Nu we steeds meer met Google Analytics 4 gaan werken, maken we ook weer meer gebruik van de conversiemetingen die we ook bij Universal Analytics instellen. 

Google Analytics 4: GA4

Wanneer je nu Analytics aanmaakt, zal je standaard Google Analytics 4 aanmaken. Het is de nieuwe variant waarbij Google meer gebruikt van gebeurtenissen op een website. Google Analytics is oa privacy vriendelijker doordat het veel minder gebruik maakt van cookies. Lees hier wat de voor- en nadelen van GA4 zijn.

Gebeurtenissen meten in GA4

In Google Analytics 4 worden veel standaard gebeurtenissen gemeten zoals het scrollen op een pagina of het meten van klikken.

Naast de standaard gebeurtenissen, is het ook mogelijk om eigen gebeurtenissen of conversies toe te voegen aan Analytics 4. Gebeurtenissen kan je aanmerken als een conversie zodra je ze hebt toegevoegd in Analytics.

Het meten van telefoon klikken in Universal Analytics

In Analytics kan je meten hoeveel bezoekers op een telefoonnummer klikken. Dit doe je aan de hand van gebeurtenissen, ook wel events genoemd. Hieronder hebben we het uitgewerkt voor zowel de oude Universal Analytics als de nieuwe GA4.

Wanneer je gebruik wilt maken van deze metingen, dan zal je Google Tag Manager op je website moeten hebben. Beide tools zijn gratis via Google te registreren en kan je zelf of via je webbouwer op je website toevoegen.

Met deze stappen stel je het meten van telefoonklikken in binnen Universal Analytics:

  1. Open Tag Manager
  2. Maak een trigger aan
    1. Naam: Telefoon klik trigger
    2. Selecteer type trigger: Klik – Alleen links
    3. Selecteer: Sommige klikken op links
    4. Selecteer: Click URL – bevat – tel:
  3. Maak een tag aan
    1. Naam: Telefoon klik tag
    2. Selecteer tagtype: Google Analytics Universal Analytics
    3. Trackingtype: Gebeurtenis
    4. Categorie: Telefoon link
    5. Actie: klik
    6. Selecteer de Analytics variabele die je gebruikt
    7. Selecteer bij Triggers Telefoon kik trigger
  4. Sla de tag op en publiceer deze op de website

Door deze Tag Manager te publiceren meten we de klikken op telefoonnummers op de website. Dit is in Analytics te zien bij Gedrag –> Gebeurtenissen. 

Nadat dit ingesteld staat, kan je deze gebeurtenis toevoegen als conversie in Universal Analytics. Hierbij het stappenplan hiervoor:

  1. Open Google Analytics
  2. Ga naar Beheerder
  3. Kies bij weergave Doelen
  4. Selecteer + Nieuw doel
  5. Selecteer Aangepast bij doelconfiguratie
  6. Geef het doel een duidelijke naam, bijvoorbeeld Klik op telefoonnummer
  7. Kies voor Gebeurtenisen klik op doorgaan.
  8. Categorie is gelijk aan Telefoon link
  9. Actie is gelijk aan klik 
  10. De gebeurteniswaarde gebruiken als doelwaarde voor de conversie = JA.
  11. Klik op Opslaan

Nu kan je de telefoon klikken ook als een conversie in Analytics zien. Dit is allemaal de oude Universal Google Analytics, maar dit is gemakkelijk te kopiëren naar de GA4.

Het meten van telefoon klikken in GA4

  • Allereerst zal je de Tag Manager en Universal Analytics in moeten stellen, waarbij je de tags klaar zet en de conversies meet in Universal Analytics.
  • Voor die klant stel je ook de GA4 in, zodat die ook beschikbaar is in de Tag Manager
  • Dan ga je naar de Tag Manager
    • Open de telefoon klik tag
    • Kopieer de telefoon klik tag
    • Hernoem deze naar telefoon klik tag voor GA4
    • Klik op tagtype en selecteer hier de Google Analytics: GA4-gebeurtenis
    • Selecteer configuratietag: Analytics GA4 tag
    • Geef de gebeurtenis een naam: telefoon_klik
    • Open Gebeurtenisparameters
    • Geef de parameternaam: telefoon_link en waarde klik
    • Sla de tag op
  • Publiceer nu je wijzigingen naar de site
  • Ga naar Analytics GA4
  • Bij realtime kan je nu testen of de klikken voor telefoon gemeten worden.
  • Het instellen van de gebeurtenissen in GA4 kan nu als volgt:
    • Ga naar gebeurtenissen
    • Klik op maken
    • Geef de event een naam, voor het gemak doe ik hier ook telefoon_klik
    • Kies parameter event_name en als waarde telefoon_klik
    • Sla deze gebeurtenis op.
  • Op dit moment worden de telefoon kliks als gebeurtenis bijgehouden.
  • Ga in GA4 naar Gebeurtenissen
  • Zodra de data gevuld wordt, zie je hier ook de zojuist aangemaakt telefoon_klik
  • Als die er staat, kan je die markeren als conversie
  • Vanaf dan worden de klikken op een telefoonnummer ook bijgehouden in Google Analytics 4

Google Analytics vullen met gebeurtenissen

Zodra je vaker in GA4 zit, is het goed om hier meerdere gebeurtenissen aan toe te voegen. Voeg de gebeurtenissen toe waar je altijd op wilt bijsturen in je online marketing strategie. Aan de hand van deze gebeurtenissen kan je zien hoe bezoekers deze gebeurtenis uitvoeren zodat je hierop kan inspelen.

Op deze site vindt je meerdere strategieën en tips voor online marketing. Wil je hulp met het opzetten van een marketingstrategie voor jouw website? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!