Black Friday, een hele dag, en vaak nog langer dan een dag, volop shoppen met hoge kortingen. Dat klinkt bij consumenten als muziek in de oren. Bekende webshops bewaren hun deals voor die specifieke dag van het jaar. Voor bedrijven is het de uitgerekende kans om net voor de dure decembermaand de sales te verhogen. Maar hoe start je? We schreven al eerder over een checklist waarmee we je op weg helpen met de Black Friday actie van dit jaar. In dit blogartikel geven we je 5 praktische tips ter aanvulling.

Tip 1 // Kondig je Black Friday actie op tijd aan

Begin een aantal dagen of weken van te voren met het aankondigen van de actie of acties. Door je doelgroep alvast enthousiast te maken over wat er gaat gebeuren blijven ze nieuwsgierig en geïnteresseerd. Laat je doelgroep alvast weten wanneer de campagne begint, wat ze kunnen verwachten aan producten en kortingen, en hoelang de kortingen zullen duren. Sommige klanten zullen van tevoren al plannen welk product ze graag willen aanschaffen tijdens Black Friday. Daarom is het goed om alvast te laten weten dat ook jij meedoet dit jaar!

Tip 2 // Exclusieve deals

En andere tip om met je bedrijf of webshop in te spelen op Black Friday is om trouwe klanten te laten zien hoe belangrijk ze voor jouw bedrijf zijn. Bied hen een exclusieve deal aan door een dag van te voren te beginnen met de kortingen of geef ze extra hoge kortingen. Ze zullen deze extra aandacht en moeite zeker waarderen en sneller overwegen om bij jou een bestelling te plaatsen of dienst af te nemen.

Tip 3 // Vergeet offline niet

Hoewel er tegenwoordig, en al helemaal tijdens de coronacrisis, veel online wordt geshopt moeten we niet vergeten dat er ook een hele grote groep mensen nog naar de winkels gaat om Black Friday aankopen te doen. Tijdens Black Friday is dit de plek waar je het grootste deel van je doelgroep kunt vinden. Maar natuurlijk ook online zijn er genoeg aanbieders, en dus ook consumenten die op dit platform graag geld uitgeeft. Zorg ervoor dat je je met jouw bedrijf op beide doelgroepen richt. Online én offline.

Tip 4 // Zet social media in

Een belangrijk onderdeel is het goed promoten van je deals. Gebruik je social media kanalen om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Dit kan je combineren met tip 1 & 2 om je deals van te voren te promoten en je loyale klanten een exclusieve deal aan te bieden. Maak op deze manier optimaal gebruik van Black Friday!

Tip 5 // Cyber Monday

Zoals we waarschijnlijk ook weten is het de dag na het weekend van Black Friday, Cyber Monday. Op deze dag zijn het uitsluitend de online webshops en bedrijven die hun aanbiedingen promoten. Ondanks dat Cyber Monday in Nederland nog niet zo bekend is, wordt er toch gespeculeerd dat dit groter gaat worden dan Black Friday. Goed om hier dus ook de kansen voor in kaart te brengen.

Dit waren ze, 5 tips om mee te nemen in de strategie voor jouw bedrijf tijdens Black Friday. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag met het bedenken van creatieve acties, unieke landingspagina’s en nog veel meer.