Laten we allereerst met de praktische termen beginnen. Want wat is e-commerce nu precies? Met e-commerce wordt alle koop en verkoop van diensten en producten via het internet bedoeld. Vaak wordt hier uit gegaan van een webshop, maar dit kan ook zijn door de verkoop van producten of diensten vanaf platformen op sociale media. Denk aan de advertenties die je wel eens voorbij ziet komen op Tiktok, Facebook Advertenties of het tabblad ‘winkel’ op Instagram. Maar ook influencers die verschillende producten of diensten promoten. Alle koop en verkoop via het internet dus.

Met online marketing kun je op e-commerce inspelen. Zo kan je er, kort gezegd, voor zorgen dat mensen naar jouw webshop of pagina gaan in plaats van naar die van iemand anders.

Hoe gebruik je online marketing binnen e-commerce?

Van de ene online markteer naar de ander, heb ik een paar tips op gebied van e-commerce binnen online marketing opgedeeld in vier kopjes waar je rekening mee kunt houden:

  1. E-commerce beleving
  2. Targeten van de juiste doelgroep
  3. Customer journey
  4. Innovatie

 

De e-commerce beleving middels online marketing

De eerste tip die ik je mee wil geven gaat over de beleving. Consumenten worden tegenwoordig vooral gedreven door gemak. Een uiting van deze behoefte is dat men steeds meer verlangt naar een gepersonaliseerde shopbeleving.

Misschien herken je het wel uit eigen ervaring. We willen graag met één druk op de knop, tegen een redelijke prijs, een bestelling plaatsen. Welke we de volgende dag thuis verwachten. We willen op onze wenken bediend worden door e-commerce. Dit geldt vooral voor de generatie die is opgegroeid in de digitale wereld, maar hier zal ik straks verder op in gaan.

Naast de shopbeleving is ook de merkbeleving belangrijk. Men is, in tegenstelling tot vroeger, niet meer loyaal aan een bepaald merk. Dit omdat er simpelweg veel meer keuze is. Men gaat voor hetgeen dat zij het best vinden passen. Dit kan verschillende beweegredenen hebben: bijvoorbeeld door de look & feel, door de recensies, door de gepersonaliseerde advertenties die zij tegenkomen, noem maar op. Als online marketeer kun je hier met e-commerce op in haken door je als merk goed te presenteren en te zorgen dat de doelgroep goed representeert wordt.

e-commerce tip 1:

E-commerce tip beleving middels online marketing

Digital native, wie?

Zoals ik hierboven al even benoemde is er een doelgroep die er specifieke behoeftes op na houdt. Als je al online marketeer wil scoren binnen de e-commerce is het belangrijk om op deze behoeftes in te spelen.

De digital natives, ofwel de generatie die is opgegroeid in de digitale wereld.

Deze generatie is gewend om alles binnen handbereik te hebben. Doordat ze zijn opgegroeid met het internet, voel deze plek voor hen helemaal eigen. Sterker nog, het internet is zo goed als een basisbehoefte geworden. Alles wordt gezocht, besteld of gecommuniceerd via het internet. Door continu in contact staan met het grote e-commerce aanbod op het internet, komen ze allerlei dingen tegen waarvan ze niet wisten dat ze het nodig hadden.

Gemak drijft deze generatie. Alles is gepersonaliseerd en er word je van alles voorgeschoteld door online marketeers. Hierbij wordt er verwacht dat alles goed geregeld is. Zo wordt er verwacht dat er een goede service geboden wordt, zowel wat betreft kwaliteit als de klantenservice en bijvoorbeeld verzendkosten. We streven naar perfectie, maar dan wel op een zo makkelijk mogelijke manier. Houd hier bij de communicatie van je product of dienst dus rekening mee.

 

Op ontdekkingstocht binnen de e-commerce jungle

In het begin van deze blog hebben we de termen e-commerce en online marketing uiteen gezet. Daaruit bleek dat je met online marketing op e-commerce in kan spelen door de juiste doelgroep te targeten en hen, door een beleving te creëren middels online marketing technieken, naar jou of het merk waar je voor werkt toe kan trekken.

Dit kan alleen bereikt worden wanneer je alles bijhoudt. Met alles, bedoelde we voornamelijk internetverkeer zoals: realtime, gedrag, acquisitie, conversie, etc. Deze gegevens kun je vervolgens het best in kaart brengen door een Customer Journey te maken.

Op deze manier maak je, als het ware, een handleiding voor jezelf als online marketeer. Waarin je precies kan zien welke touchpoints en informatie er uitgezet moet worden om jouw doelgroep aan te spreken.

 

Innoveren kun je leren

Ten slotte, innovatie. Zowel voor een online marketeer als voor een bedrijf is het belangrijk om, binnen e-commerce, actueel te blijven. Helemaal in de digitale wereld, waar op sociale media alles in een sneltrein vaart gaat. Dit maakt dat de communicatie van ‘platte’ producten, je minder bij blijft dan dat ditzelfde product gecommuniceerd als een beleving zal doen. In een snel veranderende wereld is men op zoek naar ervaringen. Deze gaan namelijk nooit verloren. De les die hieruit geleerd kan worden is dus: probeer met de positionering van je merk, zowel als van je product of dienst, een beleving te creëren met een ervaring die men bij blijft.

 

Ready for take off!

Nu ben je helemaal klaar om de e-commerce business te veroveren als online marketeer! Heb je vragen na aanleiding van deze blog of heb je wat hulp nodig bij het opstarten van jouw business? Neem dan even contact met ons op! We kijken graag met je verder.