4 tips om je Google ranking te laten stijgen

Er zijn meer dan 200 Google ranking factoren die bepalen hoe goed jouw website scoort in de zoekresultaten van Google. Als ondernemer heb je natuurlijk geen tijd om je website te optimaliseren op al deze 200 factoren. Daarom geven wij je in dit blogartikel tips om jouw Google ranking te verbeteren met diverse optimalisaties.

Focus op de long tail zoekwoorden

Allereerst, wat zijn long tail zoekwoorden? Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met 4 of meer woorden. In Google zijn 70% van de zoekopdrachten long tail en slechts 30% short tail (3 of minder). Long tail zoekwoorden hebben vaak minder zoekvolume, maar ook minder concurrentie. Daarnaast optimaliseer je ook automatisch op wat kortere zoektermen. Bijvoorbeeld: je wilt je website laten ranken op “online marketing bureau Breda”. Wanneer je dan je pagina/website gaat optimaliseren op dit zoekwoord, optimaliseer je ook automatisch op “online marketing Breda” en “marketing bureau Breda”. Door eerste te focussen op long tail zoektermen kun je ook gaan scoren op short tail zoektermen. Lees meer over long tail zoekwoorden.

Structuur

Wil je goed gaan scoren met je website, dan is het belangrijk dat Google jouw website goed begrijpt. Door de juiste structuur toe te passen op je website kan Google jouw website makkelijker begrijpen. De structuur is te verdelen in koppen en tussenkoppen. Deze koppen worden op je website als volgt benoemd: H1, H2, H3 etc. Het is belangrijk dat je per pagina maar één H1 gebruikt! Ook is het verstandig om hier je belangrijkste zoekwoord in te verwerken. Dan is het voor Google al snel duidelijk waar de pagina over gaat.

Hierbij een voorbeeld van één van onze pagina’s:

structuur voor ranking in Google

Afbeeldingen optimaliseren

Voor een betere Google ranking van je zoekwoorden is het verstandig om je content te verrijken met afbeeldingen, video’s, infographics of andere vormen van content. Op het moment dat je een afbeelding wilt gebruiken om je content te verrijken dan is het verstandig om deze direct te optimaliseren. Dit kan op de volgende manieren:

  • Verwerk het zoekwoord in de bestandsnaam
  • Verwerk het zoekwoord in de ALT tekst
  • Zorg ervoor dat je afbeelding niet te groot is (<550kb)

In ons blogartikel over afbeeldingen optimaliseren lees je er nog meer over.

SEO titel

SEO titel is de titel van de pagina. De SEO titel is de titel die in de zoekresultaten verschijnt. Door je belangrijkste zoekwoord hierin te verwerken kun je jouw Google ranking beter worden. Naast dat een SEO titel ervoor kan zorgen dat je website hoger scoort, kun je door middel van een goede SEO titel ook meer websitebezoekers krijgen. Wat zijn de kenmerken van een goede SEO titel?

  • Een goede titel is duidelijk en helder.
  • Een goede titel prikkelt de lezer.
  • Een goede titel schept een verwachting

Ga aan de slag!

Met deze 4 tips kun je aan de slag om je Google ranking te laten stijgen. Wil je meer weten over SEO, maar weet je niet waar je moet beginnen? Bekijk dan onze SEO voor beginners handleiding. Voor vragen of meer informatie kun je ook altijd contact met ons opnemen.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.