Wat kost online marketing

Wanneer je start met online marketing wil je waarschijnlijk weten wat de kosten zullen zijn. Je moet namelijk marketingbudget reserveren en je wilt dat de investering zich terugverdient. Het voordeel van online marketing ten opzichte van offline marketing is dat je altijd kunt inzien wat de resultaten zijn van de investering.

Online marketing prijzen zijn opgedeeld in een aantal onderdelen:

In dit artikel geven we uitgebreide informatie over alle mogelijke kosten die bij online marketing komen kijken. Ieder online marketing bureau heeft zijn eigen prijzen, maar met deze informatie en de configurator heb je al een budget indicatie.

Open direct de kosten configurator

Online marketing bureau kosten

Natuurlijk zijn prijzen bij online marketing bureaus erg verschillend. Dit heeft te maken met het kennisniveau, de tijd die ze nodig hebben om acties uit te voeren en de verwachtingen die er zijn.

  • Kennisniveau
  • Werkzaamheden
  • Abonnementsvormen
  • Verwachtingen en doelen

kosten online marketing bureau

Kennisniveau marketing bureaus

Online marketing kan bijna iedereen. De vraag of het werkt heeft vaak met de kennis van de online marketeers te maken. Online marketing kennis kan op de volgende manieren gecontroleerd worden:

  • Zijn referenties van het bureau te controleren?
  • Heeft het bureau zelf hoge posities in Google?
  • Hoe zijn de social media kanalen van het online marketing bureau?
  • Maakt het bureau bekend of ze Google Partner zijn?
  • Deelt het bureau zijn kennis en is dit van niveau?
  • Is duidelijk welke marketeers in het team zitten?
  • Is de opleiding van de online marketeers bekend?
  • Volgen de marketeers extra trainingen?
  • Deelt het bureau kennis door het geven van trainingen?

Het betekent niet dat bovenstaande vragen allemaal met “ja” beantwoord moeten worden, maar op deze manier kan je deels zien of het bureau kennis heeft van online marketing. Een bureau met veel kennis en goede resultaten zal duurder zijn dan een bureau dat dit niet heeft.

Online marketing werkzaamheden

De prijs van online marketing hangt ook af van de werkzaamheden die het online marketing bureau uit gaat voeren. Er zijn bureaus die alleen 1 onderdeel van online marketing pakken en sommigen die alles doen. De werkzaamheden zijn grofweg hierin te verdelen

  • Strategie
  • SEO: zoekmachine optimalisatie
  • SEA: online adverteren
  • SMM: social media marketing
  • Email marketing
  • Webdesign
  • Grafisch ontwerp

werkzaamheden online marketing

Om de kosten te bepalen, zal een bureau een aantal uur reserveren om deze werkzaamheden uit te voeren.

Er zijn bedrijven die werken met eenmalige prijzen, een abonnementsvorm en er zijn bureaus die rekenen voor het aantal zoekwoorden op de eerste pagina van Google.

De uurprijs van een online marketing bureau verschilt van € 65 tot € 150 per uur.

Hier een richtlijn voor tijd die men kwijt kan zijn voor de onderdelen wanneer ze eenmalige prijzen berekenen:

  • Strategische sessie: 8 – 10 uur (dus € 520 – € 1.500)
  • SEO:
    • Zoekwoordenonderzoek: 4 – 8 uur (€ 260 – € 1.200)
    • Optimalisatie 1 zoekwoord: 2 – 6 uur (afhankelijk van de concurrentie)
  • SEA:
    • Opzetten 1 campagne: 4 uur
    • Optimalisatie 1 campagne: 1 – 2 uur
  • SMM: social media marketing:
    • Inrichten social media kanaal: 2 – 8 uur
    • Inrichten social media campagne: 3 – 5 uur
    • Inrichten social media content kalender: 8 – 16 uur
  • Email marketing
    • Inrichten mailing pakket: 2 – 4 uur
    • Verzenden nieuwsbrief: 1 – 2 uur
    • Email automation: 4 – 12 uur
  • Webdesign: 12 – 34 uur (afhankelijk van de webbouwer)
  • Ontwerp: 8 – 16 uur (afhankelijk van de ontwerper)

Online marketing abonnementen

De meeste online marketing bureaus gaan voor een lange termijn relatie met de klant, waardoor ze werken met abonnementsvormen. In deze abonnementen zit vaak de tijd die het bureau besteedt aan de werkzaamheden.

Abonnementen verschillen bij bureaus van € 199 tot € 3.500 per maand.

Let bij het afsluiten van een abonnement op de termijn. Wanneer je een bureau kiest die goedkoop is, bijvoorbeeld € 199 per maand, kan het voorkomen dat je 3 jaar aan vast zit terwijl er geen resultaat is. Ze hebben immers een inspanningsverplichting en geen verplichting tot resultaat.

