Je hebt een webshop en verkoopt je producten inmiddels al via Google Shopping in Adwords. Maar hoe optimaliseer je nu je Google Shopping campagne om meer rendement te halen? Je weet hoe je Search campagnes kan optimaliseren, maar je merkt dat je in je Shopping campagnes een stuk beperkter bent. Maar ook in je Shopping campagnes kan je meer bijsturen dan je denkt! In dit artikel leggen we uit hoe je Shopping campagnes kan optimaliseren in Adwords.

Begin met het optimaliseren van je Shopping feed

De basis van je Shopping campagnes begint in het Merchant Center. In het Merchant Center upload je jouw feed die vervolgens alle producten waar je mee wilt adverteren en bijbehorende informatie exporteert naar Google Adwords.

Shopping feed

 

Je kan bij Google Shopping campagnes niet werken met zoekwoorden, dit doet Google namelijk automatisch voor jou. Google match zoekopdrachten van potentiële klanten namelijk direct met de informatie die jij heb ingevoerd in je feed. De kwaliteit van de feed is de basis voor succesvolle campagnes en dient dus regelmatig in de gaten gehouden te worden. Wanneer de feed niet goed of onvolledig is zullen advertenties minder goed presteren. Google heeft namelijk strenge regels voor een Shopping feed, waarin een aantal verplichte productspecificaties staan vermeld en een aantal optionele specificaties. Wanneer je Google Shopping campagnes wilt optimaliseren begin je dus altijd met het invullen van de verplichte velden en voeg je zoveel mogelijk optionele informatie toe. Begin met het maken van een goede Shopping feed en voeg minimaal onderstaande onderdelen toe:

  • Goede titels en beschrijvingen
  • Product categorieën van Google
  • Geef zo veel mogelijk productinformatie
  • Unieke productcodes (GTIN, ofwel de EAN’s)
  • Microdata voor prijs en beschikbaarheid
  • Opvallende productfoto’s

Maak gebruik van aparte campagnes wanneer je Google Shopping campagnes gaat optimaliseren

Wanneer je campagne al een aantal weken loopt en je merkt dat er tussen je producten een aantal ‘hardlopers’ zitten, kan je deze producten in een aparte campagne zetten. Door deze producten in een aparte campagne te zetten neemt jouw inzicht in data over dit product toe. Ook kun je de biedingen specifiek voor dit product instellen, zonder rekening te hoeven houden met andere producten. Je kunt voor deze campagne bijvoorbeeld een apart budget instellen en de biedstrategie aanpassen. Hoe verder je campagnes opsplitst hoe specifieker je kan bieden per product.

Wanneer je veel verschillende producten aanbiedt met verschillende marges kan je er ook voor kiezen om je Shopping campagnes op te delen op basis van de marge die je pakt op een product. Meestal werk je dan met drie campagnes waarbij de marges ongeveer gelijk liggen. Op deze manier kan je gemakkelijk automatische biedstrategieën inzetten per campagne. Met als doel: werken naar een Doel-ROAS. Bij een Doel-ROAS stuur je op Return on Ad Spend. Doel-ROAS is een biedstrategie, waarbij je aangeeft wat de gemiddelde conversiewaarde moet zijn die je ontvang bij iedere euro die je aan jouw advertenties besteed. Dit verschilt natuurlijk per product, daarom is het belangrijk je campagnes op te delen op basis van de marge die je ontvangt van producten. Om een succesvolle Doel-ROAS in te zetten is het belangrijk dat Google genoeg informatie heeft over jouw doelgroep. De vuistregel is dat je minimaal 30 conversies hebt behaald met je Shopping campagne in de afgelopen 30 dagen.

Voeg uitsluitingswoorden toe in je Google Shopping campagnes

In tegenstelling tot bij Search campagnes is in het in Google Shopping campagnes niet mogelijk om zoekwoorden toe te voegen in Adwords. Dit doe je in principe al in je feed bij de titel of beschrijving. Het is echter wel mogelijk om uitsluitingswoorden toe te voegen aan je campagnes. Zorg ervoor dat je alle irrelevante zoekwoorden uitsluit die niet in conversies resulteren om verspilling van je budget te voorkomen. Op deze manier verlaag je jouw CPC en verhoog je jouw CTR.

Uitsluiten zoekwoorden in Google Shopping

Evalueer jouw concurrenten middels benchmark-data

Een groot voordeel van Shopping campagnes is dat je inzicht hebt in benchmark-data, iets wat bij bijvoorbeeld Search campagnes niet mogelijk is. Deze inzichten laten je zien waar je de meeste winst kan behalen ten opzichte van je concurrenten. Je kan bijvoorbeeld je max. CPC verhogen voor een bepaald product, wanneer je ziet dat deze beduidend lager ligt dan bij je concurrent. Naast de max. CPC zijn er nog enkele andere belangrijke concurrentiestatistieken, bijvoorbeeld: CTR, klikaandeel, het percentage verworven klikken ten opzichte van het maximaal haalbare klikken en inzicht in hoe vaak je wordt vertoond ten opzichte van de markt.

Onderscheid je van de rest in Google

Het is niet mogelijk om je te onderscheiden in bijvoorbeeld je advertentieteksten of extensies, zoals bij Search campagnes. Het is echter wel mogelijk om je te onderscheiden van je concurrentie op de volgende onderdelen:

  • Productafbeelding
  • Prijs
  • Titel
  • Beoordeling
  • Verzending

Productafbeeldingen

Je ziet in de Shopping resultaten vaak dezelfde opmaak van afbeeldingen. Een afbeelding is het eerste wat de aandacht trekt. Producten die in een context geplaatst worden behalen over het algemeen een hoger CTR. Test met je productafbeeldingen en kijk welke afbeeldingen een hoger CTR behalen voor jouw producten.

 

Google Shopping in de SERP

Prijs

De prijs is misschien wel de belangrijkste factor waar jij je in kan onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Potentiële kopers zijn altijd geneigd om de producten met de laagste prijs te bekijken. Dit is vooral belangrijk als jij hetzelfde product aanbiedt als je concurrent.

Titel

Zorg voor een aantrekkelijke titel die precies jouw product beschrijft. Dit kan net als bij Search advertenties een positief effect hebben op je CTR.

Beoordeling

Het is mogelijk om productbeoordelingen onder je afbeeldingen toe te voegen. Dit is een vorm van social proof, waardoor mensen eerder geneigd zijn producten van jouw webshop te kopen in plaats van bij de concurrent.

Verzending

Wanneer bezoekers bij jouw geen verzendkosten hoeven te betalen, is het aan te raden dit te laten zien in je Shopping advertenties. Dit kan een doorslaggevende factor zijn voor potentiële kopers.

Ga zelf aan de slag met het optimaliseren van Google Shopping campagnes

Je kunt nu aan de slag met het optimaliseren van je Shopping campagnes. Heb je toch hulp nodig? Geen probleem. Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder. Google Shopping is onderdeel van Multi Funnel Marketing en wij vertellen je hier graag meer over.