Naast SEO, SEA en Social Media Marketing (SMM) behoort ook e-mail marketing tot onze Multi Funnel Marketing strategie. In een reeks van blogartikelen nemen we je mee in een complete e-mail strategie van start tot eind.

In dit artikel leggen we de focus op e-mail marketing automation. Met automatische mailings kun je vrij eenvoudig een stroom van content maken, afgestemd op de customer life cycle. Wil je nieuwe abonnees bijvoorbeeld voorzien van bepaalde nieuwsbrieven in een bepaalde volgorde? Of wil je klanten na aankoop van een product aanvullende mailings sturen met instructies of andere interessante producten? Met e-mail automation stel je dit eenmalig in en bespaar je een hoop tijd. 

Blogreeks e-mail marketing:

Wat is e-mail marketing automation

In deze blogreeks hebben we verschillende aspecten van e-mail marketing besproken en nu komen we bij de volgende stap: het inzetten van e-mail marketing automation. Daarbij is het natuurlijk van belang dat we weten wat het precies is.

E-mail marketing automation is het geautomatiseerd versturen van de juiste boodschap, naar de juiste persoon op het juiste moment.

E-mails worden hierbij verstuurd op basis van gebeurtenissen in de customer life cycle, zodat ze zo goed mogelijk aansluiten op de wensen en behoeften van de klant.

 

Wat zijn de voordelen ervan?

Waarom zou je e-mail marketing automation moeten inzetten? Hierboven heb ik al kort aangegeven dat automatische mailings worden afgestemd op gebeurtenissen in de customer life cycle. Hierdoor sluiten deze beter aan op wensen en behoeften van de klant, vooral vergeleken met standaard e-mails en nieuwsbrieven. E-mail marketing automation kun je op verschillende niveaus inzetten, namelijk om leads om te zetten in klanten, maar ook om loyaliteit van bestaande klanten te verwerven.

Uit onderzoek van Spottler zijn nog meer redenen gebleken waarom het effectief kan zijn:

  • 48% van de ondervraagden vindt het leuk om per mail een kleine verjaardagsattentie te ontvangen
  • 36% waardeert gepersonaliseerde mailings van webshops
  • Dynamische content zorgt voor een extra effect op de open ratio van 14% en een extra effect van 6,8% op de klikratio

Kortom, redenen genoeg om e-mail automation te integreren in jouw marketing strategie!

conversies door e-mail marketing automation

 

Wat heb je nodig?

Voordat je aan de slag gaat met e-mail automation, is de nodige voorbereiding vereist:

  • Breng in kaart wat je doelstelling is: wat wil je bereiken met jouw e-mail strategie? Gaat het bijvoorbeeld om het verwerven van nieuwe klanten, het stimuleren van herhaalaankopen van bestaande klanten of bijvoorbeeld het verbeteren van de klanttevredenheid of loyaliteit?
  • Bepaal jouw trigger: wat bepaalt de start van jouw e-mail reeks? Denk hierbij aan inschrijving voor de nieuwsbrief, een bepaalde datum (bijvoorbeeld verjaardag), de aankoop van een product of het downloaden van een document.
  • Breng in kaart hoe de campagnereeks eruit moet komen te zien: welke content wil je inzetten in iedere mail en hoeveel tijd zit er tussen specifieke mailings?
  • Verzamel doelgroepinformatie: uiteraard wil je graag een naam en e-mail adres van jouw doelgroep, maar aanvullende informatie kan nuttig of zelfs vereist zijn (bijvoorbeeld verjaardagsdatum voor de trigger). Hoe meer informatie je hebt over jouw klanten of leads, hoe specifieker je mailings kunt inrichten. Let erop dat je je bij het verkrijgen van deze data altijd houdt aan de regels rondom privacywetgeving (AVG). Zorg ervoor dat jouw doelgroep specifiek toestemming geeft voor het ontvangen van de e-mails.
  • Tot slot moet je de mails klaarzetten: richt ze volledig in en zorg ervoor dat de verschillende mails in lay-out en content op elkaar aansluiten. Je kunt hiervoor terugblikken naar het blogartikel over het inrichten van de perfecte mailing. Maak eerst een e-mail template voor de eerste mailing en gebruik de opzet hiervan voor de overige mails.

