Wil je beter gevonden worden in Google om meer bezoekers naar je website te lokken? Het optimaliseren van je website en webpagina’s voor zoekmachines via SEO of zoekmachine optimalisatie is in dit geval een must.

Het is belangrijk dat je rekening houdt met de algemene richtlijnen van Google. Als je namelijk ‘vals speelt’ en je webpagina’s optimaliseert met ongeoorloofde Black Hat SEO-technieken, dan straft Google je direct af.

Wil je weten welke SEO-technieken Google goedkeurt en welke afgestraft worden? Lees dan verder!

White Hat SEO VS Black Hat SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie kan je vanuit 2 invalshoeken bekijken. We hebben White Hat SEO (goede SEO) en Black Hat SEO (slechte SEO). White Hat SEO richt zich op het nastreven van de algemene richtlijnen van Google, zoals Google het heeft bedoeld. Men spreekt van Black Hat SEO wanneer je gebruikt maakt van alle niet toegestane trucjes om hoger in de zoekmachines te komen. Over het algemeen werken deze trucjes maar kort voordat Google er achter komt en je website afstraft.

Wat is Black Hat SEO?

Het is niet geheel duidelijk welke criteria Google precies aanhoudt om pagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten. Google biedt ons gelukkig wel duidelijke algemene richtlijnen om je op weg te helpen, oftewel ‘White Hat SEO-technieken’. Wanneer je hoog wilt scoren binnen de zoekresultaten in Google word je aangeraden om de laatste SEO trends en richtlijnen toe te passen op de website. Dit levert meestal de beste en meest duurzame resultaten op.

White Hat SEO is een lange termijn strategie, waardoor inspanningen pas vaak in een later stadium resultaat gaan opleveren. Voor veel organisaties is het dan ook verleidelijk om ‘vals te spelen’ en Google te misleiden. Sommige mensen proberen zoekmachines bewust te manipuleren en gebruiken ongeoorloofde technieken. Dit noemen we Black Hat SEO.

Waarom is Black Hat SEO slecht voor je website?

Zoals we aangaven werkt Black Hat SEO vaak relatief snel, tot Google je ontmaskert. En de vraag is niet of Google je ontmaskert, maar wanneer. Als je ontdekt wordt, straft Google je direct af. Daardoor scoor je mogelijk niet of nauwelijks meer in de zoekresultaten.

Een mooi voorbeeld hiervan is het plaatsen van keywords in de zelfde kleur als de achtergrondkleur van je website. Op deze manier kunnen bezoekers deze woorden niet zien, maar de zoekmachines wel. Vroeger kwam je op deze manier hoger in Google, maar inmiddels is Google natuurlijk wel zo ver dat je hierop afgestraft wordt. Eerlijk duurt het langst en daarom zal Black Hat SEO op de lange termijn nooit kunnen winnen. Wij raden je ook absoluut aan om je te allen tijde volledig te focussen op White Hat SEO. Door je altijd aan de voorschriften van Google te houden zul je op de lange termijn een stabiele positie in de zoekmachines krijgen. Door White Hat SEO ben je altijd verzekerd van een legale manier van optimalisatie en langdurige resultaten.

Waarom houd Google niet van Black Hat SEO?

Black Hat SEO focust zich enkel op het snel scoren in de zoekresultaten en niet op relevantie en een goede gebruikservaring voor je bezoekers. Voor Google is relevantie de belangrijkste reden om jou hoger in de zoekresultaten te vertonen dan jouw concurrenten, je snapt nu wel waarom Google hier niet zo fan van is.

Plaats je doelgroep daarom altijd centraal. Publiceer relevante en goede content die een toegevoegde waarde hebben voor jouw doelgroep. Denk daarom altijd aan de lange termijn en relevantie!

10 Black Hat SEO technieken die je beter kan vermijden

Zoals we al eerder aangaven in dit blogartikel, denk altijd aan de lange termijn een speel volgens de regels van Google. Probeer daarom de volgende Black Hat SEO-technieken te vermijden:

  1. Omleidingen op de website
  2. Onnatuurlijke linkbuilding
  3. Cloaking
  4. Verborgen tekst en links
  5. Duplicate content
  6. Keyword Stuffing
  7. Spamreacties
  8. Clickbait headlines
  9. Content van je concurrent kopiëren
  10. Spammy footer links

1. Omleidingen op de website

We spreken over een verborgen omleiding als een bezoeker op een link klikt in de zoekresultaten, vervolgens op een webpagina belandt en meteen wordt omgeleid naar een totaal andere pagina. Vaak dienden dit soort tactieken om je direct naar een verkooppagina om te leiden. Je krijgt in dit geval dus niet de inhoud te zien waar je naar opzoek was. Kortom: deze pagina is dus alles behalve relevant voor jou!

2. Onnatuurlijke linkbuilding

Als je als website veel kwalitatieve en relevante verwijzingen van populaire websites en sociale media krijgt dan groeit je autoriteit en geloofwaardigheid. Hierdoor scoren je pagina’s beter in Google. Dit leidt vervolgens tot meer bezoekers en een nog sterkere posities.

