Sinds kort geleden zijn de meeste marketeers op de hoogte van Google Analytics 4. Wat is het verschil met Universal Analytics? En Google Analytics 4 instellen, hoe doe je dat? Wij willen je graag kennis laten maken met GA4 en helpen je graag met het instellen van de basis!

Het verschil tussen UA en GA4

GA4 is de vernieuwde versie van UA (Universal Analytics). Er zijn andere rapporten maar er wordt ook anders gemeten en sommige kengetallen zijn vernieuwd. Over het algemeen zal het met name wennen zijn om met deze nieuwe variant aan de slag te gaan. Om je te overtuigen hebben we de voordelen op een rijtje gezet!

Wat zijn de voordelen?

  • Nieuw datamodel: data wordt niet langer verzameld op basis van sessies, maar op basis van events. Het gedrag van de bezoeker staat dus centraal.
  • Mogelijkheid om meer data te verzamelen: je kunt in de nieuwe Analytics koppelingen maken met BigQuery voor uitgebreide analyses van je data.
  • Machine learning: door gebruik te maken van machine learning kunnen voorspellingen gedaan worden en kun je doelgroepen instellen op basis van verwacht gedrag.
  • Meer accurate identificatiemethode: data kan beter gekoppeld worden aan unieke gebruikers (o.a. door het gebruik van Google Signals). Hierdoor wordt één gebruiker op verschillende apparaten beter herkent en krijg je een completer beeld van je data.
  • Vernieuwd Measurement Protocol: bijna ieder systeem dat draait op HTTP kan gekoppeld worden aan GA4. Hierdoor kun je bijvoorbeeld data uit kassasystemen integreren in je GA4 data.

Het meest verstandige wat je nu direct kunt doen is Google Analytics 4 naast de oudere versie (Universal Analytics) te laten draaien zodat je niet zonder data zit wanneer je over gaat naar GA4. Hup, naar stap 1!

Stap 1: GA4 instellen naast UA

GA4 wordt in een nieuwe property gezet wanneer je de upgrade uitvoert. Hoe doe je dit?

  1. Open je Google Analytics account
  2. Klik links onder op > Beheerder
  3. Ga naar > Property > Instel assistent voor GA4
  4. Klik op Instel assistent voor GA4
  5. Ga aan de slag met een nieuw GA4 property

ga4 instellen

ga4 instellen

Stap 2: Gegevens overzetten naar GA4

google analytics

Stap 3: Verzamelen met Tag Manager

tgm

Stap 4: GA4 Tag instellen

ga4 tag instellen

ga4 tag

*Dit vinkje zet je alleen aan als de GA4 code nog niet in de broncode van de website staat. Op deze manier zorg je ervoor dat je GA4 koppelt aan je website.

Staat GA4 al ingesteld door de webdeveloper, dan houd je het vinkje uit. Je maakt alsnog de configuratietag aan zodat je wel jouw doelen kunt koppelen aan het GA4-account.

Een stap verder

Na de basisinstellingen is het ook van belang om de conversies in GA4 te meten. Er worden al basis gebeurtenissen gemeten zoals het scrollen op een pagina of het meten van klikken. Maar daarnaast kun je ook conversies toevoegen, dit zijn bijvoorbeeld telefoon en mail klikken. Hoe je dat doet lees je in de blog Conversies meten in Google Analytics 4.

Google Analytics 4 instellen, gelukt?

Zo Google Analytics 4 instellen was niet super moeilijk toch? Nu heb je het GA4 property gekoppeld met je Analytics account en ook staat Google Tag Manager gekoppeld. Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op of bel ons op 076-7820560.