Google Performance Max

Een Performance Max in Google Ads is een nieuwe manier om campagnes op te zetten. In deze campagnevorm wordt er meer gebruik gemaakt van automatisering. Google heeft deze nieuwe vorm bedacht om resultaat (omzet of leads) te maximaliseren. Hier wordt vooral gebruik gemaakt van machine learning en automatisering. Maar hoe werken deze campagnes precies?

Wat is Performance Max?

Google heeft de Performance Max campagnes geïntroduceerd om met een campagne maximaal resultaat te halen. Binnen deze campagne wordt er gebruikt gemaakt van machine learning voor het optimaliseren van geautomatiseerde advertenties. Dit zijn cross-channel campagnes. Dat houdt in dat ze op verschillende kanalen van Google laten zien. Past dus perfect bij Multi Funnel Marketing, toch?

Deze campagnevorm kan op de volgende zes kanalen worden ingezet:

  • Google Search
  • Google Display netwerk
  • YouTube
  • Discovery
  • Gmail
  • Google Maps

Als je de creatieve uitingen zoals afbeeldingen, video’s, banners en teksten upload, maakt de Performance Max hier zelf automatisch verschillende campagnetypes van voor alle Google kanalen. Deze advertenties worden vervolgens aan de doelgroep(en) laten zien. Dit wordt bepaald op de doelen die vooraf zijn ingesteld. Hieronder is een afbeelding te zien hoe een Performance Max campagne eruit ziet.

Google performance max

Bron: Google

Hierbij zie je hoe één type campagne over de verschillende kanalen van Google weer wordt gegeven.

Waarom Google Max campagnes inzetten?

Het inzetten van een Google Max campagne biedt verschillende voordelen. Het grootste voordeel is dat je over het algemeen snel resultaat ziet. Andere voordelen van een Performance Max campagne zijn als volgende:

  • CPC (kosten per klik) zijn lager
    Door de automatische optimalisaties en aanpassingen van AI (machine learning) wordt het budget steeds scherper en nauwkeuriger ingericht. Hierdoor dalen de kosten per klik (CPC) en bespaart tijd.
  • Doelen in het middelpunt
    De Performance Max-campagnes worden gedreven vanuit de doelen die je hebt gesteld. Met de beschikbare gegevens en data worden de advertenties gemaakt hoe ze het beste op de doelen aansluiten.
  • Brede doelgroep bereiken
    Targeting en de biedstrategie zijn ook belangrijke punten voor de effectiviteit van de campagne. Met de doelgroep signalen van Google bereik je een breed publiek die ook nog eens waardevol is en waarschijnlijk zullen converteren.

5 tips bij het opzetten van een Google Max campagne

Als je aan de slag wilt gaan met een Google Performance Max campagne is het goed om de best practices en inzichten hierover te weten. Daarom staan hieronder vijf inzichten voor het opzetten van een Google Max campagne:

  • Advertentiemateriaal
    Zorg dat er genoeg advertentiemateriaal aanwezig is om de advertenties te vullen. Denk bijvoorbeeld aan beeldmateriaal (afbeeldingen), teksten, call-to-action en productfeeds in Google Merchant Center.
    Zorg daarnaast ook voor genoeg informatie over de doelgroep. Hoe meer data je opgeeft, hoe nauwkeuriger Google te werk gaat.
  • Conversiedoelen
    Stel de conversiedoelen goed in. Dit is namelijk waar machine learning de campagne continu op bijstuurt.
  • Performance Max VS. Andere campagnes
    Een Performance Max kan gedraaid worden naast een Search campagne. Let er hier wel bij op dat andere soorten campagnes prioriteit kunnen hebben.
  • Geen vervanging van de SEA expert
    Het voeren van een Performance Max houdt niet in dat de marketingafdeling binnen jouw organisatie kleiner gemaakt moet worden. Experts op het gebied van SEA blijft hierbij nodig. Dit soort campagnes geven namelijk een extra zet om meer resultaat te halen.
  • Geen controle meer
    Nadat alle data tijdens het opzetten van de campagne is ingevoerd, heb je verder geen controle meer over de campagne. Met jouw input gaat Google vervolgens de campagnes optimaliseren.

Google Max voor jouw bedrijf inzetten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Performance Max campagne? We raden je aan om hiermee te testen wat voor jou het beste werkt. En om weer nieuwe inzichten en data eruit te halen.

Wil je hier meer over weten? Neem dan gemakkelijk contact met ons op. We helpen je namelijk graag verder! ­


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.