Sinds kort is het bekend dat Universal Analytics (UA) uitgefaseerd gaat worden. Vanaf 1 juli 2023 zal deze versie van Analytics niet meer te gebruiken zijn. We zullen dus allemaal over moeten gaan naar Google Analytics 4 (GA4). Maar wat zijn de verschillen met Universal Analytics? En Google Analytics 4 instellen, hoe doe je dat? In deze blog laten we je kennis maken met GA4 en helpen we je met het aanmaken van je account.

Het verschil tussen UA en GA4

GA4 is de vernieuwde versie van UA. Het grootste verschil is hoe Google Analytics je website meet. Google Analytics 4 heeft een event-driven datamodel. Dit terwijl Universal Analytics een session-based datamodel gebruikt. De data van GA4 is hierdoor accurater. Daarnaast veranderen de huidige rapporten ook redelijk veel. De standaard rapporten worden een stuk minder. Daarentegen kan je veel meer rapporten zelf bouwen (met behulp van templates).  Over het algemeen zal het met name wennen zijn om met deze nieuwe variant aan de slag te gaan. Om je te overtuigen hebben we de voordelen op een rijtje gezet!

Wat zijn de voordelen?

  • Nieuw datamodel: data wordt niet langer verzameld op basis van sessies, maar op basis van events. Het gedrag van de bezoeker staat centraal. Je gaat dus meer begrijpen waarom en hoe mensen tot conversies komen.
  • Mogelijkheid om meer data te verzamelen: je kunt in de nieuwe Analytics koppelingen maken met BigQuery voor uitgebreide analyses van je data.
  • Machine learning: door gebruik te maken van machine learning kunnen voorspellingen gedaan worden en kun je doelgroepen instellen op basis van verwacht gedrag.
  • Meer accurate identificatiemethode: data kan beter gekoppeld worden aan unieke gebruikers (o.a. door het gebruik van Google Signals). Hierdoor wordt één gebruiker op verschillende apparaten beter herkent en krijg je een completer beeld van je data.
  • Vernieuwd Measurement Protocol: bijna ieder systeem dat draait op HTTP kan gekoppeld worden aan GA4. Hierdoor kun je bijvoorbeeld data uit kassasystemen integreren in je data.

Waarom nu al overstappen naar GA4?

De meest belangrijke reden waarom je nu al moet overstappen naar GA4 is data verzamelen. Tot nu toe is het niet mogelijk om historische data van UA naar GA4 over te zetten. Dat betekent dat als je volgend jaar pas over gaat je opnieuw moet beginnen met data verzamelen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Lees hieronder verder hoe je GA4 gelijk aanmaakt.

Stappenplan GA4 instellen

In dit stappenplan leggen we je uit hoe je een GA4 account moet instellen en koppelen aan Google Tag Manager. Dit stappenplan is gemaakt voor de mensen die al een Analytics account hebben. Mocht je dit nog niet hebben, is de eerste stap een Analytics account aanmaken

Stap 1: Open je Google Analytics account

Stap 2:  Klik links onder op beheer

Stap 3: Onder property staat instelassistent voor GA4, klik hier op

GA4 instellen

Stap 4: Klik op aan de slag

GA4 instellen

Stap 5: Klik op property maken

ga4 instellen

Stap 6: Klik op “Uw GA4-property bekijken”

ga4 instellen

Stap 7: Klik in de linker balk op gegevensstream en klik op uw bedrijfsnaam

ga4 instellen

Stap 8: Kopieer de METINGS-ID

GA4 stappenplan stap-6

Stap 9: Ga naar Google Tag Manager

Stap 10: Klik in de linker balk op “Tags”

Stap 11: Klik op “Nieuw”

Google Analytics 4 instellen

Stap 12: Klik bij tagtype op “Google Anlytics: GA4-configuratie”

Stap 13: Vul de Metings-ID in

Stap 14: Zet het vinkje bij “Een paginaweergavegebeurtenis verzenden wanneer deze configuratie wordt geladen” alleen aan als de GA4 code nog niet in de broncode van de website staat

Stap 15: Klik bij triggers op “All Pages”

Stap 16: Geef de tag een naam en klik op opslaan

GA4 instellen

KLAAR! Je GA4 account staat nu ingesteld en gekoppeld aan Google Tag Manager.

Een stap verder

Na de basisinstellingen is het ook van belang om de conversies in GA4 te meten. Gelukkig worden er al een aantal basis gebeurtenissen automatisch gemeten. Voorbeelden hiervan zijn scrollen, klikken en bestanden downloaden. Daarnaast is het belangrijk ook eigen conversies toe te voegen, bijvoorbeeld telefoon en mail klikken. Hoe je dat doet lees je in de blog Conversies meten in Google Analytics 4.

Google Analytics 4 instellen, gelukt?

Je bent al goed bezig met het instellen van Google Analytics 4! Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op of bel ons op 076-2303100.

Je kunt ook altijd ons contactformulier invullen!





Om spam te voorkomen vragen we je de
onderstaande code over te typen.

captcha