E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij (potentiële) klanten door middel van een e-mail direct benaderd worden. De reden dat e-mailmarketing wordt ingezet is om meer verkeer naar je website te krijgen, om verkoop te stimuleren, nieuwe klanten te bereiken, klantrelaties te verbetering, klantloyaliteit en herhalingsaankopen te vergroten.

E-mailmarketing wordt in een Multi Funnel marketing strategie gebruikt als ondersteuning. Door bijvoorbeeld nieuwsbrieven te versturen naar klanten die zich in hebben geschreven hiervoor. Dit wordt gedaan om top-of-mind te blijven, informatie te verstrekken, de klanten op de hoogte te houden en om meer website verkeer te verkrijgen.

Kan je zo maar e-mailmarketing inzetten?

Het antwoord op deze vraag is nee! De reden is dat op 25 mei 2018 de GDPR (in het Nederlands AVG) wetgeving is ingegaan. Deze wet bepaalt dat, onder andere, bedrijven expliciete toestemming nodig hebben wanneer zij gegevens willen gebruiken. Het kan dus zijn dat je al over een uitgebreide lijst met e-mailadressen beschikt, maar deze mag je niet zomaar gebruiken! Dus zorg voor een goede voorbereiding voordat je aan e-mailmarketing begint. Laat (potentiële) klanten zich via de website inschrijven voor de nieuwsbrief of vraag toestemming om bijvoorbeeld kortingsacties te sturen.

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

De voordelen zijn:

  • De mails worden verstuurd naar mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf/producten
  • Relaties onderhouden en/of verbeteren
  • Er zijn geen kosten verbonden aan het versturen van een e-mail
  • Het komt snel aan bij de ontvanger
  • Met behulp van de juiste software is het gemakkelijk te evalueren
  • Makkelijk A/B testen uit te voeren en analyseren

E-mailmarketing inzetten?

Ter ondersteuning van SEO, SEA en SMM wordt e-mailmarketing ingezet bij het Multi Funnel Marketing strategie. Door de online kanalen gezamenlijk in te zetten bereik je een groot deel van je doelgroep en zal je top-of-mind blijven bij de doelgroep.

Stappenplan inzetten email marketing:

  1. Registreer je voor een mailing pakket zoals Mailchimp.
  2. Heb je al een lijst met email adressen die je mag mailen?
  3. Zo ja, importeer deze in Mailchimp.
  4. Indien niet, start ermee door een formulier beschikbaar te maken op je website waar mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief.
  5. Maak je nieuwsbrief template.
  6. Verzend een test mail naar jezelf.
  7. Verzin een goed onderwerp die gebruikers aanspreekt.
  8. Verstuur je eerste nieuwsbrief.
  9. Bekijk statistieken en stuur bij op de resultaten.

Heb je hulp nodig bij e-mailmarketing?

Liever jouw e-mail marketing uitbesteden of brainstormen? Neem dan gerust contact op via het contactformulier! Of wil je weten wat e-mailmarketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact op met één van de Multi Funnel marketing bureau’s op de contact pagina.