Wil jij het maximale uit je webshop halen? Wanneer je gebruik maakt van de juiste e-commerce plug-ins & tools, kan dit je verkopen een boost geven. Wij hebben al veel tools getest en in dit artikel geven we je een overzicht van onze favorieten. Mis je iets? Stuur dan een berichtje naar info@erocket.nl. We kunnen niet wachten om deze te testen ;).

De beste tools en plug-ins voor webshops

WooCommerce

De allereerste plug-in is waarschijnlijk ook één van de meest bekende: WooCommerce. Hiermee tover je in een handomdraai jouw WordPress website om in een webshop. Of het nu gaat om een paar items of een complete collectie, producten of diensten; alles is mogelijk met WooCommerce.

WooCommerce zelf is gratis, maar het is wel mogelijk om extensies te kopen om je webshop verder naar wens in te richten. Zo kan je kiezen voor een premium websitethema of bijvoorbeeld een extensie om jouw afrekenproces te customizen.

GTM4WP

Heb jij de WooCommerce plug-in al in gebruik? Overweeg dan om ook GTM4WP toe te voegen. Deze plug-in is niet alleen fijn voor webshops. Oorspronkelijk is de tool namelijk bedoeld om Google Tag Manager aan je website te koppelen.

Extra handig voor je webshop: je kan via deze plug-in extra e-commerce data laten meesturen, waardoor je relatief eenvoudig enhanced e-commerce instelt in Google Analytics 4! Hiermee krijg je meer inzicht in data en kan je beter bijsturen op resultaten.

Google Analytics 4

Uiteraard kan Google Analytics 4 zelf ook niet ontbreken in dit rijtje. Een tool die iedere online marketeer inmiddels kent. Google heeft bekend gemaakt dat Universal Analytics in juli 2023 uitgefaseerd wordt. Vanaf dat moment werkt alleen de nieuwe variant (GA4) nog. Zorg er daarom voor dat je GA4 tijdig aan je webshop koppelt. Hoe je dat doet? Je leest het in ons blogartikel over Google Analytics 4 instellen.

Met GA4 kun je uitgebreide e-commerce analyses uitvoeren. Ontdek bijvoorbeeld alles over de customer journey of gebruik voorspellende doelgroepen om mensen te bereiken waarvan de kans groot is dat ze binnen 7 dagen een aankoop gaan doen!

SimilarWeb

We gaan door met een andere analysetool, namelijk SimilarWeb. Hiermee kan je eenvoudig jouw webshop én die van concurrenten analyseren.

Kiyoh

Welk product of welke dienst je ook aanbiedt in je webshop, het is altijd goed om te werken aan je betrouwbaarheid. Een e-commerce tool die je hiervoor kunt inzetten is Kiyoh. Met deze tool kun je na iedere bestelling reviews van klanten verzamelen. Dit kun je zo instellen, dat ze automatisch een mail ontvangen. Er zijn natuurlijk meerdere tools waarmee je reviews kunt verzamelen, maar Kiyoh richt zich het meest op e-commerce.

Bijkomend voordeel van Kiyoh: wanneer je genoeg reviews hebt verzameld, kunnen deze ook vertoond worden bij je advertenties in Google Ads!

Bol.com

We hebben veel tools genoemd waarmee je voornamelijk kunt analyseren of je webshop versterkt. Wat natuurlijk ook mogelijk is, is je aanbod op andere platformen plaatsen. Wil jij je producten direct aan de consument verkopen? Overweeg dan om een Bol.com verkopersaccount te maken. Dit kan je zelfs doen zonder webshop.

Jouw favoriete tools?

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden oneindig. Wij kunnen dit artikel blijven uitbreiden met interessante tools en plug-ins voor e-commerce. Houd het artikel in de gaten om altijd op de hoogte te blijven. Heb je vragen of juist suggesties? Neem contact met ons op!