Facebook adverteren is hedendaags nog steeds een effectief marketingmiddel om de juiste doelgroep te bereiken. Ben jij net gestart met het adverteren op Facebook, maar weet jij niet hoe je de juiste doelgroepen kunt bereiken in Facebook? In dit artikel leggen wij uit hoe je het beste jouw doelgroep in Facebook kunt instellen.

Maak je doelgroep inzichtelijk

Voordat je start met het instellen van doelgroepen in Facebook adverteren is het handig om inzichtelijk te hebben wie je doelgroep is. Op basis van deze informatie kun je namelijk jouw advertenties zo relevant mogelijk maken. Dit scheelt onnodige kosten, omdat advertenties zo beter scoren.

Om je hierbij op weg te helpen, hebben wij een overzicht gemaakt van enkele vragen die jij jezelf kunt stellen. De antwoorden vormen de basis om uiteindelijk doelgroepen in Facebook te kunnen instellen.

  • Wie wil je bereiken? Mannen, vrouwen of maakt dat niet uit?
  • Wat is de leeftijd?
  • Wat is de locatie waar je doelgroep zich bevindt?
  • Welke talen spreekt je doelgroep?
  • Waar werkt je doelgroep en welke functies voeren ze uit?
  • Zijn opleidingen en hobby’s interessant?

Facebook doelgroepen instellen

Als je de doelgroep inzichtelijk hebt, kun je starten met het instellen van je doelgroep binnen Facebook adverteren. Facebook onderscheidt verschillende categorieën voor targeting, namelijk demografie, locatie, interesses en gedrag.

Demografische targeting

Facebook geeft je de optie om op basis van demografische gegevens je doelgroep in te stellen. Denk hierbij aan onder andere geslacht en leeftijd. Zit je doelgroep tussen de 20 en 50 jaar en wil je alleen mannen bereiken? Stel dit zo in.

demografische gegevens instellen

Facebook geeft je ook de mogelijkheid om meer demografische gegevens in te stellen zoals:

  • Opleiding: je kunt hier het opleidingsniveau, vakgebieden en scholen invullen.
  • Werk: bijvoorbeeld op functietitels of branches.
  • Levensgebeurtenissen: hieronder vallen gebeurtenissen als verloofden, onlangs getrouwden of mensen die onlangs zijn verhuisd.

Locatie bepalen

Je kunt je doelgroep instellen op basis van verschillende locaties. Hierin geldt: hoe groter de locatie, hoe breder jouw doelgroep. Je kunt specificeren op land, provincie, plaatsnaam of zelfs op specifieke postcodes. Ook kun je kiezen om een straal te pakken rondom een plaatsnaam. Als je de locatie hebt gekozen, kun je hier in aangeven of je iedereen wilt opnemen of alleen de mensen die er wonen, er onlangs zijn geweest of op reis zijn in de geselecteerde locatie.

locaties opnemen of uitsluiten

Behalve het insluiten van locaties, kun je ook locaties uitsluiten. Dit kan handig zijn als je gebruik maakt van een straal van 50 km om Breda, maar België niet wilt bereiken. Hiermee zorg je ervoor dat mensen in België jouw advertentie niet zien.

Interesses

Het kiezen van interesses geeft je zeer geavanceerde mogelijkheden om een specifieke doelgroep te targeten. Facebook gebruikt niet alleen interesses, maar ook activiteiten om te bepalen onder welke termen jouw profiel past. Tegenwoordig is het heel normaal om bij applicaties in te loggen met je Facebook account. Een voorbeeld hiervan is Spotify. Zo weet Facebook welke interesse jij in muziek hebt.

interesses van doelgroep instellen

Bij interesses vul je dus in waar je doelgroep affiniteit mee heeft. Hoe specifieker je dit instelt, hoe specifieker je doelgroep wordt. Vertoont jouw doelgroep interesse in online marketing? Dan vul je dat hier in. Je zult zien dat Facebook verschillende suggesties geeft op basis van zowel demografische gegevens als interesses.

Gedrag

Als laatste kun je op basis van gedrag je doelgroep instellen. Dit kan een aankoop, browser of apparaat gebruik zijn. Deze informatie wordt gebruikt door Facebook om gebruikers in te delen in groepen. Bijvoorbeeld:

  • Digitale activiteiten: spelletjes spelen of foto’s delen.
  • Apparaat gebruik: zijn ze actief op desktop of mobiele smartphone, Android of IOS en gebruiken ze 3G, 4G of Wifi?
  • Browser: Chrome, Microsoft Edge, Firefox of zelfs nog Internet Explorer.

gedrag instellen voor Facebook doelgroepen

Tips voor het instellen van doelgroepen in Facebook

Nu weet je wat je kunt instellen om je doelgroep in Facebook te kunnen definiëren. Er zijn nog meer aspecten die handig zijn om te weten. Wij geven je graag nog enkele tips mee:

  • Kijk goed naar de verwachte doelgroep. Facebook maakt een schatting hoeveel mensen je kunt bereiken op basis van jouw instellingen.
  • Let op dat je jouw doelgroep niet té specifiek maakt. Met een te kleine doelgroep haal je niet het maximale uit je advertentie omdat je wellicht mensen niet bereikt, die wel interesse hebben in jouw product of dienst.
  • Installeer de Facebook Pixel op je website. Zo kun je het gedrag van je doelgroep meten en gebruiken voor remarketing.
  • Wacht niet totdat je advertentie is afgelopen. Optimaliseer tijdens de advertentieperiode je doelgroep.

Zelf aan de slag

Jij kunt vanaf nu zelf je doelgroepen instellen op Facebook. Heb je toch hulp nodig bij het instellen van jouw doelgroep op Facebook? Geen probleem. Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder. Facebook adverteren zit in de Multi Funnel Marketing strategie als onderdeel binnen social media marketing.