Waarschijnlijk gebruik je GA4 oftewel Google Analytics 4 sinds kort voor je webshop. Maar dan hoor je van GA4 e-commerce tracking? Ik hoor je al denken, wat is het precies? En hoe stel ik het in? E-commerce tracking is simpelweg het verzamelen van alle gegevens of data van je klant op jouw webshop. Hoe je dit op de juiste manier in stelt leg ik je hieronder verder uit! GO!

Wat kan ik met e-commerce tracking?

Binnen je webshop gaat het natuurlijk om mega veel bestellingen en een super omzet behalen. Die omzet maak je inzichtelijk met GA4 e-commerce tracking. Maar als webshop beheerder wil je ook weten welke producten precies zijn verkocht, voor welke prijs, de verzendkosten en hoe vaak een product in het winkelmandje is gestopt of hoe vaak iemand is afgehaakt bij het afrekenen. Deze data geeft je heel veel inzicht waardoor je uiteindelijk jouw webshop als een raket kunt laten gaan. Mits je GA4 e-commerce tracking goed instelt natuurlijk! We hebben het in een eerder artikel al gehad over het conversies meten in Google Analytics. Nu gaan we een stap verder.

GA4 e-commerce tracking instellen

Zo, het is tijd om te starten met het instellen. Hiervoor zijn de onderstaande zaken van belang voordat we kunnen starten:

1. Jouw webshop
2. Een datalayer
3. Google Tag Manager
4. Google Analytics 4 account

Stap 1: Online aankopen

Heb je nog geen webshop opgestart? Ga hier dan eerst mee aan de slag en kom later terug op deze blog. Ik ga er vanuit dat je al een webshop hebt opgestart dus gaan we door naar stap 2.

Stap 2: Datalayer

Een datalayer of datalaag is een samenstelling van digitale gegevens van jouw website of webshop. Deze gegevens kun je op diverse wijzen gebruiken. Via de datalayer wordt er informatie van jouw webshop doorgegeven aan Google Tag Manager.

Geen datalayer

Heb je nog geen datalayer? Dit kan best lastig zijn om in te stellen dus neem hiervoor contact op met een webbouwer. Maar als je gebruik maakt van WooCommerce in WordPress is het ook mogelijk een plug-in te installeren die automatisch een datalayer voor je aanmaakt. Zoals Google Tag Manager plug-in voor Woocommerce van Thomas Geiger. Laat het altijd wel even controleren door iemand met verstand zodat je zeker weet dat het goed werkt.

Als jouw website geen datalayer ondersteunt, kun je een aangepaste JavaScript-variabele gebruiken om een functie toe te passen die het e-commercegegevensobject terugroept. Dit object moet de gegevens van de datalayer gebruiken die eerder in de handleiding van Google Developers is genoemd.

Stap 3: GTM

Als je wel eens met Google Tag Manager hebt gewerkt zal dit gemakkelijk voor je zijn. Dus je wilt een aankoop in je webshop meetbaar maken. Om dit te meten moet je een variabele, trigger en tag aanmaken. Hieronder volgen de stappen.

Variabelen items

Zorg dat je de volgende items in variabelen aanmaakt:
– Ecommerce
– Event
– Ecommerce.value
– Ecommerce.transaction_id
– Ecommerce.tax
– Ecommerce.shipping
– Ecommerce.items
– Ecommerce.currency
– Ecommerce.coupon
– Ecommerce.affiliation

Om het iets duidelijker te maken is hieronder een screenshot toegevoegd.

GA4 ecommerce tracking

Zo stel je bijvoorbeeld de Variabelen ‘Ecommerce’ in.

Triggers aanmaken

Maak een trigger aan voor de variabelen. Deze noem je bijvoorbeeld “event – ecommerce events GA4”.
Type trigger: aangepaste gebeurtenis.
Naam van gebeurtenis: view_item|view_item_list|select_item|add_to_cart|remove_from_cart
|view_cart|begin_checkout|add_payment_info|add_shipping_info|purchase
Vink aan: overeenkomende reguliere expressie gebruiken
Deze trigger wordt geactiveerd door: alle aangepaste gebeurtenissen

Verwijzingen naar deze trigger:
Tag: GA4 – event – ecommerce events

Tags toevoegen

Voeg de tag “GA4 – event – ecommerce events” toe. Als je tag hetzelfde is als de afbeelding hieronder dan ben je geslaagd.

GA4 ecommerce tracking

GA4 ecommerce tracking

GA4 e-commerce tracking testen!

Om zeker te weten of GTM goed gekoppeld staat ga je alles publiceren en in het voorbeeld bekijken of je tags ‘fired’ zijn wanneer je een nep aankoop doet. Is dit het geval? Missie geslaagd!

Is het niet gelukt?

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het instellen van GA4 e-commerce tracking voor jouw webshop? Wij helpen je graag! Bel ons op 076-7820560 of vul het contactformulier in.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.