anders. Het is daarom aan te raden om goed te testen wat voor jouw campagnes het beste werkt. Dit kan je doen door middel van een experiment op basis van de biedstrategie. Voor een goed experiment heb je wel budget, vertoningen, klikken en het liefst ook conversies nodig. Bij een gemiddeld experiment duurt het meestal 30 dagen totdat het resultaat significant is. Vervolgens kan je dus zien welke biedstrategie het beste resultaat heeft opgeleverd.

Let’s go!

Nu weet jij precies welke biedstrategie je moet kiezen om jouw doel te bereiken. Twijfel je toch nog of kan je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een Google Ads-strategie? Neem dan gerust contact op!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.