Naast SEO, SEA en Social Media Marketing (SMM) behoort ook e-mail marketing tot onze Multi Funnel Marketing strategie. In een reeks van blogartikelen nemen we je mee in een complete e-mail strategie van start tot eind.

Je hebt onlangs een nieuwsbrief of andere mailing verstuurd. Wellicht was dit je eerste mailing ooit of misschien gebruik je mailings al gedurende een langere periode. Net als bij andere online marketing kanalen is het ook bij e-mail marketing van belang dat je op basis van je resultaten blijft bijsturen. In dit blogartikel leg ik je uit hoe je op basis van je data je mailings kunt verbeteren.

Blogreeks e-mail marketing:

Opschonen van je doelgroeplijst

Op basis van statistieken kun je je nieuwsbrief iedere keer weer verbeteren. Analyseer welke personen jouw e-mail geopend hebben. Het optimaliseren betreft daarbij ook het opschonen van je doelgroeplijsten. Harde bounces, mensen die je mailings niet (meer) kunnen ontvangen, kun je het beste verwijderen om de lijst op te schonen. Zachte bounces, mensen die de mails tijdelijk niet kunnen ontvangen, kun je in eerste instantie laten staan en pas na langere tijd verwijderen. Zorg ervoor dat je doelgroeplijst zo schoon mogelijk is, zodat het openpercentage verbeterd wordt. Maak je gebruik van gratis e-mail marketing software, zoals Mailchimp? Dan zit er een limiet aan het aantal mensen waar je naartoe kunt mailen en zorg je ervoor dat je de capaciteit van het programma zo volledig mogelijk benut.

 

Gebruik je data om te segmenteren

Indien mogelijk kun je je doelgroepen segmenteren om jouw volgende nieuwsbrieven nog beter te targeten. Op deze manier maak je de mails relevanter voor de doelgroep, wat de kans op openen vergroot. Hoe meer gesegmenteerd je doelgroepen zijn, des te beter de content aansluit op de wensen en behoeftes van deze mensen.

 

Wees niet bang om te experimenteren

In je e-mail marketing strategie kun je ook gebruik maken van experimenten. Experimenteer bijvoorbeeld met de dagen en/of tijdstippen waarop je de nieuwsbrief verzendt. In ons eerdere blogartikel hebben we beschreven wat de beste momenten zijn om je nieuwsbrief te versturen wanneer je in een B2B of B2C branche zit. Test of deze verzendmomenten voor jou ook het beste werken. Je kunt hiervoor het beste een A/B test doen waarbij de ene helft van de doelgroep de mailing op het ene moment krijgt en de andere helft op een ander moment.

Wat je ook kunt testen is het gebruik van verschillende onderwerpregels. Welk onderwerp werkt het beste voor jouw doelgroep? Overweeg hier ook, zoals eerder aangegeven, om een gepersonaliseerde onderwerpregel te gebruiken.

E-mail marketing optimaliseren

Vraag om feedback

Schrijven veel mensen zich uit voor je nieuwsbrief en heb je geen idee waarom? Vraag het ze! Je kunt eenvoudig een korte vraag toevoegen na het uitschrijven. Zo kom je erachter of bijvoorbeeld je frequentie te hoog is, je onderwerpen niet interessant genoeg zijn of dat iemand simpelweg niet in je doelgroep valt. Gebruik de resultaten om bij te sturen en je mailings zo relevant mogelijk te houden!

 

Aan de slag

Op basis van dit blogartikel kun je je mailings blijven optimaliseren. Wil je een keer een professional naar je huidige mailings laten kijken of je online marketing uitbesteden? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

Blogreeks e-mail marketing:

Categorieën: E-mail Marketing (EMM)