Maak een Instagram feed in 5 stappen!

Instagram feed maken
Highlights
  • Maak een grid waarbij berichten aansluiten op elkaar (zie afbeelding hieronder)
  • Duplicate content moet je zoveel mogelijk vermijden
  • Hoe je alle afbeeldingen goed structureert in je contentkalender

 

Social media wordt steeds belangrijker. Dit geldt voor jouw persoonlijke én zakelijke account. Bevindt jouw doelgroep zich op social media? (Waarschijnlijk wel.) Dan is het heel slim om je bedrijf hier ook goed te profileren.

Tijdens het lezen van dit artikel nemen we je mee in het belang van een mooie en sprekende Instagram feed. Steeds meer mensen bepalen namelijk op basis van jouw Instagram profiel of ze in zee gaan met je en met jouw bedrijf. Maar hoe maak je nu een feed die in elkaar overloopt? Wij hebben een stappenplan en template gemaakt waar jij vandaag nog mee aan de slag kunt met het maken van een mooie Instagram feed.

Stap 1. Maak je document klaar

Je maakt een document aan van 3240 x 8640 pixels aan in Adobe Photoshop.

Dit is je startpunt van het maken van een Instagram feed in Photoshop. Een Instagram post heeft een afmeting van 1080 x 1080 pixels. Door bovenstaande maatvoering aan te houden creëer je een document waarbij je 24 posts kunt voorbereiden.

Stap 2. Zorg voor een grid

Voeg hulplijnen toe aan je Photoshop bestand.

Om alle berichten los te kunnen vormgeven, moet je een grid maken. Dit kun je doen met handige hulplijnen. Het werkt als volgt:

  • Ga naar Weergave
  • Klik op Nieuwe lay-out van hulplijnen maken
  • Vul bij kolommen nummer 3, breedte 0 en tussenruimte 0 in
  • Vul bij rijen nummer 8, hoogte 0, tussenruimte 0 in
  • Klik op OK

 

Als het goed is verschijnt er een grid zoals op onderstaande afbeelding.

Zorg ervoor dat je hulplijnen niet kunnen verplaatsen. Dit doe je door naar Weergave te gaan en vervolgens op Hulplijnen vergrendelen te klikken.

Instagram feed maken

Stap 3. Segmenten uitsnijden

Druk op de C toets, kies voor de optie segmenten en snij het vak uit.

Door de segmenten uit te snijden zorg je ervoor dat je alle posts straks los op kunt slaan. Dit doe je door onderstaande stappen te volgen.

  • Druk op de C toets
  • Zorg ervoor dat je de segmenten tool hebt (dit ziet eruit als een mesje)
  • Teken het eerste vakje uit en let er goed op dat de maten 1080 x 1080 zijn
  • Boven in de balk zie je nu de optie Segmenten van hulplijnen verschijnen
  • Druk hier op
  • In alle vakjes verschijnt nu een nummer, in totaal zijn het er 24

 

Zorg ook in dit geval dat je de segmenten vast zet. Dit doe je door naar Weergave te gaan en te klikken op Segmenten vergrendelen.

Tip: vind je het fijner om je feed te maken zonder de cijfers? Deze kun je uit je grid halen door naar Weergave te gaan. Vervolgens klik je op Tonen en zorg je dat het vinkje voor Segmenten uitgevinkt is.

Stap 4. Maak je feed

Laat je creativiteit los en creëer jouw ideale Instagram feed.

Vanaf dit moment kun jij jouw feed gaan maken en vormgeven. Om dit gemakkelijker te maken geven we je een aantal handige tips om hier mee aan de slag te gaan.

Tip 1. Geef je lagen namen

Je gaat elementen aan je Instagram feed toevoegen die allemaal als losse laag in je Photoshop bestand komen te staan. Door alle lagen namen te geven houd je een beter overzicht van de verschillende elementen. Wij geven iedere laag de naam van de post zodat we hier een duidelijke structuur in houden. Daarnaast kun je op die manier met meerdere mensen aan je feed werken en is het voor iedereen duidelijk welke post waar staat.

Tip 2. Voeg je afbeeldingen niet op de standaard manier toe

Wanneer je bezig bent met je feed wil je natuurlijk wel dat alle foto’s er in hetzelfde formaat in komen te staan. Dit doe je door met de Rechthoek tool te werken.

  • Druk op de U
  • Zorg dat je de vorm hebt geselecteerd die je wilt gaan maken. Voor afbeeldingen raden wij aan om met het vierkantje te werken.
  • Maak de vorm en houd hierbij de SHIFT toets ingedrukt. Dit zorgt ervoor dat alle verhoudingen kloppend blijven.
  • Geef deze laag direct de naam van de post. Bijvoorbeeld: post 1 of post + de datum.
  • Plaats de afbeelding die je in deze post wilt gebruiken nu in het Photoshop bestand. Dit doe je door de foto naar het document te slepen. Plaats hem over het figuur wat je net hebt gemaakt.
  • Ga nu naar je lagen en druk de ALT toets in.
  • Druk op de lijn tussen de afbeelding en het figuur.
  • Je afbeelding springt nu in het figuur wat je hebt gemaakt.
  • Selecteer de foto en het figuur en druk op CTRL + G. Je hebt van deze lagen nu een groep gemaakt die je ook een nieuwe naam kunt geven. Zorg ervoor dat deze groep ook een duidelijke naam krijgt.

Door op deze manier te werk te gaan zorg je voor een betere structuur en zien al je berichten er straks hetzelfde uit.

Stap 5. Je feed opslaan

Kies voor opslaan voor web (verouderd).

Om je posts los op te kunnen slaan kies je voor een andere manier van exporteren.

  • Ga naar Bestand
  • Kies voor Exporteren en kies hier voor de optie Opslaan voor web (verouderd).
  • Klik op Opslaan
  • Kies een map waar je de feed wilt opslaan

 

En voilà, je hebt een nieuwe Instagram feed gemaakt! Heb je vragen over het maken van de feed of wil je meer weten over de invloeden hiervan op jouw social media kanalen? Neem dan contact met ons op.

Meer uit Instagram halen?

Bereik met Instagram jouw doelgroep op het juiste moment.

Meer inspirerende blogs

Reels voor bedrijven
Aan de slag met Instagram Reels voor jouw bedrijf!
Instagram Statistieken
Deze statistieken op Instagram zijn interessant voor iedere ondernemer
Lemon8
Lemon8: het (noodgedwongen) alternatief voor TikTok?
Instagram tips voor bedrijven eRocket
14 praktische Instagram tips voor bedrijven voor meer succes
Groei instagram
De groei van het eRocket Instagram account
Meer instagram volgers
Hoe krijg je meer volgers op Instagram?
Instagram logo
Instagram Reels is live in Nederland!

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Instagram marketing
Social media strategie
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent

Exxcellent heeft een vliegende start gemaakt met eRocket waarbij we de volledige Multi Funnel Marketing Strategie hebben ingezet. Zo hebben we SEO ingezet op de belangrijkste categoriepagina's. De SEA structuur is herzien en we adverteren daarnaast actief op Instagram, Facebook en Pinterest. Een stijging van 16.000% in omzet is daarvan het directe resultaat.