Google vs. Bing; Wat is het verschil?

Google of Bing, wat is het verschil?
Highlights
  • Google is anno 2024 de grootste zoekmachine in Nederland.
  • Google is beter in staat te begrijpen wat de zoekintentie van een zoekopdracht is.
  • Microsoft opent aanval op Google met ChatGPT in zoekmachine & browser
  • Google komt met een tegengeluid: Google Bard.

 

Als online marketeer spreken we vaak over een zoekmachine. En eerlijk toegegeven: bijna altijd hebben we het dan over Google. Zeker ook als we Multi Funnel Marketing inzetten voor ondernemers. Toch vergeten we wel eens dat er nog meer zoekmachines bestaan, zoals Bing, Yahoo en DuckDuckGo. In dit artikel bespreken we de zoekmachines Google & Bing.

Let’s go 🚀

  1. Wat is het verschil tussen Google of Bing?
  2. Google vs. Bing; de zoekmachines
  3. Google vs. Bing; organische zoekresultaten
  4. Google vs. Bing; online adverteren
  5. Bing & ChatGPT
  6. Google Bard
  7. Zichtbaar in Google en Bing worden?

 

 

Wat is het verschil tussen Google of Bing?

Na Google is in Nederland Bing de meest bekende zoekmachine. Op basis van onderzoek blijkt dat 95,6% van de Nederlandse gebruikers via Google zoekt. Op de tweede plek staat Bing met 2,25% van de gebruikers. Maar wat valt er op wanneer je kijkt naar Google vs. Bing? Werken de zoekmachine en hun algoritmes verschillend of werkt de SEO-strategie in Google automatisch ook in Bing? Of is het in sommige gevallen beter om te focussen op Bing? En hoe zit het met advertenties?

 

 

Google vs. Bing; de zoekmachines

Google is de grootste en meest bekende zoekmachine. Het is in september 1997 gelanceerd en versloeg al snel andere zoekmachines, zoals AltaVista. De missie van Google is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Om steeds beter antwoord te geven op alle zoekvragen, updatet Google haar algoritmes regelmatig. Hoe het algoritme werkt, is echter een geheim van Google. Niemand weet welke factoren exact de ranking bepalen in de zoekresultaten. Anno 2023 vinden er steeds meer updates plaats om continu in te spelen op het gedrag en de wensen van haar gebruikers.

Bing is daarentegen een zoekmachine die in juni 2009 door Microsoft gelanceerd werd en ook wel Kumo genoemd wordt. De zoekmachine is vooral populair in de VS en in India en heeft wereldwijd een marktaandeel van ongeveer 2,5%. Het is oorspronkelijk opgericht om de concurrentie aan te gaan met Google (& andere zoekmachines). De kracht van Bing zit in desktop gebruikers. Veel desktops draaien namelijk op Microsoft. De doelgroep van Bing is over het algemeen ouder dan Google, omdat deze mensen vaak gebruik maken van de voorgeprogrammeerde zoekmachine en deze niet veranderen.

Google vs. Bing; organische zoekresultaten

Als je de startpagina’s van Google vs. Bing bekijkt, zie je meteen al veel verschillen. De zoekmachine van  is erg rustig ingericht met logo, zoekbalk en witte achtergrond. De startpagina van Bing is veel kleurrijker met logo, zoekbalk, gekleurde achtergrondfoto en ingeladen nieuwsberichten. Het kan zijn dat je huidige scherm wéér anders is. De zoekmachines verbeteren continu hun interface en de uitstraling van de zoekmachine. De onderstaande screenshots dateren uit 2022.

Homepagina GoogleHomepagina Bing

Algoritmes & SERP

Kijkend naar de werking van het algoritme en de zoekresultatenpagina (SERP) zien we wel verschil. Waar Google onder andere veel waarde hecht aan de inhoudelijke content op de website (tekst), neemt Bing ook social media resultaten mee. Zo kan een pagina beter scoren wanneer deze vaker geliked en gedeeld is op social media. Hoe je dit ingericht hebt, kan dus bepalen op welke posities je in beide zoekmachines vertoond wordt. Wat ook opvalt is het verschil in interpretatie bij beide zoekmachines. Bij Bing zal je eerder een letterlijk antwoord krijgen op je vraag, terwijl Google kijkt naar bredere resultaten.

Het grootste verschil is dus de mate waarin Google steeds beter in staat is om te achterhalen welke zoekintentie achter de zoekvraag zit. Bij Bing is dit dus meer WYSIWYG (What You See Is What You Get). Binnen zoekmachine marketing is het doel om altijd in te spelen om de online zichtbaarheid van jouw website binnen deze zoekmachines. Daarom stellen wij ook dat SEO nooit voorbij is, maar een continuerend proces moet zijn.

