Naast SEO, SEA en Social Media Marketing (SMM) behoort ook e-mail marketing tot onze Multi Funnel Marketing strategie. In een reeks van blogartikelen nemen we je mee in een complete e-mail strategie van start tot eind.
In dit blogartikel gaan we in op de inhoud van de mailings: wat zet je er wel in en wat niet? Aan de hand van diverse e-mail marketing tips maak jij de perfecte opzet.
Blogreeks e-mail marketing:
- Wat is een e-mail marketing strategie
- Starten met een e-mail marketing plan
- Waar moet je op letten bij het verzenden van mailings
- E-mail marketing tips voor de perfecte mailing
- Je e-mail marketing optimaliseren
1. Gebruik relevante content
Je mail dient te voldoen aan de verwachting die geschept wordt. Zorg er daarom voor dat jouw inhoud interessant en leuk om te lezen is. Dit hangt uiteraard weer af van je doelgroep. Bedenk goed wat zij willen lezen. Uit onderzoek is gebleken dat 73% van de uitschrijvingen komt door een te hoge frequentie of oninteressante onderwerpen. Zorg dus voor passende content! De boodschap moet bovendien kort en helder zijn. Lezers zullen de mail scannen en moeten snel overtuigd zijn. Je wilt niet dat ze afhaken, omdat je mail bijvoorbeeld te lang of onduidelijk is.
2. Vermijd bepaalde woorden en tekens
Een tweede e-mail marketing tip betreft het emoji- en woordgebruik. Vermijd in je mailing bepaalde woorden en tekens. Zo is uit onderzoek gebleken dat woorden als gratis, SALE, te veel uitroeptekens en emoji’s voor een averechts effect kunnen zorgen.
3. Zorg voor relevante en niet te veel call to actions
We moedigen je zeker aan om in je mail een call to action te verwerken, waarin je de lezer aanspoort iets te doen, zoals contact opnemen of de website bekijken. De belangrijkste call to action plaats je het liefst boven de vouw, zodat deze direct zichtbaar is. Overdrijf echter niet in het aantal call to actions, aangezien dit keuzestress kan opleveren. Bedenk goed welke actie jij wilt stimuleren met je nieuwsbrief en laat dit terugkomen met behulp van een button.
Ook kun je in de mail een reactie uitlokken door bijvoorbeeld de ervaring en/of mening van de gebruiker te vragen. Wanneer een lezer reageert op jouw mail, is de kans groot dat jouw volgende mail bij deze persoon in de primaire inbox komt!
4. Gebruik links, maar met mate
Een ander belangrijk element van jouw nieuwsbrief betreft de linkjes. Je wilt lezers namelijk naar jouw website toe leiden om daar bijvoorbeeld een contactformulier in te vullen. Zorg ervoor dat achter iedere afbeelding in je mail een link zit naar jouw website. Deze link kun je voorzien van een unieke UTM tag, zodat je later precies kunt zien welke websitebezoekers uit deze nieuwsbrief zijn gekomen. Let er wel op dat je niet te veel afbeeldingen en links in jouw mail gebruikt. Dit kan door e-mail servers gezien worden als spam, waardoor de mail in de spambox terecht kan komen. Via www.mail-tester.com kun je testen of jouw nieuwsbrief niet te veel spammerige elementen bevat.
5. Gebruik een responsief ontwerp
Nog een laatste e-mail marketing tip: gebruik een responsief ontwerp! Een van de trends van de afgelopen jaren is mobile first. Ook in jouw e-mail marketing strategie moet je hier rekening mee houden. De smartphone speelt namelijk ook in e-mailgebruik een steeds grotere rol. Uit onderzoek van Spotler is gebleken dat de helft van de Nederlanders – ruim 54% – zijn e-mail op een smartphone leest. In jongere leeftijdsgroepen ligt dit percentage zelfs nog een stuk hoger, 76% van 18-34 jarigen leest zijn of haar mail namelijk vanaf een smartphone. Hoe jonger je doelgroep, des te groter de noodzaak voor mobielvriendelijke ontwerpen.
Is jouw template hier ook op afgestemd? Bekijk bijvoorbeeld hoe afbeeldingen worden weergegeven, of tekst goed uitgelijnd wordt en of de mail niet te lang wordt als alles onder elkaar komt te staan. Veel goede e-mail marketing software hebben een geïntegreerd responsief ontwerp, wat dit een stuk makkelijker maakt.
Aan de slag met deze e-mail marketing tips
Hopelijk heb je veel opgestoken van deze e-mail marketing tips met betrekking tot de inhoud van mailings. Uiteraard ben je er nog niet wanneer je de mailing hebt klaargezet. In ons volgende blogartikel geven we nog meer e-mail marketing tips, namelijk met betrekking tot het verzenden van je mailings. Succes!