Naast SEO, SEA en Social Media Marketing (SMM) behoort ook website optimalisatie tot Multi Funnel Marketing. In dit blogartikel gaan we in op de gebruikerservaring van een website.

Gebruikerservaring en optimalisatie op een website vallen steeds vaker samen. Dit maakt het technisch optimaliseren van websites steeds belangrijker. Google geeft aan dat je met goede en relevante content bijna altijd gevonden wordt. De laadtijd van je website kan bijvoorbeeld grote gevolgen hebben voor de vindbaarheid in zoekmachines en gebruikerservaring. Goede content is dus niet het enige wat nodig is om hoog te ranken in de Google resultaten.

Meteen meer lezen over het belang van laadtijd op een website

De techniek achter de laadtijd van een website is voor de meeste SEO specialisten een grijs gebied. Wanneer je aan de slag gaat met SEO moet je de kansen op technische gebied niet overslaan. Wanneer je SEO optimalisaties wilt doen aan je website en goed gevonden wil worden is het dus belangrijk om vroegtijdig met technische optimalisaties te beginnen. Vaak heb je hier een specifieke webbouwer voor nodig die verstand heeft van het technische aspect van een website, maar ook inhoudelijk voldoende kennis heeft over SEO.

Gemiddelde laadtijd van een website

Dagelijks worden er meer dan 3 miljard zoekopdrachten ingevoerd in Google en 34.000 vragen per seconden beantwoord. Hiervan haakt één op de vier bezoekers af als de pagina er langer dan 4 seconden over doet om te laden. Dit betekend dat wanneer jouw website meer dan 4 seconden laadtijd heeft je al 25% van je potentiele klanten verliest. Dit blijft natuurlijk niet onopgemerkt voor Google. Het doel van Google is to make users happy, met een langzame laadtijd van je website gebeurd dit niet, dus vind Google je ook minder belangrijk!

laadtijd website

Om je een idee te geven van de gemiddelde laadtijd van andere websites wereldwijd kun je je eigen website vergelijken met deze gegevens:

  • Als je website in 5 seconden laadt, is hij sneller dan ongeveer 25% van het internet.
  • Als je website in 2,9 seconden laadt, is hij sneller dan ongeveer 50% van het internet.
  • Als je website in 1,7 seconden laadt, is hij sneller dan ongeveer 75% van het internet.
  • Als je website in 0,8 seconden laadt, is hij sneller dan ongeveer 94% van het internet.

Mobiele laadtijd van je website

Bij mobiele websites is een snelle laadtijd nog belangrijker. Als een pagina meer dan 10 seconden nodig heeft om te laden, dan ben je de helft van je bezoekers al kwijt! Zelfs 3 van de 5 internetgebruikers geeft aan de website vervolgens nooit meer te gebruiken. Het is dus belangrijk altijd rekening te houden met de laadtijd bij het optimaliseren en ontwerpen van een mobiele pagina/website.

Hoe snel is jouw website?

Het is eenvoudig om te testen hoe snel jouw website voor zowel desktop als mobiel is. Google maakt zelf gebruik van het programma PageSpeed Insights. Dit is voor iedereen gratis te gebruiken om de gemiddelde laadtijd van je eigen website te meten. Daarnaast maakt het programma een korte analyse met aanbevelingen diagnostische gegevens.

website snelheid

Wat betekent dit voor mijn website?

Google geeft al jaren aan hoe belangrijk de laadtijd van je website is voor hen en dat dit wordt meegenomen als één van de factoren in de positionering voor de zoekresultaten. Sinds 2018 is dit ook volledig uitgerold voor de mobiele zoekresultaten.

Het alleen creëren van goede en originele content is dus niet genoeg om bovenaan de zoekresultaten te komen. Het technische optimaliseren van je website om de laadsnelheid te verbeteren is dus een belangrijke vereisten. Het is aan te raden om dit in samenwerking te doen met een webbouwer die ook specifieke kennis heeft van technische SEO.