Veel online marketeers leggen met SEO en SEA de focus op de grootste en meest bekende zoekmachine: Google. Daarbij wordt echter nogal eens vergeten dat er ook een wereld buiten Google is en dat er ook nog andere zoekmachines bestaan, zoals Bing en Yahoo. Na Google is in Nederland Bing de meest bekende zoekmachine. In het afgelopen jaar zocht 95,6% van de Nederlandse gebruikers via Google. Op plek 2 stond Bing met 2,25% van de gebruikers. Maar wat valt er op wanneer je kijkt naar Google vs. Bing? Doen ze hetzelfde en werkt je SEO-strategie in Google automatisch ook in Bing? Of is het in sommige gevallen beter om te focussen op Bing? En hoe zit het met advertenties? In dit blogartikel kijken we naar deze twee grote zoekmachines en de verschillen ertussen.

Google vs. Bing

Bron: Statcounter

 

Google

Google is uiteraard de grootste en meest bekende zoekmachine. Het is in september 1997 gelanceerd en versloeg al snel andere zoekmachines, zoals AltaVista. De missie van Google is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Om steeds beter antwoord te geven op alle zoekvragen, updatet Google haar algoritmes regelmatig. Hoe het algoritme werkt, is echter een geheim van Google. Niemand weet welke factoren exact de ranking bepalen in de zoekresultaten.

 

Bing

Bing is een zoekmachine die in juni 2009 door Microsoft gelanceerd werd en ook wel Kumo genoemd wordt. De zoekmachine is vooral populair in de VS en in India en heeft wereldwijd een marktaandeel van ongeveer 2,5%. Het is oorspronkelijk opgericht om de concurrentie aan te gaan met onder andere Google. De kracht van Bing zit in desktop gebruikers. Veel desktops draaien namelijk op Microsoft. De doelgroep van Bing is over het algemeen ouder dan Google, omdat deze mensen vaak gebruik maken van de voorgeprogrammeerde zoekmachine en deze niet veranderen.

 

Google vs. Bing: organisch

Ontwerp

Wanneer je de startpagina’s van Google vs. Bing bekijkt, zie je meteen al veel verschillen. De zoekmachine van Google is erg rustig ingericht met logo, zoekbalk en witte achtergrond. De startpagina van Bing is veel kleurrijker met logo, zoekbalk, gekleurde achtergrondfoto en ingeladen nieuwsberichten.

Homepagina GoogleHomepagina Bing

Algoritmes en zoekresultaten

Wanneer je kijkt naar de algoritmes van Google vs. Bing, dan zie je veel overeenkomsten, maar toch ook enkele verschillen. Waar Google onder andere veel waarde hecht aan de inhoudelijke content op de website (tekst), neemt Bing ook social media resultaten mee. Zo kan een pagina beter scoren wanneer deze vaker geliked en gedeeld is op social media. Hoe je dit ingericht hebt, kan dus bepalen op welke posities je in beide zoekmachines vertoond wordt. Wat ook opvalt is het verschil in interpretatie bij beide zoekmachines. Bij Bing zul je eerder een letterlijk antwoord krijgen op je vraag, terwijl Google kijkt naar bredere resultaten.

 

Google Ads vs. Bing Ads

Advertentieprogramma’s

Bijna iedereen is wel bekend met Google Ads (voorheen Google Adwords). Ook Bing heeft een eigen advertentieprogramma, namelijk Bing Ads. Wanneer je dit systeem vergelijkt met Google Ads, zie je al meteen enorm veel overeenkomsten. Bing Ads lijkt op een oudere variant van Google Ads, maar bevat grotendeels dezelfde functies en indelingen.

 

Voordelen van Bing Ads

Wat opvalt wanneer je gaat adverteren in Bing, is dat de concurrentie minder is en daardoor de kosten per klik (CPC) vaak lager zijn. Een andere voordeel van adverteren via Bing is dat het marktaandeel van deze zoekmachine groeiend is. Wanneer je al adverteert in Google, is het erg eenvoudig om je advertenties ook in Bing te vertonen. Je kunt namelijk hele campagnes uit Google Ads in Bing importeren!

 

Wanneer adverteren via Bing?

Ook al lijken de zoekmachines en advertentieprogramma’s op elkaar, toch kan het soms een goed idee zijn om te adverteren via Bing Ads. Wanneer doe je dat dan? Eigenlijk is het antwoord heel logisch: als jouw doelgroep via Bing zoekt! Zoekt jouw doelgroep voornamelijk via desktop of weet je dat jouw doelgroep wat ouder is? Dan kan het nuttig zijn om Bing in te zetten.

 

Zichtbaar in Google en Bing

Controleer jij weleens of je zowel in Google als in Bing zichtbaar bent? Dit kan zeker interessante inzichten opleveren! Twijfel je of je in Google of in Bing wilt adverteren? Als het budget het toelaat, ga dan voor allebei.

 


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.