In 4 stappen naar een hoger conversiepercentage klinkt natuurlijk eenvoudig. Eigenlijk is dat het ook, je moet alleen weten hoe. Gelukkig hebben we vanuit een lezing op de WebWinkelVakdagen interessante inzichten gekregen. Deze inzichten gaan jou helpen om het beste uit je content te halen en op deze manier je conversiepercentage te verhogen in je webshop.

Benieuwd in welke 4 stappen je dit kunt bereiken? Riemen vast, en laat je inspireren door alle inzichten uit deze interessante lezing.

Data, data en nog eens data

Voordat we verder ingaan op de 4 stappen die je kan volgen om je conversiepercentage te verhogen willen we eerst het belangrijkste inzicht toelichten. Want wat alle stappen in het proces gemeen hebben is DATA.

Data geeft namelijk alle belangrijke inzichten die je kan gebruiken bij het optimaliseren van je content. Maar wat voor soort data is dat dan? De data die we bedoelen is ten eerste alle demografische gegevens die je verzamelt over je websitebezoekers. Ten tweede de data over het gedrag van je websitebezoekers. Als laatste is de data over je producten erg relevant.

In de volgende alinea’s bespreken we uitgebreid iedere stap en welke rol data verzameling daarin speelt.

1.      Verzamel behoeften doelgroep

Gebruik de data als bron voor behoeften en demografie van je websitebezoekers. 3 belangrijke vragen die je jezelf kan stellen zijn:

  • Voor wie maak je de productcontent?
  • Wat is de belangrijkste informatiebehoefte van je websitebezoekers?
  • Hoeveel productinformatie wordt per productcategorie gelezen?

Al deze vragen kan je eenvoudig beantwoorden als je maar de juiste data hebt. Interessante data verzamel je onder andere in Google Analytics en Hotjar.

 

2.      Verzamel productinformatie

Gebruik in deze stap data als bron om productinformatie te verzamelen. Als bedrijf weet je natuurlijk precies wat je producten zijn en hoe je deze het beste omschrijft. Maar is dit wel de informatie die bezoekers willen weten? Blijven zij niet met veel meer vragen achter? Om hier beter op in te spelen zijn er verschillende data bronnen die je kunt gebruiken om meer inzichten te krijgen. De 3 meest voor de hand liggende zijn:

  • Klantenservice
  • Klantinterviews
  • Onside feedback

Voorkom dat bezoekers de productpagina verlaten door voldoende in hun informatiebehoefte te voorzien. En hoe kan je dat nu beter doen dan alle vragen die binnenkomen op de klantenservice direct te beantwoorden op je productpagina. Het klinkt heel simpel, maar je moet er maar net aan denken!

Naast het beantwoorden van alle klantvragen is het interessant om de volgende onderdelen toe te passen op de pagina:

  • Voordelen van het product
  • Minpunten van het product (realistisch advies)
  • Emotie en context
  • Risico’s introduceren en gelijk weer wegnemen

 

3.      Structureren en opmaken

Nu komt het belangrijkste onderdeel, het verwoorden van alle verzamelde data op de productpagina. Ook hier zijn verschillende handvaten om dit zo effectief mogelijk te doen. We bespreken er in deze alinea een paar.

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je de aandacht van de bezoeker in de eerste zin pakt. Doe dit door bijvoorbeeld een voordeel van het product te benoemen. Benoem vervolgens de andere eigenschappen en sluit af met een call-to-action. Wanneer je deze opbouw gebruik voor je pagina is de kans groter dat jij bezoekers overhaalt een aankoop te doen. Om de tekst verder te versterken kan je de volgende punten toepassen:

  • Gebruik een actieve schrijfstijl
  • Gebruik geen vak jargon
  • Wees specifiek
  • Toon de belangrijkste specificaties als eerste

 

4.      Valideren

In deze laatste stap ga je de bovenstaand stappen valideren. Met valideren ga je onderzoeken of de methode die je hebt gebruikt, heeft gezorgd voor de gewenste resultaten. Hoe doe je dat dan?

Bekijk of je de bepaalde KPI’s hebt behaald. Denk aan hoger percentage add to cart of stijging in transacties. Deze data haal je onder andere uit Google Analytics. Wanneer je de resultaten hebt geanalyseerd gebruik je deze data weer om in de toekomst je content nog verder te optimaliseren. Of het resultaat nu tegenvalt of erg positief is, data = data en dit kan je altijd weer inzetten.

 

‘Bezoekers willen gewoon goed advies’

Wanneer bezoekers op je productpagina terecht komen is er maar één ding dat zij willen weten. En dat is of het product voldoet aan hun eisen. Het enige wat zij dus willen is goed advies, hierin presteren vele bedrijven nog ondermaats. Volg daarom bovenstaande tips voor het optimaliseren van je product content.

Want productcontentoptimalisatie = business optimalisatie, dit uit zich in:

  • Hoger conversiepercentage
  • Besparing op klantenservice
  • Minder retouren

 

Welke data ga jij inzetten om je product content te optimaliseren? Wij zijn benieuwd! Neem contact met ons op of laat een reactie achter.