- Hoe meer lokale content je post, hoe hoger je Local Guide rank en hoe meer jouw content wordt gewaardeerd.
- Het plaatsen van content levert niks op, maar je wordt wel veel gelezen. Je kunt er geen geld mee verdienen, maar je helpt organisaties en Google wel.
- Het binden van local guides aan jouw Google Business profiel is een mooie kans om je betrouwbaarheid en vertrouwen van je doelgroep te vergroten.
Wat is local guide of lokale gids in Google
Heb je al eens gehoord van een Local Guide in Google? Local Guides of lokale gidsen helpen andere gebruikers door informatie in Google Business en Google Maps te versterken. Het uitgangspunt van Google is het beschikbaar maken van alle inside information over iedere plek op aarde. En daar heeft Google jouw hulp bij nodig!
Een Local Guide helpt andere gebruikers door vragen over plaatsen te beantwoorden, recensies te plaatsen en foto’s te delen. Door deze extra informatie toe te voegen in Google, krijgen andere gebruikers direct meer te weten over een bedrijf of over een locatie of bestemming.
Iedereen met een Google-account kan een Local Guide zijn maar zal daarvoor wel een aantal zaken moeten doen. Weten hoe je dit doet? Lees hier hoe je ervoor zorgt dat je een Local Guide in Google kan worden.
Local Guide niveaus, badges en punten
Wanneer je je registreert als Google gebruiker heb je automatisch een Google profiel. Je Google profiel heeft een bepaalde waarde binnen Google Maps en is een Local Guide. In Google Maps kan je jouw bijdragen zien via deze link: Google Mijn Bijdragen
Je kunt je Google profiel versterken door punten te verzamelen voor alle bijdragen aan Google Maps. Je krijgt punten voor recensies, foto’s, informatie en door vragen te beantwoorden over een plaats.
Voor ieder onderdeel dat je versterkt op Google Maps krijg je punten. Een Local Guide heeft verschillende niveau’s. We zetten ze op een rij voor je:
Niveau | Punten | Badge |
---|---|---|
Niveau 1 | 0 punten | Geen badge |
Niveau 2 | 15 punten | Geen badge |
Niveau 3 | 75 punten | Geen badge |
Niveau 4 | 250 punten | |
Niveau 5 | 500 punten | |
Niveau 6 | 1500 punten | |
Niveau 7 | 5000 punten | |
Niveau 8 | 15.000 punten | |
Niveau 9 | 50.000 punten | |
Niveau 10 | 100.000 punten |
Wanneer je het niveau van je Local Guide profiel wilt verhogen kan je verschillende zaken doen. Hieronder een overzicht van de punten die je kan verdienen. Door diverse zaken te combineren zullen je punten snel oplopen:
Maps-bijdrage | Verdiende punten |
---|---|
Review | 10 punten per recensie |
Review met meer dan 200 tekens | 10 bonuspunten per recensie |
Beoordeling | 1 punt per beoordeling |
Foto | 5 punten per foto |
Fototags | 3 punten per tag |
Video | 7 punten per video |
Antwoord | 1 punt per antwoord |
Reageren op Q&A’s | 3 punten per antwoord |
Bewerking | 5 punten per bewerking |
Plaats toegevoegd | 15 punten per toegevoegde plaats |
Weg toegevoegd | 15 punten per toegevoegde weg |
Feit gecontroleerd | 1 punt per gecontroleerd feit |
In aanmerking komende lijst gepubliceerd | 10 punten per gepubliceerde lijst |
Beschrijving (in lijst) | 5 punten per toegevoegde beschrijving |
Wat zijn de voordelen om een Local Guide te worden?
Wat het voordeel is als Local Guide? Anderen waarderen jouw bijdrage meer. Hoe hoger je als Local Guide bent, hoe meer je opvalt. Je krijgt vanaf niveau 4 een badge op je profielfoto. Waardoor gebruikers zien dat je een lokale gids in Google bent.
Het is dus vooral erkenning die je krijgt. Je versterkt plaatsen in Google Maps. Bovendien is het ook leuk om te vermelden bij vrienden en familie waarom ze nu net die ene bestemming, restaurant of bedrijf moeten bezoeken. Haal er zelf je voordeel uit!
Wanneer je als Local Guide maar 1 recensie hebt geplaatst, dan zullen gebruikers niet snel die recensie lezen. Gebruikers zullen een recensie van een persoon die al honderden reviews heeft geplaatst meer waarderen. Een betrouwbare gids heeft dus meerdere bijdragen geleverd aan Google.
Local guide x SEO
Local Guide en SEO gaan hand in hand, vooral als het gaat om de E-E-A-T-strategie (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) in lokale zoekmachineoptimalisatie. Dit is de trend waar Google steeds meer naar gaat kijken! Het omvat:
- Ervaring (Experience): Dit gaat over het weergeven van het vertrouwen en ervaring door klanten. Dit wordt bepaald aan de hand van onder andere lokale beoordelingen, Google Business Profile posts, en klantenfoto’s.
- Expertise: Toont de kennis en vaardigheden van een organisatie aan door middel van lokale servicepagina’s en blogposts.
- Autoriteit (Authoritativeness): Bouwt aan de bekendheid van een organisatie door lokale links en gemeenschapsbetrokkenheid.
- Betrouwbaarheid (Trustworthiness): Het meest belangrijke aspect, vaak weergegeven door klantbeoordelingen.
Het integreren van deze aspecten verbetert niet alleen de zichtbaarheid in zoekmachines, maar benadrukt ook de kwaliteit en betrouwbaarheid van een bedrijf in de lokale vindbaarheid.
Neem contact op
Heb je meer vragen over Local Guide worden in Google of over andere online marketing gerelateerde zaken? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.