Meta data bestaat uit een titel, beschrijving en zoektermen die samen een samenvatting vormen van een pagina. Met de juiste zoektermen in de titel en beschrijving laat jij Google weten dat de content op de pagina relevant is. En zorg je ervoor dat potentiële klanten op jouw website terechtkomen. Is meta data nu belangrijk voor jouw website? Dat is het volgens ons zeker! In dit artikel leggen wij uit wat meta data is, waarom het zo belangrijk is en geven wij handige tips.

Wat is meta data?

Meta data geeft aan waar een pagina over gaat en Google gebruikt deze gegevens voor de weergaven in de zoekresultaten. Meta data heeft een invloed op de ranking van jouw website en is dan ook een belangrijk onderdeel binnen zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd. Maar wat is meta data nu precies? Het bestaat uit een meta titel, dit draagt bij aan een hogere doorklikratio (CTR). Daarnaast is er de meta beschrijving, dit bevat meer informatie over de pagina en is weergegeven onder de titel in de zoekresultaten. Het is belangrijk om relevante zoektermen aan de meta beschrijving en -titel toe te voegen. Zo geef je aan Google aan waar jouw webpagina over gaat én kan het dit indexeren bij relevante zoektermen. Hierdoor onderscheid je je van de concurrentie.

Meta Data

Meta data bevat zoekwoorden die aan de inhoud van de pagina zijn gekoppeld. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden nauwkeurig aansluiten op de content. Op deze manier herkent Google de gegevens als relevant en verbetert je positie binnen de organische zoekresultaten. Google laat namelijk graag de meest relevante resultaten zien aan gebruikers.

Waarom is goede meta data belangrijk?

Metagegevens zorgen ervoor dat de gegevens op de pagina eenvoudiger gevonden worden en gebruikers direct bij de website uitkomen die zij zoeken.

  • Relevante meta data zorgt ervoor dat je je onderscheid van concurrenten, zo zorg je ervoor dat gebruikers op jouw website terecht komen.
  • Meta data laat aan Google zien hoe relevant de pagina is. Hoe relevanter de informatie hoe hoger de positie in de zoekresultaten.
  • Met de juiste zoekwoorden sluit je goed aan op de zoekintentie van gebruikers, waardoor gebruikers eerder geneigd zijn op de link te klikken.
  • Relevante metagegevens zorgen voor een hogere CTR, hierdoor verhoog je het aandeel potentiële klanten. Wanneer veel mensen doorklikken naar de website zorgt dat ervoor dat je positie stijgt in de zoekresultaten.

Tips voor het schrijven van een relevante meta omschrijving

  • Gebruik de belangrijkste zoekwoorden niet te vaak, voorkom ‘key word stuffing’. Dit verslechterd de leesbaarheid van de meta-omschrijving, waardoor de kans bestaat dat Google dit lager zal ranken.
  • Heb je verouderde content op de website staan? Vernieuw deze eens in de zoveel tijd om relevant te blijven.
  • Kijk naar wat de concurrentie doet, haal inspiratie uit wat zij doen en zorg dat jij dit beter doet.
  • Voeg een call-to-action toe om mensen aan te sporen tot het doen van een actie, hierdoor verhoogt de CTR.

Nu je weet wat meta data is en waarom dit zo belangrijk is kan je ermee aan de slag. Wil je nog meer weten over metagegevens en hoe je dit in kunt zetten? Wij helpen je graag verder! Bel ons op 076-7820560 of vul het contactformulier in.