We zijn begonnen aan een nieuw decennium waarin Instagram niet alleen een sociaal platform is, maar ook meer een economische motor voor merken. In 2020 zal Instagram waarschijnlijk zijn transformatie naar zowel een e-commerceplatform als een langlopend videoplatform voortzetten, samen met een nieuwe focus op conversie via influencer marketing.

In dit blogartikel bespreken we de Instagram trends voor aankomend jaar.

#1 Blijvende stijging Instagram Stories

Sinds de oprichting van Instagram in 2016 zijn de Instagram stories snel gegroeid en bereiken ze begin 2019 al bijna 500 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. En het ziet er niet naar uit dat deze groei zal stagneren. Eigenlijk maakt Instagram het alleen maar gemakkelijker om je verhalen met meer en meer mensen te delen. Door de optie toe te voegen om al je Instagram stories automatisch te delen met Facebook kunnen je vrienden en volgers ze daar ook zien. Steeds meer merken richten zich vandaag de dag meer op content voor de Instagram stories dan op inhoud voor hun berichten op de feed. Het is erg belangrijk om goed en vaak zichtbaar te zijn via de Instagram stories. Want hoe vaker je stories plaatst, hoe sneller je als eerste in de tijdlijn van je doelgroep te zien bent.

#2 Klantcontact via Direct Messaging

Direct messaging op Instagram bestaat al een hele tijd, maar steeds meer bedrijven gebruiken de DM’s om beter in contact te komen, en te blijven, met hun doelgroep. Om in 2020 de gebruiker tevreden te houden betekent het dat chatbots uit zijn wanneer het gaat om service of productinformatie. Neem de tijd om gesprekken aan te gaan met je volgers om zo betekenisvolle engagement te creëren voor je bedrijf of merk.

#3 Say goodbye to the likes

Een van de grootste Instagram trends die op de planning staat in 2020 is het verbergen van likes van een foto of video. Sinds vorig jaar is Instagram hier al druk mee aan het experimenteren bij een klein percentage gebruikers in verschillende landen zoals Canada, Australië en Japan. Maar ook voor sommige Nederlandse gebruikers zijn sinds kort de likes verborgen. Met het verbergen van de likes zien gebruikers zelf wel hoeveel likes hun eigen foto’s en video’s krijgen, maar hun volgers zien dit aantal niet.

Instagram trends

#4 Influencer marketing

Zoals we waarschijnlijk allemaal weten zijn influencers personen die via social media geld verdienen aan het plaatsen van berichten op Instagram en andere social media platformen. Maar omdat Instagram heeft aangekondigd dat de likes verborgen zullen worden kan dit een bedreiging gaan vormen voor huidige en potentiële influencers. Merken die samenwerken met influencers kijken namelijk vooral naar het aantal likes en de betrokkenheid die ze krijgen op hun foto’s en video’s. Maar door het verbergen van de likes is het natuurlijk veel moeilijker te meten of een bepaalde influencer effectief genoeg is voor een merk, of niet. Deze verandering zal uiteindelijk bepalen hoe interessant Instagram nog zal blijven voor influencers. Houd dus de Instagram trends in de gaten!

#5 Online pestkoppen aanpakken

Instagram presenteerde vorig jaar juli een nieuwe feature welke ervoor gaat zorgen dat de online pestkoppen worden aangepakt. Aan de hand van een slimme A.I. tool in de reactie sectie wilt Instagram pestkoppen waarschuwen of bewust laten worden van die nare reactie die zij willen gaan plaatsen onder een foto of video. Instagram wilt hiermee proberen te zorgen dat de gebruiker de comment uiteindelijk niet zal plaatsen en leert van zijn of haar nare gedachten. Instagram zegt dat uit tests blijkt dat sommige gebruikers hun reactie dan alsnog wel weghalen en iets minder gemeens schrijven.

#6 The TikTok takeover

We schreven al eerder over de steeds populairder wordende app TikTok maar ook in dit blogartikel benoemen we het even. TikTok is een app voor het delen van video’s die meestal draaien om muziek is enorm populair bij tieners maar ook steeds meer bij volwassenen. De TikTok app was de nummer 3 meest gedownloade app in 2019 en heeft met 500 miljoen actieve gebruikers ongeveer hetzelfde gebruik als de Instagram stories. In 2020 kunnen we grote TikTok invloeden verwachten op het type inhoud dat je op Instagram ziet, met name de inhoud van de Instagram stories.

Instagram trends 2020

#7 IGTV

Toen IGTV voor het eerst werd gelanceerd was het niet helemaal duidelijk hoe het presteerde of wat het zou toevoegen aan de Instagram-strategie van marketeers. Na een paar wijzigingen en updates is IGTV echter nog steeds springlevend en zal het aantal gebruikers waarschijnlijk in 2020 nog steeds blijven toenemen. Gebruik IGTV om met nieuwe en bestaande video content een groter publiek te bereiken. Wat betekent dit voor jouw merk of bedrijf? Het is aan te raden om IGTV toe te voegen aan je Instagram-strategie in 2020. Makers zien steeds meer weergaven van hun IGTV-video’s, waardoor het een geweldige tactiek is om voor je bedrijf te testen.

Aan de slag

Er zullen altijd nieuwe updates en bijgewerkte platformfuncties komen dus het is belangrijk om goed bij te blijven met de trends op gebied van Instagram. Houd deze Instagram trends zeker in gedachten wanneer je een social media strategie voor je bedrijf in 2020 gaat opzetten. Ben je nog op zoek naar de beste manier om een social media strategie te bepalen? Wij van eRocket kunnen het makkelijk maken voor jou en je marketingteam. Neem vrijblijvend contact op!