Black Hat SEO zoals onnatuurlijke linkbuilding

We noemen dit ook wel eens ‘online mond tot mond reclame’ dit is ideaal voor Google om te bepalen of jouw website relevant is of niet. Daarom vind Google het belangrijk dat je deze links via een natuurlijke en spontane manier krijgt. De straf die je kan krijgen? Als Google jou betrapt dan loop je de kans dat Google jouw gehele domeinwaarde terugbrengt naar ‘0’, waardoor het ontzettend moeilijk wordt om nog hoog in de zoekresultaten te komen. Ontwijk dus de volgende tactieken:

  •              linkruil
  •              links met een hoge score in Google kopen of verkopen
  •              link farming: een netwerk van websites die onderling naar elkaar doorlinken
  •              geautomatiseerde programma’s of services om links naar jouw site te maken

3. Cloaking

Wanneer je jouw website zo inricht dat er andere content vertoond wordt aan zoekmachines dan aan menselijke gebruikers is er sprake van ‘cloaking’. De pagina’s die je toont aan zoekmachines staan bij cloaking ook vol met zoekwoorden en zoekwoordzinnen waar je goed voor wilt scoren in Google.

4. Verborgen tekst en links

Google houdt er ook niet van als je tekst of links verbergt op je pagina’s om zoekmachines te misleiden, bijvoorbeeld door:

  •              witte tekst te gebruiken op een witte achtergrond
  •              tekst achter een afbeelding te plaatsen
  •              CSS te gebruiken om tekst buiten het scherm te plaatsen
  •              de tekengrootte van tekst in te stellen op 0

Verborgen tekst op website

Deze technieken werden vroeger vaak gebruikt om pagina’s te optimaliseren voor verborgen zoekwoorden, maar tegenwoordig zijn zoekmachines slim genoeg om dit op te merken.

5. Duplicate content

We spreken van duplicate content als:

  •              je de inhoud van andere websites volledig overneemt op jouw website
  •              je meerdere websites inricht met exact dezelfde content.
  •              je meerdere webpagina’s inricht die exact dezelfde tekst bevatten

Probeer altijd unieke en originele content op je website te publiceren en maak ook pagina’s die een meerwaarde bieden voor je bezoekers.

6. Keyword Stuffing

Keyword stuffing betekent dat je de content en de code van je website en pagina’s vol met zoekwoorden gaat proppen om de positie van die pagina’s in de zoekresultaten te manipuleren. Je ziet dit soort pagina’s vast wel eens voorbij komen. Pagina’s die vol staan met zoekwoorden, zodat de hele tekst niet meer lekker leest.

In plaats hiervan kan je beter een onderwerp dat nuttig en relevant is voor je doelgroep kiezen en selecteer één of meer relevante zoekwoorden. Schrijf hier vervolgens een goedlopende tekst voor, zodat je pagina ook echt een meerwaarde is voor je doelgroep.

7. Spamreacties

Google houdt van externe verwijzingen naar je website en ziet dit als mond tot mond reclame naar jouw website toe. Het eindeloos spammen en reageren op blogartikelen werkt alleen niet meer. Je krijgt tegenwoordig vaak een ‘nofollow-tag’ mee wanneer je een linkje naar je website plaats onder een blogartikel. Hiermee geeft de eigenaar van de website mee aan dat Google de link niet hoeft te volgende. Google hecht hier dus ook geen waarde meer aan. Hoewel hier niet direct een straf op staat is het wel vooral heel zonde van je eigen tijd om hier veel energie in te steken.

8. Clickbait headlines

Clickbait headlines zijn opvallende en misleidende koppen die zijn geschreven met als enige doel jou hierop te laten klikken. Wanneer je op de website komt blijkt de landingspagina totaal ergens anders over te gaan. In de koppen worden vaak uitdrukkingen gebruikt om je te verleiden, zoals “Je gelooft niet …”, “Belangrijk nieuws over …”, “Schokkend !! Je moet dit zien … “,enzovoort. Deze misleidende techniek is op de lange duur slecht voor je website. Bezoekers verdwijnen namelijk weer snel van je website wat tot een hoog bouncepercentage leidt. Google ziet dan dat jouw pagina’s niet relevant zijn voor de bezoekers en je zal dan ook snel dalen in de Google rankings. Het wekt daarnaast vooral veel irritatie op bij bezoekers. Meestal willen degenen die clickbait gebruiken inkomsten genereren op basis van het aantal klikken. Je ziet deze techniek vaak bij websites die actief zijn in de showbizz.

9. Content van je concurrent kopiëren

Gekopieerde inhoud of duplicate content is een type content dat op meer dan één site wordt weergegeven. Dit kan content zijn die automatisch is gekopieerd van bijvoorbeeld een leverancier of is gestolen van een andere website. Het is alleen moeilijk voor zoekmachines zoals Google om uit alle dubbele content te kiezen en de juiste informatie te tonen aan de zoekers. Meestal vertoond Google de originele content in zoekresultaten (dus de oudste content in dit geval). Google vertoond geen dubbele content, dus als je niet de originele bron bent van de content wordt je niet vertoond!

10. Spammy footer links

Overmatige links in je footer noemen we spammy, junky of scammy footer-links, omdat je ze schrijft met als enige doel om hoger in de Googel zoekresultaten te komen. De links zijn niet natuurlijk geïmplementeerd in bijvoorbeeld een artikel, waarin de verbinding tussen jou en de externe site waarnaar je linkt wordt getoond. De links zijn dus niet bedoeld als ondersteuning van het artikel en bieden al helemaal geen meerwaarde aan jou als lezer. Helaas wordt dit in de praktijk door veel mensen gebruikt en uiteindelijk zal ook dit leiden tot een daling in de zoekresultaten. Je kan zelfs in het ergste geval een straf van Google krijgen.

Vragen of interesse in White Hat SEO?

Heb je nog meer vragen over Black Hat SEO? Of wil je hulp bij het optimaliseren van je website via White Hat SEO? Neem vrijblijvend contact met ons op door ons contactformulier in te vullen! Ons team helpt je graag verder!

Categorieën: SEO