Waarom zou je als bedrijf Display remarketing inzetten?

Remarketing is op verschillende manieren in te zetten. Zo kun je personen benaderen via andere websites (display), zoekmachines, social media of bijvoorbeeld e-mail. In dit blogartikel gaan we dieper in op de eerste manier: websites (display). Maar wat is precies Display remarketing en waarom zou je het als bedrijf moeten inzetten?

Wat is Display remarketing?

Voor degene die nog niet weet wat remarketing is: remarketing is het opnieuw onder de aandacht komen bij personen die al eens op jouw website zijn geweest. Bij Display Netwerk remarketing ga je de personen die al eens op jouw website zijn geweest targeten met Display banners. Hiervoor kunnen verschillende redenen gegeven worden om ze terug naar de website te genereren, zoals bijvoorbeeld om ze over te halen om iets te kopen, een kortingscode aanbieden, in te laten schrijven voor een nieuwsbrief, om ze contact op te laten nemen of om een ander doel te behalen.

Door middel van Display banners kun je op diverse websites je eigen advertentie(s) gericht laten zien aan personen die jouw website al eens bezocht hebben. Hierdoor blijf je onder de aandacht van personen die onlangs interesse getoond hebben in jouw dienst of product.

Waarom Display remarketing inzetten?

  • Targeten van de juiste doelgroep
    Door gebruik te maken van remarketing kun je de doelgroep die al eerder interesse heeft getoond in jouw organisatie, product of dienst gericht targeten. Je kunt ze targeten met specifieke advertenties van producten of diensten waarin zij al eens interesse hebben getoond. Daarnaast zou je ze ook kunnen targeten met kortingscodes of aanbiedingen.
  • Onder de aandacht blijven bij websitebezoekers
    Wanneer je weet dat de personen niet direct de eerste keer converteren is het noodzakelijk om wel onder de aandacht te blijven van deze personen. Zeker wanneer je producten of diensten aanbied waarbij een langere overweging tijd gewoonlijk is.
  • Relatief lage kosten
    De kosten van remarketing zijn relatief laag. Je richt je advertentie banners alleen op personen die al eens interesse hebben getoond in jouw organisatie, product of dienst. De kans dat ze echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst is dus vele malen groter. Daarmee is de conversiekans van remarketing hoger ten opzichte van normale display advertenties (wanneer de persoon nog niet op jouw website is geweest).

Remarketing inzetten voor je eigen bedrijf

Waar worden mijn Display banners online vertoond?

De remarketing campagnes worden via het Google Ads platform opgezet en worden vertoond in het Google Display Netwerk. De websites in het Google Display Netwerk zijn bijvoorbeeld nu.nl, YouTube.com, Buienradar.nl, Hotmail.com, maar ook heel veel andere (minder bekende) websites. Daarnaast worden de remarketing banners ook vertoond in mobiele apps.

Er zijn mogelijkheden binnen Google Ads om de advertentie banners alleen bepaalde websites te tonen of om juist verschillende mobiele apps of websites uit te sluiten.

Hoe kun je de remarketing doelgroep verkrijgen?

Indien er een Google Analytics code op je website staat is het al mogelijk om remarketing doelgroepen te verkrijgen. Zorg er wel voor dat je alleen de personen die de (marketing) cookies geaccepteerd hebben in deze doelgroep komen. Maak in Google Analytics dus verschillende property’s: cookies geaccepteerd en cookies geweigerd. Klik vervolgens op doelgroepdefinities (zie afbeelding hieronder) en vervolgens op doelgroepen. Maak vervolgens een doelgroep aan. Nu wordt automatisch een doelgroep bijgehouden van personen die de afgelopen 30 dagen op jouw website zijn geweest en de cookies hebben geaccepteerd.

Remarketing doelgroepen

In Google Analytics is het mogelijk om verschillende doelgroepen gericht aan te maken, zodat je deze later gericht kan targeten met gerichte advertenties. Zo kan je bijvoorbeeld een algemene doelgroep aanmaken van personen die jouw website bezocht hebben, maar kun je ook een doelgroep aanmaken van personen die bijvoorbeeld een specifiek product op jouw website hebben bekeken. Deze zou je dan gericht kunnen targeten met een banner van dat specifieke product. Hierbij dient wel opgelet te worden dat de doelgroep minimaal 100 personen moet bevatten om ze te targeten met een Display advertentie. Dus wanneer er niet voldoende personen op dat product zoeken, kunnen ze niet getarget worden.

 Tips voor Display remarketing

Voor wie zelf een Display remarketing campagne wilt opzetten zijn een aantal tips opgesomd om zoveel mogelijk uit je remarketing campagne te halen en geen budget te verspillen.

  • Target de doelgroep met het product of dienst waarop zij gezocht hebben (indien de doelgroep groot genoeg is)
  • Gebruik van meerdere banners, maak gebruik van de veelgebruikte formaten voor display-advertenties om zoveel mogelijk uit je remarketing te halen.
  • Test met verschillende banners om te kijken welke het beste werken.
  • Richt je remarketing campagne op de locaties waar je doelgroep zich bevindt. Dus wanneer je jouw dienst alleen in Noord-Brabant aanbiedt moet je de campagne alleen op Noord-Brabant richten.
  • Zet een frequentielimiet aan, zodat je niet als irritant of vervelend ervaren wordt.
  • Sluit mobiele apps uit bij plaatsingen, zodat er geen budget gaat naar personen die er per ongeluk op klikken.
  • Sluit bij inhoud uitsluitingen de tweede kolom uit om niet bij gevoelige content vertoond te worden.
  • Zet je advertentieplanning van 06:00 tot en met 00:00, tussen 00:00 en 06:00 zullen er weinig personen zijn die tot een conversie overgaan. Of je moet klanten hebben die juist converteren in dit tijdsbestek.

Aan de slag met remarketing!

Ga aan de slag met het opzetten van een Display remarketing campagne! Mocht je nog vragen hebben of meer informatie wilt hebben, neem dan contact met ons op via de contactpagina of vul het contactformulier in. Wij zetten Display remarketing als onderdeel van ons Multi Funnel Marketing strategie in bij de meeste klanten. Vooral vanwege de goedkope manier van adverteren en om onder de aandacht te blijven bij de doelgroep.