Als we het hebben over metadata hebben we het eigenlijk over ‘informatie over informatie’. In de online marketing wereld gebruiken we metadata als we mensen willen informeren over een onderwerp van een bepaalde pagina. Dit doen we met een korte omschrijving die wordt toegevoegd aan de pagina. Wanneer mensen zoeken naar een specifiek onderwerp kunnen ze door de metadata in Google precies lezen waar een pagina over gaat.

Onderdeel van SEO

Metadata wordt gezien als een van de onderdelen van SEO, maar niet direct een factor waarop de ranking (positie in de zoekmachines) van je website bepaald wordt. In totaal zijn er 200 factoren waarop de posities van een website direct wordt beoordeeld. Indirect heeft metadata wél invloed op de ranking van je website. Namelijk doordat je positie in Google aantrekkelijk kunt maken ten opzichte van je concurrent. Stel jij scoort op positie 3 in Google en jouw metadata is aantrekkelijker en relevanter dan die van je concurrent, welke op plaats 1 staat. Hierdoor krijg jij op plaats 3 meer klikken dan je concurrent op plaats 1. Vervolgens gaat Google jouw pagina belangrijker vinden omdat je immers meer kliks krijgt. Omdat jouw pagina meer kliks krijgt zal Google jouw pagina een hogere positie in de zoekresultaten geven.

Waar bestaat metadata uit?

Metadata geeft aan waar een bepaalde pagina over gaat. De metadata van een pagina bestaat uit de page-titel en de meta-omschrijving. In dit blogartikel leggen wij je uit wat deze gegevens betekenen én hoe je ze eenvoudig toepast op jouw website.

Page-titel

De page-titel van een pagina is, zoals het zegt, de titel van een pagina. Het vertelt waar een pagina over gaat. Het is zichtbaar in de zoekmachines en in de tabbladen aan de bovenkant van je internetbrowser.

Je herkent de page-titel aan de blauwe tekst in Google (zie onderstaand voorbeeld).

Metadata Google

Meta omschrijving

Onder de blauwe titel zie je in de metadata van Google een stukje tekst, dit wordt gezien als de meta-omschrijving of wel meta description. Deze omschrijving is een aanvulling op de page-titel en beschrijft de desbetreffende pagina. De meta-omschrijving is ongeveer 145 karakters lang (inclusief spaties). Met een goede omschrijving kun je gebruikers in Google dus precies vertellen wat er op de pagina te lezen is.

5 tips voor een goede meta omschrijving:

  1. Maak de bezoeker nieuwsgierig
  2. Benoem de voordelen en jouw USP’s
  3. Haal inspiratie uit de meta omschrijving van je concurrent
  4. Verwerk belangrijke zoektermen
  5. Maak gebruik van getallen (“de beste online marketing tips van 2020′, 7 tips voor online marketing)

Hoe voeg je metadata toe aan je website?

Binnen een WordPress website kun je de Yoast plug-in downloaden. Deze plug-in zorgt ervoor dat je heel gemakkelijk metadata voor Google kunt toevoegen aan je pagina. Wanneer je de plug-in hebt geïnstalleerd, kun je de metadata toevoegen als je een nieuwe pagina of blogartikel schrijft. Bewerk hiervoor de pagina en scroll naar beneden. Klik vervolgens op ‘Snippet bewerken’ (zie onderstaande afbeelding), hier kun je de metadata aanpassen.

Metadata Google

Heb je vragen over het toevoegen van metadata aan je website of wil je weten wat de opties zijn binnen een ander CMS? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag bij het toevoegen van metadata in Google.