Lokale SEO wordt steeds belangrijker voor ondernemers om zichtbaar te zijn in de lokale zoekresultaten van Google. En dat vinden wij niet zo gek. Mensen gebruiken meer en meer hun smartphone en kunnen dus altijd en overal Google gebruiken om informatie op te zoeken. Tegenwoordig zijn onze zoekopdrachten niet alleen specifieker geworden, maar heeft het ook vaker een lokale zoekintentie. Denk maar aan het vinden van de lekkerste bakker in de buurt of toch even de contactgegevens opzoeken van de dichtstbijzijnde autogarage omdat je olielampje begint te branden. Google speelt hier handig op in door lokale zoekresultaten eerst te tonen. Wij geven je enkele tips om direct te kunnen starten met het optimaliseren van je website voor lokale zoekopdrachten. Na 5 minuten wil je starten met lokale SEO.

Lokale SEO; de feiten op een rij

Het belang van lokale SEO is uit te drukken in onderstaande feiten:

  • 46% van de zoekopdrachten heeft een lokale zoekintentie. Dat is bijna de helft! (bron: BrightLocal)
  • 18% van de lokale zoekopdrachten leidt tot een conversie. (bron: Google)
  • 50% van de mensen bezoekt binnen één dag de winkel die ze online hebben opgezocht. (bron: Google)

De verwachting is dat deze verhoudingen alleen maar gaan toenemen. Tijd dus om vandaag nog te beginnen met lokale SEO.

Voordelen Google Mijn Bedrijf

Begin met Google Mijn Bedrijf

Het verbeteren van je lokale vindbaarheid begint bij het aanmaken van een account in Google Mijn Bedrijf (GMB of Google My Business). Het grote voordeel is dat je via deze tool snel kan laten weten aan potentiële klanten wie je bent, wat je doet, hoe men contact met je kan opnemen en welke openingstijden je hanteert. Daar komt nog boven op dat 1 op de 3 bedrijven nog niets doet met GMB. Zorg er dus voor dat je jouw concurrentie voor bent.

Voordelen van Google Mijn Bedrijf

We zetten graag de voordelen van Google Mijn Bedrijf voor jouw lokale SEO op een rij:

  • Via GMB verschijnt jouw bedrijf/merk prominent in beeld.
  • Via GMB houd je jouw klanten up-to-date van bijvoorbeeld tijdelijke aanbiedingen, nieuwe openingstijden of een openstaande vacature.
  • Via GMB word je beter zichtbaar in Google Maps.
  • Via GMB heb je snel interactie met jouw klanten.
  • Via GMB kun je de betrouwbaarheid vergroten door het krijgen van (goede) recensies.

Door het juist instellen van jouw account in GMB kun je er dus voor zorgen dat mensen je sneller vinden in de lokale zoekopdrachten. Houd er uiteraard wel rekening mee dat jouw gegevens volledig zijn en kloppen. Je hebt de kans dat potentiële klanten afhaken als de contactgegevens of openingstijden niet corresponderen met de werkelijkheid.

Maak ‘lokale’ content

Deze techniek lijkt sterk op hetgeen dat je gewend bent bij zoekmachineoptimalisatie (SEO), namelijk het maken van unieke bestemmingspagina’s speciaal gericht op relevante zoektermen. Bij Lokale SEO gebruik je deze techniek ook, alleen verwerk je de verschillende locaties ook in de URL. Bijvoorbeeld op deze manier:

  • voorbeeld.nl/locatie
  • voorbeeld.nl/zoekwoord-locatie

Uiteraard plaats je het zoekwoord met locatie ook op de belangrijkste plekken op een pagina. Denk hierbij aan de meta-data, H-koppen, alt-tag van afbeeldingen en verwerk je dit in de tekst.

Lokale SEO; voice search

Speel in op voice search

Het is geen geheim dat wij steeds meer gebruik maken van gesproken zoekopdrachten. Siri, Alexa en de Google Assistent zijn hier uitstekende voorbeelden van. Getypte zoekopdrachten verschillen van gesproken zoekopdrachten. Het verschil ligt vooral in de vraagstelling. Als wij tegen de Google Assistent praten, gebruiken we altijd de 5 w-vragen of de h-vraag. Denk aan: ‘Wat is het beste online marketing bureau van Breda?’.

Google leert elke dag om deze spraak gestuurde opdrachten op de juiste manier te kunnen beantwoorden. Google gebruikt vooralsnog de snippet van een van de eerste zoekresultaten om deze vraag te beantwoorden. Zorg dus dat je jouw website optimaliseert en rekening houdt met de vraagstelling van een voice search.

Klaar, start, af!

Ben je klaar om te gaan starten met lokale SEO? Begin dan vandaag nog met het optimaliseren van je website. Heb je toch vragen waarbij wij je kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! We helpen je graag verder.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.