Bij influencer marketing ligt de focus op personen die op het online platform een groot bereik hebben. Omdat ze zo een groot bereik hebben met veel volgers, hebben deze mensen een voorbeeldfunctie. Doordat de volgers opkijken tegen influencers, hebben ze ook invloed. Bedrijven en organisaties kunnen hier gebruik van maken door met de influencer samen te werken.

Deze combinatie tussen de marketingactiviteiten die de influencer uitvoert voor bedrijven of organisaties wordt influencer marketing genoemd. De vorm van deze ‘gesponsorde content’ wordt in verschillende vormen uitgebeeld. Bijvoorbeeld een unboxing van een product of een uitgebreide review op een artikel.

Waarom zou je kiezen voor influencer marketing?

Er zijn meerdere redenen waarom influencer marketing een goede optie is om aan jouw marketing strategie te voegen. Het is namelijk efficiënt, effectief en de kosten zijn relatief laag. Hierbij twee redenen waarom je influencer marketing in moet zetten.

1. Dichtbij jouw doelgroep

Een influencer is sterk verbonden met jouw doelgroep. Het maakt niet uit hoe specifiek jouw product is. Overal is een influencer voor te vinden. Als je dus met de juiste influencers samenwerkt, bereik je de juiste mensen.

In vergelijking tot traditionele marketing werkt dit efficiënter. Ook als het gaat om geld. Bij traditionele marketing investeer je veel geld om een zo hoog mogelijk bereik te hebben. Waarbij een kleiner deel maar echt tot jouw doelgroep hoort. Met influencer marketing bereik je met minder budget gerichter de doelgroep.

2. Geloofwaardiger dan traditionele marketing

Naast dat influencer marketing efficiënt werkt, is het ook nog eens effectief. Op het internet word je tegenwoordig omver gegooid met marketing uitingen. Door de hoeveelheid marketinguitingen zijn we er niet meer gevoelig voor. Net zoals jouw doelgroep. In marketingtermen wordt dit ook wel advertentie blindheid genoemd.

Het is algemeen bekend dat influencers hun geld verdienen door samenwerkingen met bedrijven. Ze worden daarentegen niet gezien als een traditioneel marketingkanaal. De volgers zien influencers als hun vriend, voorbeeld of zelfs expert over een onderwerp. Doordat er elke dag een contactmoment is op sociale media, hebben volgers het gevoel dat ze de influencers persoonlijk kennen.

Omdat een influencer op deze manier dichter bij de doelgroep staat, zal de boodschap ook eerder aangenomen worden dan van bijvoorbeeld een online banner. De vorm maakt hierin ook niet uit. Dit kan bijvoorbeeld een voorgelezen stukje tekst zijn of een product in o.a. een vlog voorbij laten komen. Het wordt alsnog opgenomen alsof een vriend of expert advies geeft.

En wat kost dat dan?

De prijs van een influencer samenwerking hangt af van meerdere punten. Zo kan er gekeken worden over het aantal berichten dat gepost wordt. Of over hoe vrij de influencer is om er een eigen invulling aan te geven.

Maar waar het kostenplaatje het meeste op gebaseerd is, is het succes van de influencer. Hieronder wordt het bereik en de interactie met de volgers bedoeld. Het verschil hiertussen wordt ook wel micro- en macro-influencers genoemd. Tegenwoordig zijn er veel influencers te vinden. En dit aantal stijgt ook nog. De kans van het vinden van een influencer binnen jouw budget is daarom heel groot. Het kan ook voorkomen dat hij of zij niet eens geld ervoor vraagt.

Wat is het verschil tussen micro- en macro-influencers?

Micro influencers

Dit is de ‘kleinste’ vorm van influencers. Ze hebben namelijk tussen 1.000 en 10.000 volgers. Doordat het aantal volgers relatief laag ligt, is het makkelijker om goed contact te onderhouden met de volgers. Hierdoor stijgt de interactie die ze hebben. Dit levert uiteindelijk een sterkere band op en hogere loyaliteit.

