Op 25 oktober 2019 kondigde Google de BERT-update aan. De grootste algoritme-update in vijf jaar tijd. Google heeft wijzigingen aangebracht in het algoritme om jou betere resultaten te tonen bij ingewikkelde zoekopdrachten. Naar verluidt heeft dit invloed op 1 op de 10 zoekopdrachten in Google.

Dagelijkst voert Google wel kleine wijzigingen door in het algoritme, maar één keer in de zoveel tijd staat er een grootte update vanuit Google op de planning. Vaak worden grote wijzigingen van tevoren aangekondigd, zodat bedrijven zich hierop kunnen voorbereiden. Zo hebben we in het verleden al de Panda-update en de Pinguïn-update gehad.

In dit artikel leggen we je uit wat BERT is, hoe het werkt en waarom het uitmaakt voor jouw SEO resultaten.

Wat is de BERT-update?

Zoals bijna iedere Google-update heeft de BERT-update als voornaamste doel het verbeteren van het gebruikersgemak van de zoekmachine. BERT moet ervoor zorgen dat Google nog beter gaat begrijpen waar websites over gaan. De aanpassingen in het algoritme moeten ervoor zorgen dat Google content ‘menselijker’ kan beoordelen. Geen keyword-spammers meer, maar vooral websites met relevante content!

“De context van de zoekopdrachten zal na de uitrol van BERT centraal komen te staan in Google”

Het lijkt dat Google met de BERT-update inspeelt op voice search. We zien dat voice search steeds belangrijker wordt. Gecombineerd met zoekopdrachten die steeds langer worden, lijkt dit een logisch gevolg.

Het gebruik van korte woorden in zinnen heeft bijvoorbeeld een groot effect op de context van een zin. Google probeert juist dit met de BERT-update op te vangen. Google geeft zelf het volgende voorbeeld:

Als iemand zoekt op ‘2019 brazil traveler to usa need a visa’ maakt het woord ‘to’ een groot verschil. Het laat namelijk zien wat de intentie is: iemand uit Brazilië reist naar de Verenigde Staten en wil weten of er een visum nodig is.

Voorbeeld BERT-update

 

Voorheen liet Google een nieuwsartikel zien over hoe mensen uit de Verenigde Staten naar Brazilië kunnen reizen zonder een visum aan te vragen, maar dat is niet waar de zoeker naar op zoek is. De zoeker wilt namelijk informatie over het aanvragen van een visum. 

BERT zal een lange tijd gaan doorontwikkelen om de natuurlijke taal beter te begrijpen. Door logica achter woorden en combinaties beter te combineren, zullen de zoekresultaten enorm veranderen. Alles met als doel: de meeste relevante zoekresultaten vertonen.

On-site SEO en BERT

Hoe kun je nu dan het beste SEO optimaliseren voor SEO? De enige manier om het meeste uit je SEO te halen is het om werkelijk waarde toe te voegen met jouw website. De volgende on-site SEO optimalisaties moeten jou helpen met het optimaliseren van je website voor de BERT-update:

Website structuur

Natuurlijk is de structuur van je website altijd al belangrijk geweest. Maar dit lijkt na de BERT-update alleen nog maar belangrijker zijn te geworden. De context van je pagina en website wordt meer bekeken, waardoor een goede structuur de spiders van Google meer duidelijkheid kunnen geven over jouw site en waar je teksten over gaan.

Waardevolle content

Iets wat natuurlijk bovenaan je lijstje moet staan is het creëren van unieke en waardevolle content. Ook het antwoord geven op vragen in je teksten moet helpen aan een betere vindbaarheid in de Google resultaten. Voeg bijvoorbeeld een FAQ toe aan je pagina! Niet alleen heeft dit voor de voice search een voordeel, ook binnen de zoekopdrachten zal dit na de BERT-update nóg belangrijker worden.

Snelle pagina’s

Het was al duidelijk dat Google de voorkeur geeft aan snelle websites, maar om de BERT-update optimaal te laten functioneren, wordt snelheid nog belangrijker. Hoe sneller de pagina’s geïndexeerd kunnen worden door Google en hoe beter de user experience is, hoe beter jouw on-site SEO. Wij schreven eerder een blog over de snelheid van je website!

Interne linkstructuur

De update van Google vraagt om een duidelijke en relevante interne linkstructuur binnen je website. Link pagina’s met aanvullende informatie op een goede manier naar elkaar en je zal Google helpen je content beter te begrijpen.

Ga aan de slag!

Zorg er voor dat de basis van je website, zowel de content als techniek, goed staat. Ga vervolgens aan de slag met de on-site SEO tips. Meer kan je niet doen! Uiteraard kun je altijd contact opnemen met Multi Funnel Marketing, wij kijken graag met je mee.