Display marketing, iets wat standaard voor remarketing ingezet wordt, maar waar nog véél meer uit te halen valt. Hoe? Met funnels. Ik ga je vandaag vertellen hoe jij de ideale funnel inricht.

Beginnen bij het begin

Waarom funnels?

Ik hoor het je denken. Onze strategie heet niet voor niets de Multi Funnel Marketing strategie. Wij geloven in het effect ervan. Door goed na te denken over de manier waarop je de structuur opzet, werk je beter naar jouw uiteindelijke doel toe.

  • Meer leads genereren
  • Meer websitebezoekers
  • Meer inschrijvingen voor jouw nieuwsbrief (funnel 😉)

Wat je doel ook is; met funnels werk je er gerichter naar toe. Na het lezen van dit artikel weet jij precies hoe je een strakke Display funnel neer kunt zetten.

STDC model

SEE, THINK, DO & CARE. Heb je hier al wel eens over gehoord? In dit blogartikel vertellen wij je daar meer over. In het kort; het STDC model van Google is er om jouw bezoekers in verschillende fases in te delen.

SEE staat voor de fase waarin de bezoekers zijn of haar probleem nog niet kent en dus nog niet actief op zoek is naar jouw product of dienst.

THINK is de ontdekkende fase, een fase waarin de bezoeker het probleem herkent en bedrijven aan het vergelijken is.

DO is de converterende fase. Hier ga jij de bezoeker ten huwelijk vragen.

CARE is de fase waarin je nazorg aanbiedt. Producten die de klant écht nodig heeft om het gebruik gemakkelijker te maken, of handige tips die ze kunnen gebruiken.

display funnel inrichten

Doelgroepen & remarketing

Bezoekers die op jouw website komen kun je in drie groepen verdelen.

  1. Mensen die de website bezoeken en converteren
  2. Mensen die de website bezoeken en op een later moment terugkomen om te converteren
  3. Mensen die de website bezoeken en niet terugkeren om te converteren

Wanneer je een standaard doelgroep in Google Analytics aanmaakt, dan voeg je álle doelgroepen toe. Dus ook de bezoekers die niet geïnteresseerd zijn of die al geconverteerd hebben. Wat ga je dus doen om dit te voorkomen? Data analyseren!

Hoe je dat doet? Je kunt binnen Google Analytics een aantal interessante analyses uitvoeren. Rapporten die hier bijvoorbeeld interessant voor zijn:

  • Het gedrag op de website: Iemand die uren spendeert op jouw website ten opzichte van iemand die alleen de homepage bekijkt. Waarschijnlijk komen de eerste bezoekers sneller terug om alsnog te converteren.
  • De recentheid van de bezoeker:
    • Tijdsduur. Iemand die gisteren op jouw website is geweest heeft een grotere kans om via remarketing te converteren dan iemand die een maand geleden op jouw website is geweest.
    • Kijk hiervoor eens naar het vertraging rapport, hoeveel dagen heeft het geduurd voordat de bezoeker converteert? Zitten hier opvallende statistieken tussen?
  • Klantenlijsten (!): met vergelijkbare doelgroepen kun jij ontzettend veel waardevolle data genereren en analyseren.

Funnel in fases

Aan de slag! 

Tijd om aan de slag te gaan. Bepaal je doelstelling, je content per funnel, je doelgroep per fases en je targeting.

SEE

Houd de boodschap in deze fase simpel. Je wilt nieuwe mensen bereiken, maar niet direct afschrikken. Ze kennen je bedrijf niet en weten nog niet welk probleem je voor ze op kunt lossen.

Wie ben je? Wat doe je? Welk probleem los je op? Beantwoord deze vragen en ‘lok’ de nieuwe klanten naar jouw website. Zijn ze hier terecht gekomen? Mooi, dan zitten ze namelijk in je funnel en ga je ze uiteindelijk overhalen om te converteren.

Ga in de data op zoek naar jouw ideale klant. Welke zoekwoorden converteren al in jouw search campagnes? Welke demografische gegevens zijn van belang? En jouw klantenlijst; zorg dat je deze inzet om vergelijkbare doelgroepen aan te spreken.

Duik in die data!

THINK

Ze herkennen het probleem én de behoefte die ze hebben.

Target de gebruikers die je in fase 1 naar een bepaalde pagina hebt gestuurd (en sluit converteerders uit!). Zo benader je ze opnieuw en bevestig je dat jouw product of dienst de gebruiker verder kan helpen.

DO

Go, go, go! Ga voor die conversie. Target de afhakers die al eerder op je website zijn gekomen, maar nog niet over zijn gegaan op de conversie.

CARE

Dit is dé ideale klant. Waarom? Ze hebben al interesse getoond in jouw product of dienst. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers die al een aankoop hebben gedaan 5 tot 25 keer goedkoper zijn om opnieuw te benaderen dan het vinden van nieuwe klanten. Oftewel; ga ervoor!

Laat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief voor een leuke terugkom korting. Of geef ze net dat duwtje in de rug om extra producten aan te schaffen. Het doel van deze fase is: laat de bezoeker terugkomen.

Ga testen

Uiteindelijk is ieder bedrijf anders, iedere funnel is dus ook anders. Het is belangrijk dat je zelf gaat testen wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Probeer het uit, optimaliseer en analyseer. Alleen zo leer jij jouw ideale bezoeker kennen en kom je erachter wat wel of niet werkt.

Kun jij hulp gebruiken met het inrichten van de ideale display funnel? Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op of stuur een mailtje naar juliette@erocket.nl.