LinkedIn is het beste kanaal voor het vinden van leads binnen de B2B sector. Met deze LinkedIn tips zorg je voor meer connecties en aanvragen via dit social media kanaal.

Dit artikel hoort bij de blogreeks LinkedIn tips voor bedrijven. Deze artikelen geven tips voor je persoonlijke profiel en je bedrijfsprofiel op LinkedIn.

Persoonlijke LinkedIn profiel

Op LinkedIn heeft iedereen een persoonlijk profiel dat in de basis gebruikt wordt als een online cv. Je persoonlijke LinkedIn profiel is het visitekaartje wat veel potentiële klanten zien voordat ze jou in het echte leven tegenkomen.

LinkedIn tips voor een compleet profiel

Wanneer je LinkedIn profiel foto hebt aangepast met deze foto tips, kan je verder gaan met het optimaliseren van je LinkedIn profiel.

Zowel voor werkzoekenden als personen die potentiële klanten zoeken op LinkedIn is het goed om onderstaande onderdelen na te lopen en te verbeteren.

  • Header foto: opvallend of herkenning

tips linkedin profiel verbeteren

Wanneer iemand je profiel bezoekt via een laptop, dan ziet men groot de header foto in beeld. Hier kan je groot jouw bedrijfslogo plaatsen, een foto van het pand waar je zit of een foto gebruiken waarmee je iets meer kan tonen over jouw achtergrond.

In mijn geval vind ik het leuk om aan te geven dat ik Breda fan ben waardoor ik daar mijn header foto op heb geselecteerd.

  • Naam: normaal of emoticon

Je ziet tegenwoordig veel mensen op LinkedIn een naam hebben die vol staat met emoticons. Voor sommigen is dit irritant, maar het valt wel op. Je kan ervoor kiezen om subtiel 1 emoticon te gebruiken zodat bezoekers wel jouw naam zullen herkennen. Stel je werkt bij Dutch Cowboys, dan is het leuk om in je profiel naam gebruik te maken van de emoticon met een cowboy hoedje. Jan Jansen 🤠

  • Kopregel: de regel die jou omschrijft

Voor werkzoekenden is het goed om in deze regel aan te geven wat je kan toevoegen voor het bedrijf wat jou in dienst moet nemen. Bijvoorbeeld: Enthousiaste en leergierige SEO specialist op zoek naar een leuk team om te versterken. 

  • Huidige functie

Wanneer je jouw huidige functie hier nog niet goed hebt staan, vul deze dan goed. Tijdens het vullen van je huidige functie is het ook goed om kort te vermelden wat je dagelijkse werkzaamheden of verantwoordelijkheden zijn. Veel mensen vinden het fijn om dit in opsommingen te lezen.

  • Locatie gegevens + branche

Wanneer dit nog niet ingevuld is, dan is het goed om dit te vullen met jouw locatie en de branche te kiezen die compleet bij je past.

  • Contactgegevens

Deze gegevens kan je bijwerken met je huidige contactgegevens. In sommige gevallen staan hier nog oude email adressen of telefoonnummers tussen.

  • Website(s)

Je kan websites toevoegen aan je linkprofiel. Dit is om verschillende redenen van belang. De potentiële klanten zullen makkelijk naar je bedrijfswebsite kunnen gaan en direct zien of je op meerdere websites blogartikelen publiceert.

De andere reden is dat het voor zoekmachine optimalisatie (SEO) een extra link naar de bedrijfswebsite is. Wanneer je de juiste links naar je website hebt, zal je website hoger in Google komen. Doordat wij met Multi Funnel Marketing altijd social media en SEO combineren blijven we ook altijd hier op letten.

  • Info: introductie wat je kan bieden voor potentiële klanten.

Het kopje informatie komt bovenaan je LinkedIn profiel te staan en bevat vaak een samenvatting van wat je kan bieden voor potentiële klanten of werkgevers.

Wanneer je jouw LinkedIn profiel aan het verbeteren bent, dan is het goed om ook weer eens naar je informatie in deze samenvatting te kijken.

Voor werkzoekenden: geef hier aan waardoor bedrijven jou moeten uitnodigen voor een gesprek.

  • Werkervaring

Bij een compleet LinkedIn profiel hoort natuurlijk je werkervaring. Geef de relevante banen van afgelopen jaren op en vermeld bij iedere baan wat je gedaan hebt.

Je kan ervoor kiezen om oude (bij)banen op een gegeven moment niet meer te benoemen in je profiel.

  • Competenties

LinkedIn competenties toevoegen

Binnen LinkedIn kan je collega’s, klanten en relaties versterken door diverse competenties toe te kennen. Dit kan je doen door vaardigheden en onderschrijvingen toe te voegen aan je profiel.

Wanneer je wilt dat je competenties op LinkedIn krijgt, dan kan je de gewenste competenties toevoegen via het kopje Nieuwe vaardigheid toevoegen

Wanneer je er een aantal hebt, kan je aan collega’s vragen of ze deze willen aanvinken op je profiel wanneer ze vinden dat je die vaardigheid hebt.

Op deze manier zorg je ervoor dat potentiële klanten en werkgevers direct een beeld hebben van de persoon met wie ze zaken willen doen.

  • Certificaten

Wanneer je certificaten haalt, zoals de Google certificaten, dan is het goed om deze aan je profiel toe te voegen.

  • Groepen

Laat zien welke groepen jij volgt om te laten zien waar jouw interesses liggen. Ook dit kan een manier zijn waardoor potentiële klanten en werkgevers contact met je gaan zoeken.

Aan de slag met LinkedIn marketing

Door de LinkedIn tips voor bedrijven kan je zelf aan de slag om meer rendement uit LinkedIn te halen.

Lees op deze pagina meer over LinkedIn marketing of neem contact op voor meer informatie over Multi Funnel Marketing via de contactpagina.