Wil je meer aanvragen via je formulier op je website? Maak dan gebruik van de principes van Cialdini om bezoekers te overtuigen om contact op te nemen. Eén van de principes is “Consistentie” waarbij bezoekers een consistent verhaal willen waar ze in kleine stappen “Ja” op kunnen zeggen. In dit artikel leggen we uit hoe je dit in “baby steps” toe kan passen bij formulieren op je website.

Wat is een baby step?

Een baby step is een kleine stap die je zet als bezoeker om contact op te nemen. In de praktijk komt dit neer op formulieren die opgedeeld zijn in 2 of 3 kleinere formulieren.

Een formulier is in meerdere baby steps ingedeeld waardoor de bezoeker het niet als een grote opgave ziet om het formulier in te vullen.

Voorbeeld baby step formulier

In dit geval pakken we het voorbeeld van een formulier wat opgedeeld is in meerdere baby steps. Het gaat om het formulier waar bezoekers op de website van eRocket een “Multi Funnel scan” kunnen aanvragen.

Formulier baby step 1

In het eerste formulier vragen we alleen om de website waar het over gaat en wat het belangrijkste product of dienst is. Als bezoekers die geïnteresseerd is zal je dit willen invullen.

Formulier baby step 2

Wanneer je deze gegevens hebt ingevuld kom je op de pagina waar we aanvullende gegevens vragen zoals een concurrent, je beste social media kanaal en eventueel je Google Ads ID.

Wanneer de bezoeker deze gegevens niet heeft of weet, kan dit leeg gelaten worden.

Formulier baby step 3

De laatste stap is de Multi Funnel scan afronden en daarvoor hebben we de contactgegevens nodig. Wanneer je als bezoeker daar bent zal je dit laatste ook in willen vullen, je hebt immers al 2 keer iets ingevuld en wilt het nu afmaken.

Conversie optimalisatie door formulieren te optimaliseren

Door baby steps toe te voegen in formulieren, zorg je dat bezoekers sneller contact met je opnemen. Daarnaast kan je zien of er eventueel bezoekers afhaken als ze formulier 1 en 2 hebben ingevuld.

In de praktijk zien we dat formulieren met baby steps vaker ingevuld worden dan complete formulieren waardoor we het altijd toepassen in de Multi Funnel strategie.

Je kan dit zelf toevoegen op je website en mocht je er hulp bij nodig hebben, dan kan je contact met ons opnemen.