Google vs Bing. Wat is het verschil?

 

 

Google vs. Bing; online adverteren

Advertentieprogramma’s

Bijna iedereen is wel bekend met Google Ads (voorheen Google Adwords). Ook Bing heeft een eigen advertentieprogramma, namelijk Bing Ads. Wanneer je dit systeem vergelijkt met Google Ads, zie je al meteen enorm veel overeenkomsten. Bing Ads lijkt op een oudere variant van Google Ads, maar bevat grotendeels dezelfde functies en indelingen.

Voordelen van Bing Ads

Wat opvalt wanneer je gaat adverteren in Bing, is dat de concurrentie minder is en daardoor de kosten per klik (CPC) vaak lager zijn. Een andere voordeel van adverteren via Bing is dat het marktaandeel van deze zoekmachine groeiend is. Wanneer je al adverteert in Google, is het erg eenvoudig om je advertenties ook in Bing te vertonen. Je kunt namelijk hele campagnes uit Google Ads in Bing importeren!

Wanneer adverteren via Bing?

Ook al lijken de zoekmachines en advertentieprogramma’s op elkaar, toch kan het soms een goed idee zijn om te adverteren via Bing Ads. Wanneer doe je dat dan? Eigenlijk is het antwoord heel logisch: als jouw doelgroep via Bing zoekt! Zoekt jouw doelgroep voornamelijk via desktop of weet je dat jouw doelgroep wat ouder is? Dan kan het nuttig zijn om Bing in te zetten.

 

 

Bing & ChatGPT

In 2023 gaat de concurrentiestrijd tussen Google & Bing verder. Microsoft, het bedrijf achter Bing, gaat artificial intelligence (Chat GPT) integreren met de zoekmachine. ChatGPT is sinds zijn komst enorm populair en wordt dagelijks veel gebruikt. Wat kun je hiermee? Al jouw vragen laten beantwoorden. ChatGPT is namelijk een geavanceerd taalmodel dat bijna overal een antwoord op weet. Bing gebruikt nu deze techniek om de gebruiker betere zoekresultaten te kunnen laten zien én om beter in staat te zijn het juiste antwoord te geven.

Als je straks een zoekopdracht uitvoert in Bing krijg je antwoord van ChatGPT naast de gebruikelijke zoekresultaten. Het ziet er als volgt uit:

Bing & ChatGPT

 

 

Google Bard

Nu kan Google natuurlijk niet achterblijven. Na de bekendmaking van Bing & ChatGPT heeft ook Google aangekondigd gebruik te maken van artificial intelligence. Google noemt dit Google Bard en het wordt volledig geïntegreerd in het algoritme van Google. Gebruikers van deze zoekmachines zijn al gewend aan het feit dat Google een antwoord geeft op de zoekvraag middels een featured snippet. Hier wordt netjes de bron bij vermeld. Na de update van Google Bard in het algoritme, zal de bron weggelaten worden. Dit komt door het volgende:

Google gaat gebruik maken van A.I. bij NORA zoekopdrachten. NORA staat voor No One Right Answer. Dit zijn zoekopdrachten waar niet één antwoord goed is. Bij vragen als ‘wat is online marketing?’ is dit wel het geval. Een voorbeeld van een NORA zoekopdracht is: ‘Wat is de beste strategie in online marketing?’

Hier kan Google geen één goed antwoord op geven. Omdat er meerdere strategieën bestaan. Maar ook omdat Google deze niet kan beoordelen.

Bij deze zoekopdrachten komt Google Bard goed van pas. Met behulp van AI geeft Google je een onafhankelijk antwoord op de NORA queries uit verschillende perspectieven met informatie uit verschillende bronnen. Hier zal je geen bron meer zien, zoals wel het geval is bij een featured snippet.

 

 

Zichtbaar in Google en Bing worden?

Controleer jij weleens of je zowel in Google als in Bing zichtbaar bent? Dit kan zeker interessante inzichten opleveren! Twijfel je of je in Google of in Bing wilt adverteren? Als het budget het toelaat, ga dan voor allebei.

Ga je aan de slag met zoekmachineoptimalisatie en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Wacht niet langer en neem contact met ons op. Ik help je graag bij het verbeteren van jouw online vindbaarheid.

Ook resultaat met SEO behalen?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

Microsoft Clarity met Copilot
Ontdek de kracht van Microsoft Clarity met de nieuwe functie Copilot
ChatGPT
ChatGPT: de chat van de toekomst?
Alternatief zoekmachine Google
Alternatief Google: complete zoekmachine lijst

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Zoekmachine marketing
Google Adverteren
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?