Dynamische advertenties op Facebook zijn vergelijkbaar met responsieve advertenties in Google. Facebook blijft haar lay-out en advertentieopties vernieuwen. Waar je in het begin voornamelijk gebruik kon maken van simpele advertenties, is het ook hier steeds vaker mogelijk om ‘slim’ te adverteren. Slim adverteren is het gebruik van dynamisch advertentiemateriaal. Facebook combineert diverse elementen met elkaar om zo tot de best presterende advertentie te komen. In de dynamische advertenties kun je verschillende koppen, teksten, afbeeldingen en knoppen invullen. Zo kun je diverse combinaties testen en vertoont Facebook de combinatie die het meeste resultaat oplevert het vaakst.

In dit blogartikel helpen wij je op weg om dynamische advertenties op Facebook in te stellen en te analyseren. Hierdoor maken jouw campagnes een vliegende start binnen je doelgroep.

Hoe stel je dynamische advertenties op Facebook in?

Dynamische facebook advertenties maak je via Facebook advertentiebeheer. We leggen per niveau uit hoe je bepaalde instellingen moet optimaliseren.

Campagne

Je kunt gebruik maken van dynamische advertenties wanneer je de volgende doelstellingen voor je campagne kiest:

  • Verkeer
  • Conversies
  • (Appinstallaties; deze komt het minst voor)

Bij de overige doelstellingen op campagneniveau was het voorheen nog niet mogelijk om voor dit advertentieformat te kiezen. Inmiddels is deze functie toegevoegd en kan je voor de overige doelstellingen ook gebruik maken van dynamische advertenties op Facebook.

Advertentieset

Wanneer je op campagneniveau voor een van de volgende doelstellingen kiest, kun je vervolgens bij de advertentieset de optie voor dynamisch advertentiemateriaal aanvinken. Deze ziet er als volgt uit:

dynamische facebook ads

Advertentie

Op advertentieniveau kun je daarna verschillende afbeeldingen, koppen en beschrijvingen (en zelfs knoppen) toevoegen, die Facebook vervolgens gaat rouleren. Je kunt daarbij kiezen voor verschillende elementen:

  • 5 titels
  • 10 afbeeldingen of video’s
  • 5 teksten
  • 5 beschrijvingen
  • 5 button teksten

Kies ervoor om gebruik te maken van alle mogelijkheden en vul alles zo goed mogelijk in. Probeer eens een A/B test. Kies bijvoorbeeld

  • één titel,
  • één afbeelding,
  • één tekst,
  • één beschrijving, 
  • drie verschillende buttons.

Op deze manier kun je testen welke button het meeste resultaat oplevert. In het advertentiebeheer kun je een voorbeeld van de dynamische advertentie op Facebook bekijken. Je kunt daar ook kiezen om meer variaties te weergeven. Op deze manier krijg je inzicht in alle mogelijke combinaties.

Resultaten analyseren

Wanneer Facebook voldoende data heeft verzameld, kun je de resultaten van jouw dynamische advertentie analyseren. Ga hiervoor naar het advertentiebeheer en bekijk de resultaten op advertentieniveau. Je kunt op advertentieniveau de resultaten specificeren op basis van de dynamische advertenties. Dit staat bij Specificatie >> Per dynamisch advertentiemateriaalmiddel. Kies vervolgens van welk element je de resultaten wilt vergelijken (bijvoorbeeld de verschillende buttons).

FB ads data

Krijg inzicht in hoe vaak welke tekst of afbeelding vertoond is en wat de CTR is. Heb je een A/B test uitgevoerd? Kies dan voor het element waar jij meerdere variaties van hebt toegevoegd. Vervolgens kun je bij Kolommen kiezen voor de statistieken die je wilt zien (vertoningen, CTR, conversies etc).

Bekijk de statistieken van de verschillende advertentievarianten. Welke button heeft bijvoorbeeld het hoogste doorklikpercentage (CTR) opgeleverd? Gebruik deze in de volgende campagne en experimenteer vervolgens weer met andere elementen, zoals verschillende afbeeldingen.

Verbeter op deze manier de dynamische advertenties op Facebook aan de lopende band. Zie de resultaten van je advertenties in een rechte lijn omhoog gaan.

Aan de slag met dynamische Facebook advertenties

Ben je na dit blogartikel overtuigd van het adverteren in Facebook? Ga deze missie aan en direct aan de slag met een dynamische advertentie! Wil je hier toch nog wat meer over weten of ontvang je graag hulp bij jouw online marketing strategie? Wij helpen je graag. Neem contact op met eRocket of bel naar 076 682 0560