Macro influencers

Het aantal volgers van macro influencers ligt tussen de 100.000 en 1 miljoen. Macro influencers pakken het ook professioneler op dan de micro influencers. Zo gaan macro influencers vaak in een team te werk, in plaats van alleen.

Marije Zuurveld is een goed voorbeeld van een macro influencer op Instagram. Ze heeft namelijk 469.000 volgers op Instagram. Op haar sociale media kanalen zorgt ze voor content waarmee ze in contact staat met haar volgers. Ook plaatst ze berichten over samenwerkingen met bedrijven.

Hoe zet je influencer marketing in?

Voordat je influencers gaat benaderen, is het handig om eerst een strategie met een doel op papier duidelijk te hebben. Er zijn een aantal stappen die je neemt bij het opzetten van een campagne met een influencer.

Stap 1: Stel jouw doelstelling

Zonder een doelstelling kan op het einde ook niet gemeten worden hoe succesvol de campagne was. Verwoord daarom als eerste een concrete doelstelling. Is dit bijvoorbeeld een stijging van verkopen? Of groeien in naamsbekendheid? Of misschien iets anders?

Stap 2: Bepaal de doelgroep en welk verhaal je vertelt

Nu de doelstelling vast staat, is de volgende stap om te bepalen wie je wilt bereiken en met welk verhaal. Zijn dit bijvoorbeeld studenten in Breda, kinderen die voetballen of zakenmensen?
Kijk daarna naar het verhaal dat je wilt vertellen aan ze. Verkoop je theekruiden? Dan kan je het verhaal insteken op gezondheid van sommige kruiden. Of een quality-time moment samen met familie of vrienden. Het gaat hierbij om de beleving rondom het product. Een normale foto met het product is niet effectief. De creativiteit mag hier dus de ruimte krijgen.

Stap 3: De juiste influencer uitkiezen

Het voorwerk is nu gedaan. Het zoeken naar de best passende influencer kan van start gaan. Het belangrijkste bij het kiezen van een influencer is dat het geloofwaardig over moet komen. Hier mag je dan ook kieskeurig op zijn. Past jouw product of bedrijf goed bij de leefstijl en voorkeuren van de influencer? Niet dat je een auto introduceert bij een influencer die nog geen rijbewijs heeft of te jong is om te rijden. Vragen die handig zijn om na te lopen bij het kiezen van een influencer zijn als volgt:

  • Past hij/zij bij mijn doel en doelgroep? Van welke influencer wordt mijn doelgroep al enthousiast? Als je dit niet weet, kan dit aan je doelgroep gevraagd worden met bijvoorbeeld een klantonderzoek.
  • Wat zijn de berichten die hij/zij post? Is dit van hoge kwaliteit en geloofwaardig? Ook de verhouding tussen de eigen persoonlijke berichten en commerciële berichten is hierbij belangrijk. Als bijna alle berichten advertenties zijn, daalt de geloofwaardigheid.
  • Hoe is de engagement rate? Dat staat voor in hoeverre ze de interactie met hun volgers aangaan door bijvoorbeeld te reageren op reacties.
  • Hoe zijn de eerdere samenwerkingen verlopen?
  • Hoe gemotiveerd is de influencer om met jou samen te werken? Hoe enthousiaster de influencer is, hoe geloofwaardiger het over zal komen op sociale media.
  • Hoe betrouwbaar is hij/zij? Dit zit hem vooral in het aantal volgers. Het is namelijk mogelijk om volgers te kopen. Dit zijn dan niet de kwalitatieve volgers die mogelijk jouw product kopen. Als het volgersaantal in een korte tijd sterk gegroeid is, kan je vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de volgers.

