Het focussen op long tail zoekwoorden wanneer je SEO teksten schrijft is de meest onderschatte online marketing strategie. Long tail zoekwoorden bestaan uit 3 of meer zoekwoorden, het zijn meestal artikelen geschreven voor hele specifieke onderwerpen. Vaak willen online marketing bureau’s gericht op SEO hoog scoren op zoekwoorden zoals bijvoorbeeld ‘zoekmachine marketing’ en ‘zoekmachine optimalisatie’. Op deze woorden zit veel concurrentie aangezien de websites die hierop willen scoren meestal gespecialiseerd zijn in deze services. Probeer daarom eens de focus te verleggen en richt je op long tail zoekwoorden. Waarom? Dat leggen wij je hieronder uit.

Het verschil tussen short tail en long tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden bestaan meestal uit 1 of 2 zoekwoorden. Vaak zijn het termen met een hoog zoekvolume en een grote mate van concurrentie. Ranken op deze zoektermen is vaak lastig door de eerder genoemde concurrentie. Daarnaast is het moeilijk om deze woorden te laten converteren omdat de zoekmachine nog niet volledig hoeft aan te sluiten bij het door jou getoonde resultaat.

Een voorbeeld hiervan is het zoekwoord ‘bank’. Iemand die zoekt op ‘bank’, kan een bank in de woonkamer bedoelen, waar je op kunt zitten of liggen, maar ook een bank waar je geld kan wisselen en terecht kan voor problemen met je betaalpas. Daarnaast is het nog totaal niet duidelijk wat de persoon wilt weten. Is hij bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe bank of wilt verschillende banken met elkaar vergelijken? Short tail zoekwoorden converteren dus minder, omdat de zoekintentie van de gebruiker nog niet helemaal duidelijk is.

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit 3 zoekwoorden tot een volledige zin. Wat opvalt bij long tail zoekwoorden is dat het zoekvolume per maand op deze termen een stuk lager is. Daartegenover staat dat deze termen in de praktijk veel beter converteren, omdat de zoekintentie van de gebruiker helderder is. Hierdoor is de zoekmachine veel beter in staat om een relevant resultaat te tonen!

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Een snelle en bekende manier om long tail zoekwoorden te vinden, is het gebruiken van de suggesties die Google zelf geeft bij een zoekopdracht. Wanneer je begint met typen in het zoekveld geeft Google automatisch een aantal suggesties voor veelgebruikte zoekwoorden. Andere manieren om long tail zoekwoorden te vinden zijn als volgt:

  • Probeer je te verplaatsen in je doelgroep
  • Noteer letterlijke vragen van (potentiële) klanten
  • Beschrijf een probleem

Aan de slag

Wil jij zelf aan de slag met long tail zoekwoorden en kunnen onze specialisten je daarbij helpen? Of heb je andere vragen over online marketing? Neem contact met ons op! Wij helpen je graag verder.