Google Ads is het nummer 1 platform advertentieplatform ter wereld. Het is dus belangrijk om hier optimaal gebruik van te maken. In dit artikel staan 7 tips waarmee jij jouw Google Ads campagnes kan optimaliseren.

Google Ads tips

Tip 1: Gebruik exacte zoekwoorden

De eerste Google Ads tip is om exacte zoekwoorden te gebruiken. Je hebt in Google Ads drie type zoekwoorden die je kan gebruiken: breed, woordgroep en exact zoekwoord. Als je exacte zoekwoorden gebruikt, worden je advertenties alleen weergegeven voor zoekopdrachten met dezelfde betekenis of dezelfde intentie als het zoekwoord. Zo ben je dus veel specifieker in beeld bij de mensen die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Zo geef je minder geld uit aan mensen die toch niet tot conversie over zullen gaan.

Tip 2: Zoekwoorden uitsluiten

De tweede Google Ads tip is zoekwoorden uitsluiten. Zie je dat je veel gevonden wordt op zoekwoorden die niet interessant zijn voor jouw product of dienst? Sluit deze dan uit. Stel een van jouw diensten is banden plakken, maar jouw advertenties worden vertoond bij zoekopdrachten als “zelf banden plakken”. Dit zijn natuurlijk niet de mensen waarbij je in beeld wilt komen. Wat centraal staat bij Google Ads optimaliseren is regelmatig analyseren. Bekijk regelmatig de zoektermen waar je op gevonden wordt en sluit hier de irrelevante zoekwoorden uit. Zo gaat er geen budget verloren aan irrelevante zoekopdrachten.

Tip 3: Locatie targeting

De derde Google Ads tip is iets wat je standaard op elke campagne kan toepassen. Locatie targeting is met name belangrijk voor bedrijven die lokaal actief zijn. Een standaard instelling is alleen Nederland/ Vlaams-België targeten. Wanneer moet je dit instellen? Als je advertentieteksten of landingspagina’s ook in het Nederlands zijn. Het is zonde om vertoond te worden aan mensen die geen Nederlands spreken. Verder is het bijvoorbeeld voor een lokale glaszetter onlogisch om aan de andere kant van Nederland in beeld te komen. Kies dus specifiek in welke provincies/steden/wijken je je advertenties wilt laten zien.

Tip 4: Inhoudsuitsluitingen

Door inhoudsuitsluitingen toe te voegen weet je zeker dat jouw displayadvertenties niet vertoond worden op niet passende websites. Zo kan je ervoor kiezen om jouw advertenties niet te laten zien op websites geschikt voor gezinnen, als jouw advertentie wellicht meer aansluit bij een oudere doelgroep.

Tip 5: Conversies instellen

De vijfde Google Ads tip is om conversies juist in te stellen. Hier moeten dus alleen de conversies ingeladen worden die via een advertentie zijn binnen gekomen. Voor webshops is het bovendien erg belangrijk dat de conversiewaarde juist staat ingesteld. Op deze manier heb je inzicht in welke campagnes goed lopen en welke minder. Zo kan je zelf bijsturen in de campagnes die geen conversies verzamelen of wellicht budgetten verschuiven.

Tip 6: Veilinginzichten

De zesde Google Ads tip is je veilinginzichten in de gaten te houden. Zie je dat je campagne niet zo goed loopt? Bekijk dan je vertoningspercentage. Als hieruit blijkt dat je (vergeleken met concurrenten) weinig vertoond wordt, is het wellicht een idee om budget te verhogen of andere zoekwoorden te kiezen.

Tip 7: Performance Max video

We weten allemaal dat de performance max campagnes een vrij nieuw campagne type is. Het is een campagne type waarbij je weinig controle hebt vergeleken met bijvoorbeeld zoekadvertenties. Een van de onderdelen van Performance Max is video. Als je zelf geen video toevoegt, creëert Google Ads zelf een video van afbeeldingen. Dit zijn niet de mooiste video’s maar niet iedereen heeft het budget om een professionele video te laten maken. De oplossing? Maak zelf een video. Natuurlijk is dit niet de expertise van een online marketeer. Maar met hulp van een programma als Canva, kunnen we wel vaak iets mooiers maken dan Google zou doen. Hier hebben we in ieder geval controle over welke afbeeldingen gebruikt worden en kunnen we eigen tekst toevoegen.

Gebruik jij deze tips al?

Dit zijn natuurlijk maar een aantal van de vele tips om jouw Google Ads te optimaliseren. Lees ook onze andere blogs over Google Ads. Bijvoorbeeld “Wat zijn de voordelen van de Google Ads Editor?” of “Biedstrategieën in Google Ads: welke kies je?”. Gebruik jij veel van deze tips al? Of heb jij andere tips die je graag wilt delen? Neem contact met ons op of laat een reactie achter!