In het blogartikel van Bram kon je al meer over de Google BERT-update lezen, welke eind 2019 werd aangekondigd. Met deze update zorgde Google er al voor dat de zoekmachine de context van jouw zoekvraag beter kon begrijpen. Hierdoor wordt het algoritme steeds menselijker, waardoor je in principe je zoekvraag kan stellen alsof je het aan een mens vraagt. Hiermee speelt deze update al in op voice search; een populaire trend die we al enkele jaren in de gaten houden. Maar Google zou Google niet zijn als ze niet constant blijven sleutelen aan hun eigen algoritme. Naast de belangrijke core update die deze en volgende maand wordt uitgerold, is daarom ook Google MUM geïntroduceerd. Je kan deze update zien als het grote broertje (of misschien wel moeder 😉) van BERT, mede doordat MUM 1000x krachtiger is. Benieuwd wat Google MUM zo speciaal maakt? Lees dan zeker verder!

 

Wat is Google MUM?

Net als BERT is Google MUM een zogeheten Transformer architecture, gebaseerd op artificial intelligence en machine learning. Klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar in principe betekent het dat het systeem leert van de data die beschikbaar is en op basis hiervan bepaalt wat jij met je zoekvraag bedoeld en wat hier het beste antwoord op is. Nu kon Google BERT al een bepaalde context uit een zoekvraag halen. Google MUM gaat nóg een stapje verder. Wanneer je een volledige zin intypt als zoekvraag, bijvoorbeeld de vraag die hieronder wordt gesteld, begrijpt Google wat de context van je vraag is: je wilt weten hoe je je moet voorbereiden op een hike op Mt. Fuji. Dat is top, want dan weet je zeker dat de zoekresultaten aansluiten bij je zoekvraag. Nu kon BERT dit ook al, maar het verschil zit vooral in het zoekresultaat dat je vervolgens krijgt. Google MUM kijkt namelijk niet alleen naar zoekresultaten in jouw eigen taal, maar browst het complete web voor je af om ervoor te zorgen dat jij het beste resultaat te zien krijgt. Is dit bijvoorbeeld in het Japans? Dan vertaalt Google dit voor je.

google MUM

Bron: blog.google

Doordat Google je zoekvraag nu zó goed begrijpt, krijg je naast een overzicht met mogelijke websites ook direct suggesties waar je ook naar kan zoeken. Voorbereiden voor een hike kan natuurlijk nog steeds een hoop betekenen. Zo kan je échte vraag zijn:

  • Welke kleding heb ik nodig?
  • Welk trainingsschema kan ik ter voorbereiding volgen?
  • Welke gevaren kan ik tijdens mijn hike tegenkomen?

Dankzij Google MUM kom je dus veel sneller tot het échte antwoord op je vraag.

Google MUM en afbeeldingen

Een andere zichtbare verbetering dankzij Google MUM is dat Google nu ook afbeeldingen beter kan screenen en herkennen. Vraag je dus bijvoorbeeld aan Google of deze schoenen geschikt zijn om te wandelen? Dan krijg je geen ja of nee, maar wel een handig blogartikel met een inpaklijst voor jouw hike!

google mum

Bron: blog.google

Zoekmachine optimalisatie en MUM

Nu is Google nog wel voorzichtig met de introductie van Google MUM. Alle features die bij deze update horen, zullen de komende maanden (of soms zelfs jaren) geïntroduceerd worden. De overgang van BERT naar MUM zal dus heel geleidelijk, waardoor je er op SEO-gebied nog niet veel nieuwe optimalisaties voor kan doorvoeren. Zorg er wel voor dat je inzicht hebt in de vragen die jouw potentiële doelgroep kan hebben en beantwoord die dan ook. Dit kan onder andere op een FAQ-pagina of in interessante blogartikelen waarin je handige checklists kan verwerken. Op deze manier speel je al in op het huidige zoekgedrag van mensen, waardoor je ook nu al meer zichtbaarheid kan genereren.

Wil je weten hoe jij jouw zichtbaarheid in Google kunt vergroten? Neem dan contact met ons op!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.