Black Friday vindt dit jaar plaats op 27 november, gevolgd door Cyber Monday op 30 november. In 2019 werd er op Black Friday ruim een half miljard euro omgezet en dit jaar wordt dat record waarschijnlijk weer gebroken. Een deel van de aankopen is nuttig en zou ook zonder korting gedaan zijn. Maar er worden ook veel producten gekocht die men eigenlijk (nog) niet nodig heeft. Winkeliers weten de consumenten te verleiden om even te kijken wat er in de aanbieding is. Hoe je dat doet? Met deze checklist helpen we je op weg.

Download de checklist >

1.      Zorg voor een onweerstaanbare actie

Veel ondernemers hanteren de volgende strategie: kies een populair artikel waar je een hoge korting op kunt geven en zorg ervoor dat klanten onderweg naar de (virtuele) kassa ook andere items meenemen. Heb je meerdere acties en ben je van plan om een nieuwsbrief te versturen? Focus je dan op de beste aanbieding in plaats van op alle producten met korting.

2.      Begin op tijd met de voorbereiding en vindbaarheid

Bereid de Black Friday verkoop zo vroeg mogelijk voor. Een groot deel van de Nederlanders is van plan om een aankoop te doen tijdens Black Friday. Ze maken vaak een lijst met mogelijke aankopen. Zorg er dus voor dat jouw acties goed vindbaar zijn, zodat je de consument op Black Friday daadwerkelijk verleid om naar jouw winkel of webshop te gaan. Heb je moeite met het maken van een plan? Bekijk dan eens dit stappenplan.

3.      Stel Google Analytics in

Hopelijk heb je Google Analytics al op je website staan, maar als dat nog niet het geval is is dit het ideale moment om het te installeren. Kennis is macht en de data uit Google Analytics zal je zeker helpen met het websiteverkeer te begrijpen. Wil je weten hoe? Google helpt je verder.

4.      Maak advertenties, banners en creëer content

Zorg ervoor dat je op tijd begint met het klaarzetten van advertenties en het creëren van banners en content. In Google Ads kun je bijvoorbeeld eenvoudig promotie-extensies toevoegen aan je campagne en deze inplannen voor een bepaalde datum. Maak speciale banners voor je Google Ads display campagnes en social media campagnes. Deze kun je laten maken door een grafisch ontwerper, maar je kunt bijvoorbeeld ook met Canva werken.

Bekijk ook eens deze handige artikelen:

5.      Test je website en vergaar feedback

Kruip eens in het hoofd van jouw potentiële klant door anderen te vragen om door jouw webshop te navigeren. Zoek naar veelvoorkomende haken en ogen en bekijk waar bezoekers in de war raken. Zo weet je zeker dat je klaar bent om websitebezoekers zonder hindernissen naar de betaalpagina te leiden.

6.      Plaats een livechat op de website

Het is belangrijk om goed bereikbaar te zijn voor potentiële klanten tijdens Black Friday. Het laatste wat je wilt is sales verliezen omdat een potentiële klant niet snel genoeg reactie kreeg. Ken je Tawk.to al? Tawk.to is een gratis chatfunctie waarmee je jouw websitebezoekers snel kunt helpen!

7.      Zorg ervoor dat Black Friday consumenten blijven

Uiteindelijk wil je natuurlijk niet dat een consument alleen met Black Friday iets bij jou koopt. Zorg er dus voor dat je deze consumenten koestert en onderhoudt. Richt daarvoor Remarketing lijsten in in Google Analytics, nodig klanten uit om lid te worden van je nieuwsbrief en vraag of ze je willen volgen op social media.

8.      Denk na over wat werkte en wat niet

Zorg ervoor dat je tijdens het implementeren van nieuwe strategieën aantekeningen en screenshots maakt. Bekijk wat wel werkt en wat niet, zodat je hiervan kunt leren voor volgend jaar.

Download de checklist >