 

Ideeën voor jouw e-mail marketing automation strategie

In dit artikel hebben we al enkele voorbeelden voor e-mail marketing automation benoemd, zoals het afstemmen van mailings op basis van verjaardagen of de aankoop van een product. Onderstaand bieden we vast enkele ideeën waar jij mee aan de slag kunt.

Automatische mail na aanmelding

Allereerst een van de meest eenvoudige en meest bekende vormen van automatische mailings: een automatische mail nadat iemand zich heeft aangemeld voor jouw nieuwsbrief.

Leadgeneratie

Met leadgeneratie richt je je op het vergaren van leads. Vaak gebeurt dit door iets gratis weg te geven, zoals een whitepaper, scan, sample of wat dan ook. Op het moment dat leads dit aanvragen, moeten zij hun gegevens achterlaten. Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken om leads om te zetten in klanten. Zo kun je een complete e-mail reeks inrichten, waarbij je start met een weggever, vervolgens extra informatie geeft over jouw product of dienst en tot slot eindigt met een speciale aanbieding of actie om conversies te genereren.

Verjaardag

Dit voorbeeld is al kort benoemd, maar schijnt zeer effectief te zijn. Wanneer je beschikt over de verjaardagsdatum van jouw doelgroep, kun je op basis hiervan automatische mailings sturen. Zo kun je op de datum zelf een speciale aanbieding of kortingscode sturen en kun je op een later moment een follow up mail sturen.

Service

Wil je jouw klanttevredenheid of loyaliteit verbeteren? Overweeg dan eens om een service workflow in te richten. Vaak zie je dit bij webshops, bijvoorbeeld na aankoop van een specifiek product. Bestelt iemand online een muziekinstrument? Stuur dan bijvoorbeeld tips voor het onderhoud van het instrument of geschikte bladmuziek. Let op: hiervoor zul je wel de data van je webshop moeten koppelen aan jouw e-mail marketing programma.

Cross-sell en up-sell

Heeft een klant een bepaald product gekocht en heb je een product wat hier zeer goed op aansluit? Dan kun je dit met e-mail marketing automation onder de aandacht brengen. Biedt jouw product up-sell mogelijkheden? Ook dit kun je verwerken in jouw e-mail strategie. Ook voor dit idee moet je jouw webshop data koppelen aan het mailprogramma.

Terugkerende bezoekers

Wil je meer terugkerende bezoekers op jouw website? Heb je bijvoorbeeld een webshop en zie je dat veel klanten een account aanmaken en maar eenmalig iets kopen? Overweeg dan een re-engagement flow. Je kunt bijvoorbeeld een automatische mail met korting sturen naar klanten die al lang niet hebben ingelogd.

Verlaten winkelmand

Ook de e-mail reeks rondom het verlaten van een winkelmand is bekend onder de meeste consumenten. Dit is eigenlijk ook een vorm van re-engagement. Heb je een product in je winkelmand gelegd bij Zalando en deze nog niet besteld? Je kunt dan een automatische mail ontvangen met daarin een herinnering. Wanneer je dit inzet voor jouw eigen webshop, blijf je onder de aandacht van jouw doelgroep en kun je ze net dat extra zetje richting conversie geven. Ook hierbij moet je de data koppelen aan jouw e-mail programma.

 

Zet jij al e-mail marketing automation in?

In dit blogartikel heb ik alles verteld over e-mail marketing automation. Zet jij deze vorm van e-mail marketing al in? Of ben je van plan dit in te zetten? Wij kunnen het in ieder geval zeker aanraden en zetten het regelmatig in binnen Multi Funnel Marketing. Heb je vragen over e-mail marketing? Neem gerust contact met ons op.

Blogreeks e-mail marketing:

Categorieën: E-mail Marketing (EMM)