De beste online marketing bureaus hebben een vorm waar je maandelijks op kan zeggen waardoor ze zich altijd moeten bewijzen.

Verwachtingen doelen online marketing

De kosten voor online marketing hangen ook af van de verwachtingen die je hebt van online marketing. Uiteindelijk wil je dat je jouw budget terugverdient.

Wanneer je hoge verwachtingen en doelen hebt, dan zullen de kosten hier ook op berekend worden. Wanneer je alleen beheer van lopende Google Ads campagnes wilt, dan zal de offerte lager zijn.

Online marketing tools

Voor online marketing worden diverse tools gebruikt zoals HotJar, VWO, Google Analytics, Optimize, Mailchimp, Tag Manager, Adobe programma’s, Ahrefs etc.

Veel van deze tools zijn gratis, maar enkele kosten ook geld. Dit budget wordt vaak door bureaus betaald, want zij maken vooral gebruik van de tools. In enkele gevallen worden deze online marketing tools doorberekent aan de klant.

Kosten van deze online marketing tools verschillen van € 20 tot € 900.

kosten online tools

Advertentiekosten

De kosten voor online marketing worden ook bepaald door de budgetten die er in advertentiekosten worden gestoken. Je kunt adverteren in Google, miljoenen websites en social media kanalen. Om toch een indicatie te hebben van je advertentiebudget, hierbij een overzicht van mogelijke online advertentiekosten.

Google Ads kosten

In Google Ads kan je adverteren binnen de zoekmachine en miljoenen andere websites. Je betaalt per klik, per vertoning of per conversie. De kosten zijn in te stellen per dag of maand en verschillen enorm. Het verschil in prijzen heeft te maken met concurrentie op bepaalde zoekwoorden en de gekozen doelgroep.

Hierbij enkele overzichten van kosten bij online adverteren:

  • Kosten per klik op een lokaal zoekwoord waar bijna geen concurrentie op zit: € 0,65.
    • Dit is in te stellen met een dagbudget van € 1 tot € 5 euro.
    • Met een dagbudget van € 5 kom je maximaal per maand uit op € 150.
    • Dit zijn op dit zoekwoord dus 230 bezoekers naar je website.
  • Kosten per klik op een nationaal zoekwoord met veel concurrentie op zit: € 7 tot € 12.
    • Dit zijn woorden waarvan je bijna zeker moet weten dat 10 klikken een conversie oplevert.
  • Kosten per vertoning in een bepaalde regio: € 3 per 1.000 vertoningen.
    • Ook dit is in te stellen per dag en weet je hoeveel je per maand kan uitgeven.
    • Je koopt met zichtbaarheid naamsbekendheid en hiervoor betaal je een bedrag per 1.000 vertoningen.
    • Voor € 150 per maand kan je 50.000 vertoningen kopen.

Google Ads is op verschillende manieren in te richten waarbij je bijstuurt op kosten en opbrengst. Je hebt zo veel mogelijkheden dat je altijd moet zorgen dat uitsluitend jouw doelgroep de advertenties ziet. Op deze manier geef je jouw online marketing budget op de beste manier uit.

Het voordeel van de Google Ads kosten is dat je per dag kan bijsturen op resultaten. Wanneer je vandaag iets wilt bereiken, dan kan je het beste Google Ads inzetten.

Social media campagne kosten

Voor campagnes op LinkedIn, Facebook en andere social media kanalen is het mogelijk om advertentie budget in te zetten. Deze kosten worden rechtstreeks aan Facebook of  LinkedIn gefactureerd en zijn op te bouwen per looptijd budget of maandelijks budget.

Prijzen voor social media zijn ook grotendeels in te stellen per dag of maand, maar ook per totale looptijd.

Advertentiekosten op social media verschillen enorm en zijn in te zetten vanaf € 10 per campagne.

Bonussen bij afgesproken doelen

Als laatste kunnen kosten voor online marketing opgebouwd worden op basis van bonussen. Er zijn veel bureaus die werken met een vaste fee en een bonus fee. Een bonus wordt alleen uitgekeerd als een doelstelling behaald is.

Online marketing configurator: bereken jouw kosten

We hebben een configurator ontwikkeld om zelf jouw online marketing kosten te berekenen. Je kunt een aantal bepalende factoren invoeren en op basis daarvan krijg je een indicatie van de kosten van online marketing.

Open de online marketing kosten configurator.

Mocht je meer willen weten over prijzen van online marketing bureaus of wil je een offerte ontvangen op je online marketing vraagstuk, neem dan contact op met 1 van de Multi Funnel bureaus.