Adverteren op Facebook, heb jij dit al eens gedaan? Het adverteren op Facebook is vrij toegankelijk en laagdrempelig & geeft ook kleinere bedrijven de kans om goed in beeld te komen bij hun doelgroep. Welke kansen zijn er voor het adverteren op Facebook? In dit blogartikel ga ik je een aantal kansen laten zien die je zelf direct kunt oppakken.

adverteren op facebook

Bespioneer de advertenties van je concurrent

Facebook heeft een bibliotheek waarin alle actieve advertenties verzameld worden. Dit betekent concreet dat je de huidige advertenties van een van je concurrenten kunt inzien. Waarom kan dit nuttig zijn? Je kunt nu bekijken wat werkt voor je concurrent en waar jij eventueel ook op kan inspelen. De bibliotheek heet: Facebook Ads Library, neem maar eens een kijkje. Als je de paginanaam van je concurrent of een ander willekeurig bedrijf invoert krijg je vervolgens alle actieve advertenties te zien. Super handig om inspiratie op te doen en je concurrent goed in de gaten te houden.

Weinig budget? Maak een campagne aan waarbij je alleen de plaatsing ‘stories’ gebruikt

Adverteren via Facebook is over het algemeen redelijk goedkoop. Je wordt normaliter gefactureerd per CPM (kosten per 1000 weergaven) en als je een redelijke grote doelgroep aanspreekt kun je voor een klein bedrag veel mensen bereiken. Ben je echter bang dat dit voor jou alsnog te duur zal zijn? Dan kun je gebruik maken van een kanaal binnen Facebook (en Instagram) genaamd stories. Stories zijn de verticale ‘verhalen’ die mensen delen aan hun vrienden en volgers. Het is een veel bekeken kanaal binnen Facebook en Instagram en zal zorgen voor een lagere CPM en over het algemeen ook een lagere CPC omdat er vrij eenvoudig klikken gerealiseerd worden. Dit is gunstig in Facebook Ads omdat je niet direct voor je CPC gefactureerd wordt – maar per CPM, zoals hierboven uitgelegd – de berekening van je CPC is als volgt: het totale budget / het aantal klikken = gemiddelde CPC.

Maak gebruik van video’s als advertentiemateriaal

Heb je een video die jouw bedrijf of product goed representeert? Maak hier dan slim gebruik van op Facebook. Een advertentie met video is ideaal om je koude doelgroep te bereiken. Waarom? Aan de hand van je videoadvertentie kun je aangepaste doelgroepen maken waarin je gebruikers verzameld die een specifiek gedeelte van je video bekeken hebben:

  • Video 3 seconden bekeken
  • Video 10 seconden bekeken
  • Video 15 seconden bekeken
  • Video 25% bekeken
  • Video 50% bekeken
  • Video 75% bekeken
  • Video 95% bekeken

Als je doelgroep een volume heeft van 1000 Facebook gebruikers kun je deze vervolgens goed retargeten. Van deze doelgroep weet je namelijk dat ze interesse hebben gehad in je video én dus ook in je dienst, bedrijf of product. Een ideale manier om je ‘warme’ doelgroep een goed aanbod te doen die ze niet af kunnen slaan.

Meer kansen voor Facebook advertenties weten?

Wil je nou nog meer te weten komen over het adverteren op Facebook en welke mogelijkheden er zijn voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag met een duwtje in de goede richting. Neem vrijblijvend contact met ons op via de contactpagina.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.