Stap 4: Afspraken maken

Om de samenwerking zo soepel mogelijk te laten verlopen is het verstandig om van tevoren duidelijke afspraken te maken. Zo is het voor beiden duidelijk wat er verwacht wordt. Onderwerpen die handig zijn om te bespreken, zijn als volgende:

  • De vorm van de samenwerking
    Tegenwoordig zijn er meerdere vormen om een influencercampagne op te zetten. De meest voorkomende is dat de influencer een bericht post met jouw product of over jouw dienst. Daarnaast kan de influencer ook betrokken worden bij het bedenken van een campagne of event. Of de influencer kan een Instagram-takeover doen. Hierbij neemt de influencer voor een dag het account over en plaatst meerdere berichten. Wat ook voorkomt is dat er een ‘collab’ wordt afgesproken. Hierbij ontwikkel je met de influencer een product(lijn) of dienst.
  • Het aantal berichten die gepost worden
  • De hashtags of links die gebruikt worden
  • Hoe de content eruit komt te zien en hoeveel ruimte er is voor vrijheid
  • De beloning
    Dit kan een bedrag per post zijn, of een pakketprijs. Er kan ook een extra vergoeding worden bepaald wanneer het resultaat verbeterd.
    Bij kleinere influencers kan het voorkomen dat je ze niet in geld betaalt, maar in vorm van het geven van jouw product of dienst. Als ze echt enthousiast zijn hierover, kan je ze hier soms ook nog blijer mee maken.
  • Mogelijk kunnen er ook afspraken gemaakt worden rondom het uitsluiten van concurrenten. Als exclusiviteit belangrijk is voor jou, dan kan dit bespreekbaar gemaakt worden.

Stap 5: Een briefing maken

Een briefing is bedoeld om een overzicht te maken welke sterke punten van jouw product of dienst je terug wilt zien in de content die door de influencer gemaakt wordt. Doordat deze punten duidelijk staan, kan je de influencer hierbuiten de vrijheid geven.
In een briefing kan bijvoorbeeld gezet worden dat er in een maand vier keer iets verteld wordt over jouw product of dienst. De briefing stuur je vervolgens op naar de influencer. Hij of zij laat je weten wat het plan is voor de content. Hierop kan je nog feedback geven. Als beide partijen het eens zijn met de briefing kan de samenwerking van start gaan.

Stap 6: Meekijken en evalueren

Zodra de eerste posts live komen, kijk je naar de reacties, likes en shares die er op het bericht komen. Hier meet je ook het interactieratio mee. Namelijk door de totale interacties te delen door het aantal volgers. Een interactieratio van 3% is normaal. Alles wat daarboven valt, is natuurlijk beter.

Is de campagne geslaagd en voor herhaling vatbaar? Dan is het mogelijk om de campagne om te zetten naar een doorlopende samenwerking. Dit is uiteindelijk goedkoper, omdat de prijs vast wordt gezet. Ondanks de groei in succes van de influencer. Daarnaast is het ook geloofwaardiger naar de doelgroep, omdat het een terugkerend product of dienst is.

De tips en tricks voor influencer marketing

  1. Vind de goede balans tussen controle en vrijheid. De influencer weet uiteindelijk het beste hoe en wat de volgers willen zien. En wat het beste aanslaat. Voor een technisch product zal de uiting anders kunnen zijn dan voor een kledingmerk. Een balans tussen de influencer de ruimte te geven om kwalitatieve content te maken en controle te houden, is dus belangrijk.
  2. Kijk goed of het verhaal dat je gemaakt hebt in zijn geheel klopt. Niet dat er onderwerpen naar voren komen die elkaar tegenspreken.
  3. Is de verhouding tussen persoonlijke content en commerciële posts goed? Volgers haken namelijk af wanneer berichten grotendeels advertenties zijn. Dit doet niet goed voor de geloofwaardigheid van de influencer.

Meer weten over influencer marketing?

Nu je weet wat influencer marketing is, wat het bij kan dragen aan jouw bedrijf, hoe je het in kan zetten en tips waar je op moet letten, kan je beginnen met jouw influencer campagne. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over influencer marketing? Of over online marketing in het algemeen? Neem dan direct contact met ons op.

Wil je meer weten over hoe je Instagram voor jouw bedrijf zelf beter in kan zetten? In dit artikel lees je 5 Instagram tips voor bedrijven. Misschien is dit artikel over de Instant Experience op Facebook en Instagram dan ook interessant voor jou!